Annons

Sony a200 eller a300?

Produkter
(logga in för att koppla)
.

A300 finns på elgiganten on line shop tex för under 5 tusen med kitoptik....och 5059 kr med frakt står det..frakten torde bara ta någon dag ...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...tion-Start?ProductID=zc3D4QFH9NgAAAEYwsIJl6NW


och om jag skulle välja idag.. Samt om jag räknade med att fotointresse skulle växa.. Och att jag skulle säkert inhandla ett bättre dyrare optikval med högre ljuskänslighet och skarpare.. ja helt enkelt högre kvalitet... Och till sist hade råd.. Då köpte jag nog en A350 idag med erfarenheten ifrån A300 jag har.. Dom extra pixlarna kan vara förbaskat goa att ha vid en del fotande då man börjar klippa ur bilder osv..Så har man råd A350.. Har man aningen begränsat ekonomi A300...Som är den prisvärdaste utav dom tre anser jag...


Skulle jag enbart stoppa med kitoptik alltid.. Och endast fota ibland.. Då köpte jag en A200...Då skulle live viewen inte spela någon aktiv roll alls.. Då vart det en A200..

men Allihopa är värda mycket fin optik.. Så missförstå mig inte nu här.. Alla är värda det..

men beroende på vilken investering som kommer ske med optiken samt så.,. Ja det kan även styra om du/ni behöver ens kosta på mer än A200 som tar superfina bilder redan den..

Så ert eget intresse samt den nivå ni kommer senare vilja komma till bör bli en del av beslutsunderlaget..

Investera i finoptik. A350.. Investera i finoptik men har inte råd med A350 och finare optik senare... A300

Endast kitoptiken samt bara ta lite bilder då och då.. A200.. Som sedemera går om intresset växer kompletera med finare optik även den..

Så skulle jag tänka om jag vore er...
 
Senast ändrad:
...
En sista fråga. Är det värt att lägga till lite för en a350?
Har a350 några mer fördelar mot a300 förutom att det är en större sensor (om det nu är någon fördel)?

MVH Christer
Citerar ett stycke ur det jag tidigare skrivit i denna tråd.

...
Bör väl också lite beröra skillnaden mellan Sony A300 och A350. På papperet verkar det vara "bara" bildsensorns upplösning som skiljer, men så är det inte - dessa båda sensorer har klart skilda karakteristika. Nöjer du dig med kitobjektiven så duger A300 bra. Men, ifall du senare kommer att skaffa lite bättre objektiv, och det finns ju massor av gamla fina Minolta-gluggar som (ännu så länge) går att få för i sammanhanget småpengar, så kommer A350:ans högupplösande bildsensor att göra en tydlig skillnad. Men det är inte bara antalet Mp som skiljer dessa båda sensorer åt (10 vs 14 Mp), A350:ans sensor är kapabel att återge ett tydligt större dynamiskt område.

Citerar en professionell fotograf som kör med både Nikon D300 och Sony A350: "Jag blir varje gång lika förvånad när jag ser att den lilla A350:an, försedd med ett 20 år gammalt begagnat Minolta-objektiv inköpt för under 100 euro (förmodligen ett AF 35-70) gång på gång levererar bilder med högre upplösning, bättre gradation, större dynamiskt omfång och bättre färgåtergivning än min D300 gör med ett dyrt proffsobjektiv. Bilderna får också en mera tilltalande, mera filmlik karaktär än D300:ans. Denna använder jag vid hög-ISO-tagningar - där ger ju CMOS-sensorer (med dagens teknik) som bekant tydligt lägre brus än vad CCD-sensorer gör."

De flesta tror (även jag själv trodde så i början) att A350 ger mera hög-ISO brus än vad A300 gör, men användare hävdar att så inte är fallet. Av allt att döma har Sony satt in en verklig höjdar-sensor i A350, som för många definitivt skulle vara värd merpriset på omkring 1.500-2.000 kr. Ifall detta är mycket pengar för dig, så kan du ju också tänka på att de flesta användare har kameror med 10 Mp upplösning (även 6 Mp), och alla dessa (oavsett fabrikat) ger alldeles utmärkta bilder, som de allra flesta är MYCKET nöjda med.
...
 
Ja du, de var en låång förklaring!
...
Medges! Mina inlägg tenderar ofta av någon anledning att bli väldigt långrandiga...


...
Det är väl inte så att du har en A200, men har ångrat dig?
:), :), :)
...
Nix!


FlyerOne skrev:
"4) För Street photography - här torde A300/A350 vara de överlägset bästa fotoverktyg som någonsin tagits fram."

...
Jasså, det känner ingen till ännu, bara du!
...
Är övertygad om att sannolikheten för att jag skulle vara den enda personen i världen som har upptäckt detta, är lika med noll.


...
Kamerahusen A200 och A300/A350 är lika stora, knappast lika diskreta som en liten avancerad kompakt, likt Canon G9/G10, finns många andra från andra tillverkare, men den storleken på kamera brukar kallas för "Street photography tools", från tiden när Leica M-modellerna från 50-talet slog igenom hos världens fotografer!
...
En storleksmässigt större kamera som hänger på magen är många gånger betydligt MERA diskret än en liten kompaktkamera hållen framför ansiktet, och ännu mera så jämfört med en Leica M-kamera (vilket inte på något sätt ska tolkas som att jag är negativ till dylika - jag ÄLSKAR min Leica M2!).


...
Ta ett foto, stoppa ner kameran, ofta med en vidvinkel optik, i rockfickan, det är så en "Street photographer" arbetar!
...
Det är så en "Street photographer" KAN arbeta, och många gör det också. Men inte alla!


...
A200 köps av många över 15 år, alltså inte bara "en fotograf av den gamla stammen"!
Definitivt! Jag skrev i och för sig inte heller att A200 köps ENBART av fotografer av den gamla stammen, men raden jag skrev blev kanske lite mer insnävande än vad jag avsåg.
 
1 st a350 inkl. kitobjektiv 18-70 + 4gb minneskort = 480 pund (5400 SEK) hos Robert White i England. Detta pris är inklusive frakt.

Detta är väldigt mycket billigare än i Sverige. Är det riskfritt att handla från dem?

MVH Christer
 
Nu har jag beställt kamera :) Det blev från England så nu hoppas man att allt går bra.

Tack för all hjälp jag har fått och räkna med många frågor då detta är min första systemkamera.

MVH Christer
 
Vad kul.. En till sonyanvändare i den växande skaran.. Nu har du beställt A350 iofs.. Men tror nog lite tips ifrån min A300 tid kanske kan nån gång passa för även en A350.. Så kan jag ge nått råd eller tips framöver så gör jag det..

bara fråga på..
 
Ville bara säga hej! Jag köpte en a350 i fredags och kan nästan ingenting så jag läser och läser och läser, både här och i min NG Fotoguide också har jag beställt Scott Kelbys båda böcker om digitalfotografering som fanns i en specialutgåva. Dessutom har jag varit ute och fotat för att försöka komma underfund med kameran. Min syster är yrkesfotograf så jag tror att jag får boka en helg med henne som lärare! Det är supermånga nya ord och termer, men jag tycker det är trivsamt att det finns några mycket erfarna sony-användare här!
 
Hej Sabina.

Skoj att du också har investerat in en Sony. Jag har som sagt inte fått min ännu men jag ska lusläsa manualen imorgon (måste skriva ut den på jobbet imorgon).

Jag lyckades lägga beslag på ett Minolta AF 35-70 objektiv 3,5-4,5 idag på Tradera för 300:- riksdaler. Läste någonstans här på Fotosidan att det var ett bra objektiv och för 300:- är det värt chansningen.

Det är just detta jag tycker är roligt med Sony, att Minolta objektiven passar. Det verkar dock som att priserna är på väg uppåt bara.

Någon som har några kommentarer om detta objektivet?
Minolta AF 35-70/4 "Baby Beercan"

Missade precis en auktion på det :(

MVH Christer
 
Sabina Ta en bild ute. Ingen påverkan alls. Men ta i raw..

Sedan går du in och tittar hur sonys bildprogram påverkar bilden.. Du ser där landskap med mera .. . Du finner moln skugga. Ja massa inställ..glöm inte uppdatera sonyprogrammen föresten..

Exakt samma i stora drag finns sedan i Jpeg.. Så tittar du i rwzbilden via rawprogrammet så ser du vad faktiskt kameran gör i sig själv med påverkan du kan själv ställa in..

Prova så ser du vad jag menar... Även om jag förklarar dåligt.. Detta kan du också givetvis testa då du får din Christier..

Så varva läsa testa samt ta denna rawbild.. Och den kan också utökas till lampljus inomhus mm mm mm och sedan titta hur rawprogrammet påverkar.. Så vet man lite hur igen jpeg kommer bli ungefärligen..

Mycket enkelt samt ger en snabb start för förstå kamerans justeringar i praktiken..
 
Senast ändrad:
Tack för ditt tips, det ska jag göra! Eftersom jag som sagt inte har nästan någon kunskap så är det trial and error som gäller för att upptäcka skillnaden. Firade nyår med syster, som visade mig hur jag manuellt gör en vitbalansering och skillnaden mellan kortet med den automatiska och den jag ställde in.
 
Min fru ringde och sa att kameran har blivit levererad :) Jag jobbar inte full dag idag :D

Kan verkligen rekommendera att handla från Robert White. Fungerade väldigt bra och snabb leverans var det med.

MVH Christer
 
Och min A700 kom idag den meeeeeeeee... Nu skall det kollas menyer.. Samt först om den har senaste firmwere eller måste uppdaderas..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.