Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a200 eller a300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer J

Medlem
Hej

Jag kommer att köpa mig en systemkamera idag eller imorgon men beslutsångesten gör att jag har väldigt svårt för att besluta mig för vilken jag skall välja.

Det står mellan a200 & a300 mest pga av att dessa är de klart skönaste för mig att hålla i. Är det värt merkostnaden för Live View när det gäller a300?

Detta kommer även att bli min första systemkamera.

MVH Christer
 
Ja, jag tycker i alla fall det. Jag har en A350, och live view-funktionen är riktigt användbar och praktisk.
 
Beror ju helt på om man gillar live view.

På min profil kan man läsa varför jag skulle välja A300.
 
Många bra argument på din profil David. Jag är bara lite orolig att sökaren på a300 är för liten men det är bara något jag läst mig till på diverse forum. Har jag tur så hittar jag någon butik som har den inne för test imorgon.

Tack för era svar :)

MVH Christer
 
För mig var valet mycket lätt, ville fortsätta med att fotografera med en sökare till D-SLR.n, den största sökaren hade A200, jämfört med A300/A350, ja, den kunde ha varit större, men eftersom A200 hade alla andra nödvändiga funktioner, live-view inte alls nödvändig, - A200 med kitzoomen hade dessutom mycket lågt pris, omkring 4000:-, nästan ett fynd, slog jag till.
 
Stod också inför samma val för ett halvår sedan ungefär, blev en A300 och kunde inte vara mer nöjd! Skillnaden i pris var så pass liten (4000 mot 4500 ,ungefär) att det blev en A300. Det plus det faktum att jag upplevde 300'an som lite robustare än 200'an gör att det blev som det blev.
 
Står man och jämför fram o tillbaks "tror man" sökaren är för liten. medans då man börjar fota slutar man tänka på detta och fotar enbart..

Exakt som faktiskt förvånande nog testare också skrivit.Dom brukar ju hacka på fasiken allt om det inte står Canikon på kamrorna..men detta stanbnade vid en mer kalla det "markering" att sökaren var något mindre...

Så A300 är det givna valet mellan A200 A300 enligt mig.. Live viewen är helt grym då den behövs.. Och den gör detta oftare än man tror ibland innan man vet hur funktionell Sonys live view är...
 
Stod också inför samma val för ett halvår sedan ungefär, blev en A300 och kunde inte vara mer nöjd! Skillnaden i pris var så pass liten (4000 mot 4500 ,ungefär) att det blev en A300. Det plus det faktum att jag upplevde 300'an som lite robustare än 200'an gör att det blev som det blev.

Kamerahusen på A200 och A300 är identiska, nästan, i sin uppbyggnad och i material, även under skalet, - det som skiljer är endast:
Live-view funktion, några extra knappar
Olika prisma/mindre sökare
 
För säkerhets skull är det kanske bäst att kolla vilka krav man behöver ställa på en LiveView-funktion för att den ska vara användbar till PRAKTISKT fotograferande. Det är egentligen inte så komplicerat, det är i princip bara tre huvudkrav:

1) Autofokus skall finnas även i LV-läge.
2) AF:en i LV-läge ska vara lika snabb som den vanliga fasjämförelse-autofokusen är i våra DSLR-kameror.
3) Skärmen ska vara utvinklingsbar (annars har man ingen större nytta av LV-funktionen överhuvudtaget).

F.n. finns det bara två kameror som uppfyller alla dessa tre baskrav - Sony A300 och A350, men jag antar att du redan har kommit underfund med detta. Nästan inga av marknadens alla övriga kameror som annonserar ut "LiveView" med stora bokstäver uppfyller ETT ENDA av dessa villkor(!)


1) LV-funktionen i A300/A350 gör att du kan hålla kameran rakt över huvudet för att fota över hinder som staket, folkskockar o.d.

2) Du kan gå ner lågt, ända ner till marken (makrofoto t.ex.), och du kan trycka kameran mot en vägg för att få stöd vid tagning med långa exponeringstider.

3) Du slipper helt ifrån ansträngda fotominer när du kan ha kameran hängande på magen när du fotograferar barn, djur, vuxna och annat levande. Man får självfallet VÄLDIGT många fler "keepers" om man inte har en stor svart klump med ett ilsket stirrande jätteglosöga framför nyllet - förutom enstaka professionella modeller så är det bara döda fotomotiv som inte alls påverkas av detta...

4) För Street photography - här torde A300/A350 vara de överlägset bästa fotoverktyg som någonsin tagits fram.

5) För Candid photo: Vinkla upp underarmen så att den blir ungefär horisontell. Lägg kamera och objektiv på denna, med objektivet i riktning mot armbågsvecket (kamerahuset kan med fördel läggas i den uppvända handflatan). Vinkla ut skärmen. Många finner det vara lättast att trycka av med den andra handens tumme. Vänd ryggen mot den/de personer du tänker plåta. Kasta en blick över axeln för att kolla läget. När det är dags att fota kikar du ner på skärmen, och sedan för du ut armbågen 6-8 cm från kroppen. Genom det lilla "hål" som då uppstår fångar objektivet in motivet. Detta ser du nu på skärmen, och kan avgöra ifall det ser bra ut. Om inte, så stäng till och vänta lite. "Öppna" igen, och tryck av ifall det nu ser bra ut.
Det går vanligen att ta många bilder utan att de som avfotograferas har den blekaste aning om detta. De ser aldrig ditt ansikte, bara din rygg. Objektivets frontlins är synligt under bara någon halvsekund när du "öppnar" (kameran syns inte alls), och frontlinsen ligger ju i djup skugga (fördelaktigt att sätta på motljusskyddet), så fotoobjekten ser sällan någonting ens ifall de råkar titta rakt mot dig under den halvsekund som du "öppnar".


Sony A200 väljer du ifall inget av detta är något som ingår, eller kan tänkas komma att ingå, i ditt fotograferande. I så fall är du förmodligen en fotograf av den gamla stammen, som är van vid traditionella spegelreflexkameror. Då kan den aningen större sökaren ev. fälla utslaget.

Väljer du A300/A350 så kan det inte bli fel. Du kan göra allt som går att göra med A200, samt väldigt mycket som inte går att göra med denna (eller med någon annan av världens alla kameror för den delen - oavsett pris). Sökarbilden är ungefär 10% mindre i A300/A350 än i A200, men det är ingenting du märker i praktiken - det är bara synligt ifall du har kamerorna bredvid varandra och gör direkta jämförelser.

Sammanfattningsvis - med A300/A350 har du alla möjligheter. De är unika på marknaden. Du kan aldrig göra fel genom att välja någon av dessa.


Bör väl också lite beröra skillnaden mellan Sony A300 och A350. På papperet verkar det vara "bara" bildsensorns upplösning som skiljer, men så är det inte - dessa båda sensorer har klart skilda karakteristika. Nöjer du dig med kitobjektiven så duger A300 bra. Men, ifall du senare kommer att skaffa lite bättre objektiv, och det finns ju massor av gamla fina Minolta-gluggar som (ännu så länge) går att få för i sammanhanget småpengar, så kommer A350:ans högupplösande bildsensor att göra en tydlig skillnad. Men det är inte bara antalet Mp som skiljer dessa båda sensorer åt (10 vs 14 Mp), A350:ans sensor är kapabel att återge ett tydligt större dynamiskt område.

Citerar en professionell fotograf som kör med både Nikon D300 och Sony A350: "Jag blir varje gång lika förvånad när jag ser att den lilla A350:an, försedd med ett 20 år gammalt begagnat Minolta-objektiv inköpt för under 100 euro (förmodligen ett AF 35-70) gång på gång levererar bilder med högre upplösning, bättre gradation, större dynamiskt omfång och bättre färgåtergivning än min D300 gör med ett dyrt proffsobjektiv. Bilderna får också en mera tilltalande, mera filmlik karaktär än D300:ans. Denna använder jag vid hög-ISO-tagningar - där ger ju CMOS-sensorer (med dagens teknik) som bekant tydligt lägre brus än vad CCD-sensorer gör."

De flesta tror (även jag själv trodde så i början) att A350 ger mera hög-ISO brus än vad A300 gör, men användare hävdar att så inte är fallet. Av allt att döma har Sony satt in en verklig höjdar-sensor i A350, som för många definitivt skulle vara värd merpriset på omkring 1.500-2.000 kr. Ifall detta är mycket pengar för dig, så kan du ju också tänka på att de flesta användare har kameror med 10 Mp upplösning (även 6 Mp), och alla dessa (oavsett fabrikat) ger alldeles utmärkta bilder, som de allra flesta är MYCKET nöjda med.

Har jag ökat eller minskat din beslutsångest nu, möjligen...? :)
 
Senast ändrad:
Kamerahusen på A200 och A300 är identiska, nästan, i sin uppbyggnad och i material, även under skalet, - det som skiljer är endast:
Live-view funktion, några extra knappar
Olika prisma/mindre sökare

Jo, det vet jag mycket väl, men greppet är inte riktigt lika, A300'an känns något "fetare" och passar mina händer bättre, kanske jag som är knäpp, men det känns mer robust än greppet på A200.

Men somsagt, kan mycket väl vara jag som är knäpp, det brukar vara det ;)
 
det skiljer lite lite i greppet.. A200 har en fingerurgröpning som inte A300 har.. Detta kan säkert uppfattas .. För en del har sagt att A200 känns bättre än 300an pga 200 har denna urgröpning...Så att en annan anser den utan är bättre är ju inte omöjligt..

Jag för min del märkte inte ens där var minsta skillnad.. Däremot A700 samt A900 var tydlig skillnad i grepp..
 
För säkerhets skull är det kanske bäst att kolla vilka krav man behöver ställa på en LiveView-funktion för att den ska vara användbar till PRAKTISKT fotograferande. Det är egentligen inte så komplicerat, det är i princip bara tre huvudkrav:

1) Autofokus skall finnas även i LV-läge.
2) AF:en i LV-läge ska vara lika snabb som den vanliga fasjämförelse-autofokusen är i våra DSLR-kameror.
3) Skärmen ska vara utvinklingsbar (annars har man ingen större nytta av LV-funktionen överhuvudtaget).

F.n. finns det bara två kameror som uppfyller alla dessa tre baskrav - Sony A300 och A350, men jag antar att du redan har kommit underfund med detta. Nästan inga av marknadens alla övriga kameror som annonserar ut "LiveView" med stora bokstäver uppfyller ETT ENDA av dessa villkor(!)


1) LV-funktionen i A300/A350 gör att du kan hålla kameran rakt över huvudet för att fota över hinder som staket, folkskockar o.d.

2) Du kan gå ner lågt, ända ner till marken (makrofoto t.ex.), och du kan trycka kameran mot en vägg för att få stöd vid tagning med långa exponeringstider.

3) Du slipper helt ifrån ansträngda fotominer när du kan ha kameran hängande på magen när du fotograferar barn, djur, vuxna och annat levande. Man får självfallet VÄLDIGT många fler "keepers" om man inte har en stor svart klump med ett ilsket stirrande jätteglosöga framför nyllet - förutom enstaka professionella modeller så är det bara döda fotomotiv som inte alls påverkas av detta...

4) För Street photography - här torde A300/A350 vara de överlägset bästa fotoverktyg som någonsin tagits fram.

5) För Candid photo: Vinkla upp underarmen så att den blir ungefär horisontell. Lägg kamera och objektiv på denna, med objektivet i riktning mot armbågsvecket (kamerahuset kan med fördel läggas i den uppvända handflatan). Vinkla ut skärmen. Många finner det vara lättast att trycka av med den andra handens tumme. Vänd ryggen mot den/de personer du tänker plåta. Kasta en blick över axeln för att kolla läget. När det är dags att fota kikar du ner på skärmen, och sedan för du ut armbågen 6-8 cm från kroppen. Genom det lilla "hål" som då uppstår fångar objektivet in motivet. Detta ser du nu på skärmen, och kan avgöra ifall det ser bra ut. Om inte, så stäng till och vänta lite. "Öppna" igen, och tryck av ifall det nu ser bra ut.
Det går vanligen att ta många bilder utan att de som avfotograferas har den blekaste aning om detta. De ser aldrig ditt ansikte, bara din rygg. Objektivets frontlins är synligt under bara någon halvsekund när du "öppnar" (kameran syns inte alls), och frontlinsen ligger ju i djup skugga (fördelaktigt att sätta på motljusskyddet), så fotoobjekten ser sällan någonting ens ifall de råkar titta rakt mot dig under den halvsekund som du "öppnar".


Sony A200 väljer du ifall inget av detta är något som ingår, eller kan tänkas komma att ingå, i ditt fotograferande. I så fall är du förmodligen en fotograf av den gamla stammen, som är van vid traditionella spegelreflexkameror. Då kan den aningen större sökaren ev. fälla utslaget.

Väljer du A300/A350 så kan det inte bli fel. Du kan göra allt som går att göra med A200, samt väldigt mycket som inte går att göra med denna (eller med någon annan av världens alla kameror för den delen - oavsett pris). Sökarbilden är ungefär 10% mindre i A300/A350 än i A200, men det är ingenting du märker i praktiken - det är bara synligt ifall du har kamerorna bredvid varandra och gör direkta jämförelser.

Sammanfattningsvis - med A300/A350 har du alla möjligheter. De är unika på marknaden. Du kan aldrig göra fel genom att välja någon av dessa.


Bör väl också lite beröra skillnaden mellan Sony A300 och A350. På papperet verkar det vara "bara" bildsensorns upplösning som skiljer, men så är det inte - dessa båda sensorer har klart skilda karakteristika. Nöjer du dig med kitobjektiven så duger A300 bra. Men, ifall du senare kommer att skaffa lite bättre objektiv, och det finns ju massor av gamla fina Minolta-gluggar som (ännu så länge) går att få för i sammanhanget småpengar, så kommer A350:ans högupplösande bildsensor att göra en tydlig skillnad. Men det är inte bara antalet Mp som skiljer dessa båda sensorer åt (10 vs 14 Mp), A350:ans sensor är kapabel att återge ett tydligt större dynamiskt område.

Citerar en professionell fotograf som kör med både Nikon D300 och Sony A350: "Jag blir varje gång lika förvånad när jag ser att den lilla A350:an, försedd med ett 20 år gammalt begagnat Minolta-objektiv inköpt för under 100 euro (förmodligen ett AF 35-70) gång på gång levererar bilder med högre upplösning, bättre gradation, större dynamiskt omfång och bättre färgåtergivning än min D300 gör med ett dyrt proffsobjektiv. Bilderna får också en mera tilltalande, mera filmlik karaktär än D300:ans. Denna använder jag vid hög-ISO-tagningar - där ger ju CMOS-sensorer (med dagens teknik) som bekant tydligt lägre brus än vad CCD-sensorer gör."

De flesta tror (även jag själv trodde så i början) att A350 ger mera hög-ISO brus än vad A300 gör, men användare hävdar att så inte är fallet. Av allt att döma har Sony satt in en verklig höjdar-sensor i A350, som för många definitivt skulle vara värd merpriset på omkring 1.500-2.000 kr. Ifall detta är mycket pengar för dig, så kan du ju också tänka på att de flesta användare har kameror med 10 Mp upplösning (även 6 Mp), och alla dessa (oavsett fabrikat) ger alldeles utmärkta bilder, som de allra flesta är MYCKET nöjda med.

Har jag ökat eller minskat din beslutsångest nu, möjligen...? :)

Ja du, de var en låång förklaring!
Det är väl inte så att du har en A200, men har ångrat dig?
:), :), :)

"4) För Street photography - här torde A300/A350 vara de överlägset bästa fotoverktyg som någonsin tagits fram."

Jasså, det känner ingen till ännu, bara du!
Kamerahusen A200 och A300/A350 är lika stora, knappast lika diskreta som en liten avancerad kompakt, likt Canon G9/G10, finns många andra från andra tillverkare, men den storleken på kamera brukar kallas för "Street photography tools", från tiden när Leica M-modellerna från 50-talet slog igenom hos världens fotografer!

Ta ett foto, stoppa ner kameran, ofta med en vidvinkel optik, i rockfickan, det är så en "Street photographer" arbetar!

A200 köps av många över 15 år, alltså inte bara "en fotograf av den gamla stammen"!
 
Hejsan läser med inlevelse din beskrivning Gunnar. Kom att tänka på canons Tv-reklam. Vad effektiv TV kan vara. Jag ser framför mig en person med en A350 hängande på magen kanske i Paris, London. Han viker ut Monitorn, och ostörd tar bild efter bild. Vilken häftig reklamfilm det kunde bli,berättarrösten nämner Street photo. Skriv till Sony du Gunnar, dom saknar ideer. Vänl. Bengt.
 
Har jag ökat eller minskat din beslutsångest nu, möjligen...? :)

Jag citerar inte hela ditt inlägg men jag kan säga att du har minskat den :) I alla fall mellan a200 & a300 ;). Nu börjar jag till och med fundera på a350 men merkostnaden blir nog svår att förklara för frun.

Problemet är att a300 verkar vara väldigt svår att få tag på just nu. Hittat ett paket på NetonNet för 6990:- och denna finns på hyllan i min lagershop. Något att anmärka på?
Hittar jag ingen i staden imorgon så blir det en resa till Ullared


Sony DSLR-A300 + DT 18-70/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=124215&sid=1004684&SpaceCode=SectionRow3Left
 
Skit i telezoomen nu i starten.. Köp bara kitzoom med.. Och senare en bättre typ av tele om du verkligen först behöver ett sådant.. Jag tror inte tele är det första du behöver. Utan det är nog ersättaren för kitzoomen som man lessnar på oavsett kameramärke efter en tid.. Kamrorna har högre prestanda än kitgkuggarna har...

A350 eller A300 med kitglugg.. Så sattsar du på en bra sonyblixt och får tusen kr tillbaks via paybacken..
 
Hej

Jag kommer att köpa mig en systemkamera idag eller imorgon men beslutsångesten gör att jag har väldigt svårt för att besluta mig för vilken jag skall välja.

Det står mellan a200 & a300 mest pga av att dessa är de klart skönaste för mig att hålla i. Är det värt merkostnaden för Live View när det gäller a300?

Detta kommer även att bli min första systemkamera.

MVH Christer

Tycker att live view är värt merkostnaden, jag använder den mer än jag trott från början. Ergonomin blir lite sämre när man använder sökaren eftersom att skärmen sticker ut lite, men det är inget som stör direkt. Just nu har ju Sony kampanj på A300/350 vid köp av extra blixt eller objektiv (http://www.sonycashback.net/sweden/dsrllenses) så det är inte säkert att det blir nån merkostnad.
 
Tycker att live view är värt merkostnaden, jag använder den mer än jag trott från början. Ergonomin blir lite sämre när man använder sökaren eftersom att skärmen sticker ut lite, men det är inget som stör direkt. Just nu har ju Sony kampanj på A300/350 vid köp av extra blixt eller objektiv (http://www.sonycashback.net/sweden/dsrllenses) så det är inte säkert att det blir nån merkostnad.

Precis, vad jag oxå tyckte när jag prövade A300/A350, kamerahuset är något djupare/tjockare än A200, live-view skärmen låg i vägen, obehagligt!
Futtig sökare, på A300/A350, något bättre på A200, men otroligt stor, perfekt sökare på A900, likt en klassisk sökare till en A-SLR!
Sony kan!

Kommer live-view skärmens gångjärn verkligen inte att bli stukade eller att spricka när det är kallt, plast brukar bli sprött, när det är kallt?
Troligen många som får problem, kanske serviceverkstaden får slut på den reservdelen, tur att jag ändå valde A200, live-view skärmen kunde ha varit fast mot kamerahuset, säkrare lösning.

A200 behöver ingen säljkampanj, säljer ändå bäst av alla de tre, A200/A300/A350!
 
Nu har jag dammsugit Halmstad efter en a300. Inte en enda fanns i lager :( Slutstoppet var på OnOff och enligt dem så är a300 en utgående modell enligt deras system. Jag tror dock inte på detta, jag tror mer på att det är en prisjustering på gång. Det blir till att åka till NetOnNet imorgon i Ullared för de har den i lager med 2 objektiv. Priset blir 6990:- men det får man väl stå ut med.

Jag provade även en D80 idag och den låg väldigt skönt i handen men frugan tycker att den är lite för tung.

En sista fråga. Är det värt att lägga till lite för en a350?
Har a350 några mer fördelar mot a300 förutom att det är en större sensor (om det nu är någon fördel)?

MVH Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.