Annons

Sony A100, allvarligt fel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Tja!

Min fantastiska Sony A100 har gått sönder! Nästan alltid (alltså ibland är det som vanligt) så är ena hörnan svart då jag tar en bild. Bara lite, ungerfär 10% av bilden. Kameran startar också mycket långsammare. När jag tittar genom glashålet då jag ska ta en bild och sedan knäpper blir den riktiga bilden mer tillvänster. Jag kan alltså inte fånga allt det jag ser i kameran då jag fottar. Extremt irriterande vid porträttfoto.
Det värsta av allt är att jag inte har någon garanti kvar... Jag förstår att jag måste lämna in den men ville bara höra om någon har haft något liknande problem och om det ens går att fixa?

Mvh
 
Hej, det låter som om det är SSS som har kajkat ur. Pröva stänga av SSS och ta ur batteriet och ladda det fullt. Sätt sen i det och slå på kameran; ta ett par bilder och se om symptomet finns där. Testa sen att slå på SSS när kameran är på, du borde då märka när kameran "nollar in" sig. Du lär märka om det är SSS om du gör detta.

Hoppas att det går att fixa billigt i så fall.
 
Hej, det låter som om det är SSS som har kajkat ur. Pröva stänga av SSS och ta ur batteriet och ladda det fullt. Sätt sen i det och slå på kameran; ta ett par bilder och se om symptomet finns där. Testa sen att slå på SSS när kameran är på, du borde då märka när kameran "nollar in" sig. Du lär märka om det är SSS om du gör detta.

Hoppas att det går att fixa billigt i så fall.

Seriös?! Grymt! men vad är SSS?
 
Jag prövade att stänga av det och sätta i ett fulladdat batteri men det hjälpte inte... den låter fortfarande konstigt då jag sätter på den och det tar c:a 5-10 sekunder innan kameran går att använda. då jag senare tar en bild fotar den lite mer till vänster än vad jag ser då jag tittar i sökaren... det konstiga är att ibland, kanske var 15:e gång, fungerar kameran som den ska.

Det är en symbol som blinkar då jag tittar i sökaren, kan de ha något med saken att göra?

Mvh
 
Det låter som om SSS har gått sönder för dig.

Vad är det för symbol som blinkar?

Har du SSS på eller av?
 
Det låter som om SSS har gått sönder för dig.

Vad är det för symbol som blinkar?

Har du SSS på eller av?

Jag har alltid haft SSS på men nu har jag stängt av det men problemet kvarstår. Jag kan inte riktigt se måste öka kontrasten i sökaren. försöker hitta var man kan ändra det.
 
Jag har alltid haft SSS på men nu har jag stängt av det men problemet kvarstår. Jag kan inte riktigt se måste öka kontrasten i sökaren. försöker hitta var man kan ändra det.

Du har en liten ratt på högersidan av sökaren, där du kan ändra dioprivärdet på sökaren.

Om du inte kommer någon vart så kontakta Zeiger.
 
hmm ingenting verkar fungera. min kamera är fortfarande sjuk. tyvärr bor jag i Holland så det där svenska företaget blir förmodligen dyrt att skicka kameran till. Vad kan det kosta att fixa kameran? Är förståts svårt att säga, men vad tror ni minimikostnaden kan vara på nåt sådan här?
 
Slarvigt av mig att förutsätta att Du bodde i "ärans och hjältarnas land". Det finns naturligtvis företag i Holland med motsvarande kompetens. Det borde vilken fotohandlare som helst kunna anvisa.
 
Slarvigt av mig att förutsätta att Du bodde i "ärans och hjältarnas land". Det finns naturligtvis företag i Holland med motsvarande kompetens. Det borde vilken fotohandlare som helst kunna anvisa.

haha! du måste ha missförstått mig. självfullet kan du inte ha vetat det. men det jag undrade var, vad kan det kosta att fixa det, här i holland. då menar jag vad brukar det generellt kosta om man lämnar in den i Sverige. Om det är över 2500 kr, kan jag ju lika väl köpa en ny alpha...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.