Annons

Sony a100 till a700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ojoj
Som jag förstår det är A100 inte mycket att ha?
Då jag är användare av en måste säga att jag är nöjd med den. Visst är nyare kamrer oftare bättre än äldre. Men enligt vad jag provat (mässor och mediamarkt) mig fram måste man (jag) upp på A700/A900 om man ska byta bort sin A100.
Jag skulle inte byta min A100 mot en A200/300 eller 350 pga följande
-DOF visning
-DMF
-Sökare (A300/350)

Därimot vid höga isotal skulle en nyare vara att föredra. Dock finns ju t.ex. NoiceNinja som fixar bilderna bra. Jag tar endast på barnen i dåligt ljus. Skulle kanske vara bra med ett bättre ISO400 för fjärillar. Dock skulle jag inte klara mig utan DOF. Undra var iso 200 på A100 motsvarar på A700 i brus. Och sökaren på A300/350 är ju kass om man har glasögon så de försvinner ju direkt.

Även slutar/spegel ljudet är onödigt högt på A100 och det är ju bättre på de nyare specielt A700/A900

Så det blir en nog en A700 eller om det kommer en biligare FF. Har en vän i USA som nyss upgraderade till Canons FF, han är lyrisk. Enligt honom är skillnaden APC och FF som 35 mm och mellanformat. Så det ser jag fram imot. Vem drömde inte om en pentax 6x7 i sin barndom då man vägde varje bild på guldvåg innan man vågade ta. Nu kan man ju prova sig fram och utvecklas på ett annat sätt. Detta blev långt (jag hatar långa inlägg :) )
 
Rikard..

Jag kan inte läsa utan glasögon. Men kameran använder jag utan.. Ställer in bara så kamerans sökare passar min sämre syn..

Är det skillnad på synfel så detta räcker inte för alla? Jag är extremt dåligt insatt i olika synfel. Har ju mina glasögon köpta på macken för en lite struntsumma..Så det är väl enbart lite åldersproblematik det..

Och jag frågar av nyfikenhet. För jag har läst många fotar med glasögon. Och jag har provat och förstår inte hur detta ens går..Kameror är verkligen inte anpassade för glasögon kan man lugnt säga..Knepigt nog med tanke på hur många som måste ha glasögon.

Och A100 är inte enligt det jag tyckt mig sett i brusbilder samt sett sedan mätmässigt ifrån Dxomarkt (som jag inte förstår exakt hur man utläsr givetvis) inte stort sämre än en Nikon D80.. Därmed kan den rimlig sett inte bli urkass heller .. D80 anses ju fortfarande som ett bra val vid utsäljandet den har haft och kanske har fortfarande har där ute..Så är en A100 urkass .. Vart hamnar då en D80 kan man undra.. Jag tror ingen av dom är urkassa. Däremot inte up to date..

Så A100 är rimligen inte urkass. Enbart idag en äldre modell som har fått nya småsyskon som har lite mer ork.. Och A700 har nog sedan ytterligare lite mer ork.. Så steget blir därför markant synbart i folks ögon..

Så tror jag.. Men jag tror en Nikon D80 användare som får en D90 idag ser en rätt klar skillnad.. Medans D80 användaren har ju fortfarande en bra kamera..Såsom även A100 användaren har.. Dom båda är exakt lika bra som dom alltid varit..

Mvh

Tobbe.
 
Ställer in bara så kamerans sökare passar min sämre syn..

Är det skillnad på synfel så detta räcker inte för alla?
Jag behöver +1.75 dipotrier men min A900 kan bara justeras mellan -3 och +1 dioptrier. För synfel som kräver mer justering än den som sökaren klarar av finns små korrektionslinser som monteras på sökaren.
 
Ojoj
Som jag förstår det är A100 inte mycket att ha?
Då jag är användare av en måste säga att jag är nöjd med den.
....

Därimot vid höga isotal skulle en nyare vara att föredra. Dock finns ju t.ex. NoiceNinja som fixar bilderna bra. Jag tar endast på barnen i dåligt ljus. Skulle kanske vara bra med ett bättre ISO400 för fjärillar.
.....
Jag kan bara hålla med, jag är jätte nöjd med min a100. Jag har kommit på hur man skall "kringå" brusproblematiken för att kunna utnyttja kameran tillfullo, kan även nämna att jag kör RAW sedan ett år tillbaka.
Men jag kan bara säga som så att jag har utvecklats och nu känner jag mig redo för nästa steg, dvs a700 eller a900. Den sistnämnde är för dyr och för "bra" så valet var inte så svårt, a700.
A100 har gjort sitt jobb, att introducera en fotointresserad och utvecklat den samme, precis som den var gjord för. Troligtvis kunde jag har haft den ett tag till mend finare optik, men just nu kommer det att finnas lite stålar över så man får passa på...

Obs, inget påhopp utan mer ett inlägg och bekräftelse på din känsla, du gör inget fel att behålla, det beror på din utveckling och vilket mål du har.
Mvh Peter
 
Jag kan bara instämma. Jag hade god användning för min Dynax 7 Digital och den gjorde ett alldeles utmärkt jobb och levererade bra bilder, men när tillfället gavs och jag "ramlade" över en a700 med ett extra batteri för 4.600:- i mellanskillnad, var det inte mycket att diskutera. Hade jag inte fått denna möjlighet, hade jag sannolikt fortfarande hållit mig kvar vid D7D.

a700 med firmware v.4 är en snäppet bättre kamera än med v.3, så mycket av mitt milda missnöje tystnade. Jag är fortfarande inte helt nöjd. Bristen på "riktig" MLU och ordentlig HDR-bracketing ( fem bilder x +/- 2 EV ), är irriterande, men inte oöverkomligt. Just nu fyller den mins behov och ett byte till a900 tillför bara mer irritation än det löser "problem", så jag vilar tryggt med en a700 i väskan, i alla fall de närmaste månaderna.
 
Om vi summerar då!
Jag vill ha lite bättre iso egenskaper först och främst och blir det lite bättre autofocus och seriebildtagning också så gör ju det ingenting heller.Och den ska ju vara lite bättre på det mesta a700 så det blir nog bra.
Någon som har köpt från warehouse exp,i england och kan berätta hur det funkar,eller finns det andra firmor också?
 
Leta efter alternativ - kelkoo.co.uk - om Du anar att det finns billigare/bättre än WH Exp. De är pålitliga så vitt jag vet - 7.550:- inkl frakt just nu.
 
Om vi summerar då!
Jag vill ha lite bättre iso egenskaper först och främst och blir det lite bättre autofocus och seriebildtagning också så gör ju det ingenting heller.Och den ska ju vara lite bättre på det mesta a700 så det blir nog bra.
Någon som har köpt från warehouse exp,i england och kan berätta hur det funkar,eller finns det andra firmor också?


Du glömde greppet.. A700 sitter som ett väl balanserat handeldvapen i näven trotts sin litenhet.För den är liten egentligen denna kamera....Enhandsgrepp och skugga fungerar bra med min handskada jag har i högernäven.. Så därmed torde den sitta ännu bättre för folk med friska ej handskadade,, med nervskador osv i högernäven..

Här är en iso 1600 bild med f5,6.. ljus endast en lampa i hörnet.. Man ser inte givet allt.. Men färgerna ser man finns där även om jag meckat en hel del med bilden därför jag lyckades få totalt sjuk vitbalans.. Jpeg är det också..
 

Bilagor

  • DSC00120(1).jpg
    DSC00120(1).jpg
    17.3 KB · Visningar: 149
Bered dig på att vänta, jag har nu väntat i 8 dagar och kameran är i Tyskland. Jag tycker att det borde gå lite fortare då man betalar nästan 700 kronor för frakten.
 
mmm dom segar redan innan dom skickat den, dom vill ha verifikation på att jag är jag. Och deras kundsupport mail verkar inte kollas direkt ofta.
 
Grattis - Ni har precis upptäckt den gamla sanningen "Allt kostar - tid eller pengar". Den som inte vill betala de svenska priserna och få varan i handen samma dag, tvingas i stället investera i tid, den tid det tar att göra i ordning försändelsen, att skicka den samt den tid det tar för transportören att få försändelsen till mottagaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.