Annons

Sony A200 byte till Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa86

Aktiv medlem
Har varit i tankarna på att byta upp mig till en Canon 50D men vet inte om jag ska lägga 14 000kr på ny kamera eller bättre objektiv till min nuvarande....

Det skiljer ju väldigt mycket emellan kamerorna såsom:
50D
Livewiev
6,3bps
15 pix
3,0" skärm

A200
ej livewiew
2,5bps
10 pix
2,7" skärm

Använder själv en 50d dem ligger på ca 10 nu, men ja tycker du ska behålla din kamera om du inte behöver mer bilder per sekund live view kommer du förmodligen inte använda så mycket. Med bättre objektiv kommer du väldigt långt. Fotograferar du väldigt mycket så kanske en uppgradering skulle vara kul men då kommer de kosta en del med tanke på att du ska köpa nya objektiv osv och du kommer förlora en del när du ska sälja sonyn.

Jag gillar att det är 6,3 bps då jag fotar mycket motorsport då det behövs många bilder snabbt

Sen så kanske man kan lägga 14k på min nuvarande då får man ju 2 bra objektiv iallafall....kanske 3

Jag gillar att det är 6,3 bps då jag fotar mycket motorsport då det behövs många bilder snabbt

Sen så kanske man kan lägga 14k på min nuvarande då får man ju 2 bra objektiv iallafall....kanske 3

Just det... För din kamera är bra...Jag tittade på din sida och ser inget om att du har några objektiv alls mer än då ev kitobjektivet.? ....

Så med fler ljuskänsligare skarpa objektiv blir den klart bättre. Tror inte du förstår om du inte provat (?) bättre objektiv hur mycket sådant betyder för en kamera.. Bildhastighet är klart underordnad parameter i förhållande objektivkvalitet törs jag lova dig .... Och den dagen du framöver byter kamerahus till kanske A700 eller dess efterträdare då den kommer så kommer du vara mycket "välklädd" .....

Att du sedan tack vare den inbyggda stabiliseringen dessutom kan spara en hel del pengar via handla tredjeparts objektiv (eller beg) och ändå ha dom stabiliserade är ju ingen direkt dålig bonus... Så tänk dig noga för samt sök på vad saker kostar dig . I alla fall om det inte är fullt med pengar i madrassen du vill göra dig av med.. :)

Är ekonomin inget som du bryr dig om så sattsar du vart som helst... Men är ekonomi en parameter du måste ta hänsyn till så bör du i alla fall läsa noga vad stabilisering samt ljuskänslighet innebär i kost för en del märken om du nu vill ha dessa hjälpmedel......

Mvh
Tobbe..

Nej jag kör enbart med kitobjektivet 18-70
Så det är alltså bättre att lägga pengar på min nuvarande och byta upp mig till A700 eller dess efterträdare senare

Nej jag kör enbart med kitobjektivet 18-70
Så det är alltså bättre att lägga pengar på min nuvarande och byta upp mig till A700 eller dess efterträdare senare

Ja objektiv kommer du garanterat märka av skillnader om du sattsar på. Köp dig ett Tamron 17-50 f2,8 som första inköpta objektiv så kommer du förstå direkt vad jag talar om..

Vad är det för motorsport som du fotar??

A200 är en fin kamera men Canon 50D är betydligt bättre lämpad för snabba sporter mm med sin bätter af,fps och större minnesbuffert...allt hänger inte på objektivet även om det också spelar roll.

Eftersom du redan har Sony kanske en A700 plus ett tele är ett bättre val än Canon 50D eftersom du annars blir tvungen till att köpa nytt/nya objektiv om du ska gå över till Canon.

Ja objektiv kommer du garanterat märka av skillnader om du sattsar på. Köp dig ett Tamron 17-50 f2,8 som första inköpta objektiv så kommer du förstå direkt vad jag talar om..

Utan att veta vad det är för motorsport han fotar så tycker jag 17-50 känns lite väl kort för sportfoto....men det beror som sagt på vad det är för sport det rör sig om,typ av bilder man är ute efter mm.

Utan att veta vad det är för motorsport han fotar så tycker jag 17-50 känns lite väl kort för sportfoto....men det beror som sagt på vad det är för sport det rör sig om,typ av bilder man är ute efter mm.

Han kan köpa flera objektiv för 14000 kr.... Men för att först prova så är nog ett första inköp av ett vardagsobjektiv lämpligast att testa med anser jag så han ser skillnaden mellan en kitglugg och en enligt mig klart alround bättre ljuskänsligare skarpare glugg ..

Om sedan vilket jag är säker på han ser samt inser att hans A200 instegskamera faktiskt kan en hel del med bättre objektiv så kan han sedan inom märket han redan har bygga vidare via uppgradera sitt kamerahus om han så vill....

Svårare va det inte...

Fotar det mesta inom motorsport såsom Folkrace, Dragracing, Banracing osv

Har ju inte haft kameran mer än ca 9 månader och märker redan av att kitobjektivet inte levererar den skärpan jag vill ha samt att jag ej har sett hur bra A200 kan prestera med ett skarpt objektiv....

Du kommer direkt se skillnad på skärpan samt dugligheten i sämre ljus. Och din kamera kommer du bli överaskad över vad redan den kan..

Men givetvis så skulle du också märka skillnad mellan en A700 och en A200 ifråga om speed osv... Men tro mig.. Varken Canonen eller A700 med kitobjektiv är så sablars mycket bättre kamerahus så dom "i sig" skulle komma i närheten av att spöa en fint "uppklädd" A200 med flera fina ljuskänsliga objektiv..

Däremot om du har flera fina ljuskänsliga objektiv och sedan byter till en A700 eller dess efterträdare .. Då har du redan objektiv som kan matcha kamerahusets potensial även med ökad snabbhet...

Så börja med byt ut kitobjektivet så förstår du säkerligen snabbt själv skillnaden...Det är mitt tips....

Senast ändrad:

Har ju inte haft kameran mer än ca 9 månader och märker redan av att kitobjektivet inte levererar den skärpan jag vill ha samt att jag ej har sett hur bra A200 kan prestera med ett skarpt objektiv....

Kitobjektivet är inte det bästa som går att få tag på direkt.
Jag skulle precis som Torbjörn vilja säga att du skulle tjäna på att köpa ett eller ett par riktigt bra objektiv framför att byta kamerahus.

Stirra dig inte blind på nya objektiv bara.
Emellanåt kommer det upp riktigt fina objektiv på beg-marknaden till bara en bråkdel av nypriset och ofta är dessa i perfekt skick.

Ett litet tips skulle vara att håll utkik efter en beg. Minolta 80-200 F2.8 HS APO G + en TC på 1,4X till 2X. Riktigt snabb AF och dessutom riktigt skarpt och riktigt bra på snabba sporter.
Ett objektiv du bör undvika däremot, trots att det är riktigt bra på annat än sport, är Minolta 70-210 F4, där är AF:en riktigt långsam och ljusstyrkan inte den bästa.

Ok snabba sporter o där man oftast står på lite avstånd o fotar.

Då hade jag personligen behållt den nuvarande kitgluggen och lagt pengarna på en A700 och ett Sigma 70-200 eller ett beg Minolta 80-200 F2.8 HS APO G som Johan föreslog och bytt ut kitobjektivet vid ett senare tillfälle...visst det går att fota motorsport med A200 men en snabbare kamera med bättre af,högre fps och större minnesbuffert underlättar vid snabba sporter mm och en snabbare kamera(högre fps/större minnesbuffer mm) ger oftast fler skarpa/bra bilder eftersom man kan "bränna" av snabbare/längre serie bilder och af:en hänger med bättre när man tex följer en snabb bil....men samtidigt ska man inte glömma bort att mycket hänger på fototekniken,att man kan/förstår sporten mm för att lyckas bra med bilderna.

Handlar du i Sverige så hamnar priset lite över din budgett men köper du från England så kommer du billigare undan.

Väljer du att gå på Canon så finns det även där mycket att välja på och behöver inte blir så dyr övergång eftersom det finns en stor beg-marknad där med många fina/prisvärda objektiv.

Varför inte ett Sigma 100-300 F/4.

Antagligen får man beställa det från utlandet när man vill ha sony fattning på det. Men nog ett av det snabbare att fokusera på en Sony kamera skulle jag tro. Förvånar mig nästan inte om det är snabbare än Sony's 70-200 2.8.

Tomi.

Om du vill kan du få låna objektiv för utvärdera din kamera lite mer noga utav mig.. frakt är din ända kostnad..

Och vi är ju här för hjälpa varandra. Så tveka inte anta erbjudandet om du finner det intresant...

Mvh
Tobbe.

Om det är 6 fps och snabb AF som är prio så säljer Fotokungen ut 40D för 6990 kr...flong ny. Mer prestanda för pengarna är nog svårt att få. Sen har du över till den omåttligt populära L-gluggen 70-200/4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar