Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α68 (ILCA-68)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var ytterst intresserad av denna kamera och det såg ju väldigt lovande ut med bl a autofokusen från a77ii och ett par extra knappar på ovansidan.

Men så kommer specen och jag ser att den har fått lika enkel skärm som a58. Skulle kännas märkligt att gå från a57 till a68 och få en skärm med lägra upplösning och inte lika vinklingsbar.

Sedan verkar den sakna kontakt för den gamla enkla trådutlösaren. Va?!? Den använder jag ofta på vintern när kameran sitter på stativ eller på teleskopet, enkel pålitlig och funkar med varma handskar. Dessutom pluggar jag in radioutlösaren där.

Sedan har den fått plastfattningen från a58. Det var väldigt överraskande. Efter allt negativt skrivande om den i a58 trodde jag verkligen att sådant skulle vara bannlyst. Även om det sägs att det inte ska vara något problem så känns inte idén att vrida dit metallbestyckade objektiv mot plasten som en bra idé. Dålig magkänsla där, uppmuntrar inte till köp.

En hel del verkar bra. Men somligt är sämre än min nuvarande a57 vilket inte lockar till "uppgradering".

Märks det att jag är besviken?

Dennis, jag förstår inte problemet?

Allt du är besviken på för att det saknas på A68 hittar du ju i A77 II. Bara att köpa den i stället! :)

Har den själv, och för MITT sätt att fotografera har jag inte hittat något att klaga på - är mycket nöjd.

A68 har en annan målgrupp än den du tillhör, så vad du EGENTLIGEN klagar på är att du inte kan få A77 II-prestanda till A68-pris. Det är väl ändå inte riktigt rimligt? Inte än i alla fall, men kanske ifall du väntar några år.

Jag skrev för en stund sedan en lista över vad jag bedömde A68 bl.a. skulle sakna jämfört med A77 II, fast i fel Forum (A7R II-tråden), som en moderator helt berättigat påpekade. Kan kanske vara av intresse här.

---
Jag förutspådde t.ex. inte A68, innan det kom ett rykte på SAR. Det gick omedelbart att se att det inte var påhittat, utan en "äkta läcka". Med denna som grund förutspådde jag i stället vad den INTE skulle ha, för att distingera den från A77 II:

Lägre burst speed än 12 FPS
Lägre upplösning på EVF och skärm
Ingen trippellagrad skärm som A77, A77 II och A99 utan en vanlig vinklingsbar uppåt och nedåt
Ingen Micro Focus Adjust
Lite färre knappar
Lite färre menyval
Lägre vikt
Förmodligen ingen metallram
Förmodligen plastbajonett (vilket fungerar alldeles UTMÄRKT- finns inte ett enda känt fall av utslitenhet)
Ingen 1:2,8 högkänslig AF-punkt
Inte så kort slutartid som 1/8000 sek
Samma batteri som i A77 etc. (NP-FM500H).

Påhittade spekulationer går vanligen att avslöja direkt (som att sensorn i 5Ds/R enligt ryktena skulle tillverkas av Sony).

Hämtat från en del av detta inlägg:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2097225&postcount=1027

Fast spekulationer är rätt onödiga eftersom den spec som finns på SAR är den officiella från Sony :)

Det har du förstås rätt i, det är jag som inte hänger med snabbt nog f.n. Såg att jag hade fel på en punkt, den har en 1:2,8 AF-punkt, så AF-plattan är säkert identisk med den i A77 II (bra att Sony inte "dummade ner" kameran i detta avseende, vilket jag alltså trodde att de skulle göra...). Men riktigt allt jag listade hittade jag inte. Såg t.ex. ingenting om material i bajonetten (eller så missade jag det). Dock helt betydelselöst för den tilltänkta målgruppen (som knappast lär hänga på något tungt 500/4 G-oobjektiv).

Dennis, jag förstår inte problemet?

Allt du är besviken på för att det saknas på A68 hittar du ju i A77 II. Bara att köpa den i stället! :)

Har den själv, och för MITT sätt att fotografera har jag inte hittat något att klaga på - är mycket nöjd.

A68 har en annan målgrupp än den du tillhör, så vad du EGENTLIGEN klagar på är att du inte kan få A77 II-prestanda till A68-pris. Det är väl ändå inte riktigt rimligt? Inte än i alla fall, men kanske ifall du väntar några år.

Det jag EGENTLIGEN klagar på är att jag inbillade mig att gå från a57 till a68 skulle kännas som en uppgradering på bred front. Det är ju några år emellan och en 6-seriekamera borde hålla högre klass än en 5-seriekamera.
Därför känns det inte lockande till köp när det blir nedgradering på flera fronter. Har visserligen inte sett några siffror på buffertstorlekar för serietagning, men börjar misstänka att a68 (liksom a58) inte är jättebra där. Det är en sida hos a57 som jag verkligen uppskattar.

Min kamerabudget har förut passat 5-serien, har haft Minolta 5xi och Sony a100 innan a57. Men i dessa moderna tider verkar det som att jag behöver spara ihop till en a77ii för att känna att jag blir nöjd med det jag får.

A68 spec...

Gå in på Sony.se och läs om kameran.
Jag tycker att den är över förväntan iaf. Helt ok.

(Sorry för liten text, skriver på mobilen)

OK Dennis, då förstår jag dina överväganden. Jag var i en snarlik situation för några år sedan, när jag hade en A550 och började gneta ihop sekiner till en A77. När sedan A77 II lanserades sänktes priset rejält på den äldre modellen, och plötsligt hade jag tillräckligt med pengar för att köpa den äldre direkt. Men då blev A77 II den nya drömmen, och jag fick gneta ett tag till innan jag till slut kunde skaffa den. :)

Skulle vilja ge samma råd som jag brukar ge till andra (och inte minst till mig själv!) när man ska köpa begagnat (även om jag i och för sig tror att du själv redan är inne på samma spår).

Det är naturligt att man i första hand letar efter den BILLIGASTE möjliga kameran, objektivet (or whatever) av den modell man söker..
Insstinktiv, men dålig strategi.
I stället ska man leta efter den BÄSTA möjliga anser jag (inom ens ekonomiska ramar förstås).

Bästa skick, mest väl omhändertagen etc.

Väljer man den billigaste, så är man glad EN gång - när man betalar den.
Men sedan svider det VARJE gång man använder den - det är inte roligt att hela tiden se alla skavanker, alternativt tillkortakommanden ifall man har köpt en lägre specad modell än man egentligen vill ha.

Väljer man den i bäst skick, så svider det EN gång - när man betalar den.
Men sedan känner man sig glad och nöjd VARJE gång man använder den! Vilket jag gör med min A77 II :)

Man kan nu köpa en A77 II för 7090:- (efter cashback) eller vänta till mars (!j och köpa denna för bara en dryg tusenlapp mindre. För mig skulle valet vara lätt :)

Då vill du alltså ha? A77m2 eller den nya?

Hur tycker a77m2användarna att den är för bilder på högre iso? tycker det finns en del bra deal på den nu. Scandinavianphoto har ju huset, 17-50 2.8 + grepp för 13500:-

Jag är A77M2-användare, men din fråga är av den arten att den strängt taget inte kan besvaras av någon annan. Du har hela skalan av uppfattningar från dem som tycker att JPEG och APS-C ger helt tillfredsställande resultat, till dem som tycker att RAW, FF och 12-bilders Multi Frame Noise Reduction är på gränsen till godtagbart... OK, det där med MFNR överdrev jag kanske, inte så många som använder detta (ofta vet de överhuvudtaget inte vad detta är eller om deras kamera har denna funktion). Det är i alla fall samma grundprincip som man standardmässigt använder vid astrofotografering för att plocka fram svaga stjärnor ur brus.

Med MITT sätt att fotografera så får jag inget störande brus. Det beror ju också på vad du menar med hög-ISO. Tror aldrig att jag någon gång har använt ISO 12.800 eller 25.600. Likaså ifall du ofta tänker göra kraftiga delförstoringar, då lär du gärna vilja ha FF.

Håller absolut med dig om Sony 16-50/2,8 SSM-objektivet, det är MYCKET billigt för den optiska kvalitet det ger. Och dess AF är verkligen snabb.

OK Dennis, då förstår jag dina överväganden. Jag var i en snarlik situation för några år sedan (...)

(...)

Väljer man den i bäst skick, så svider det EN gång - när man betalar den.
Men sedan känner man sig glad och nöjd VARJE gång man använder den! Vilket jag gör med min A77 II :)
Visst håller jag med dig. Har köpt en del begagnat (de flesta objektiv jag har är begagnade) och går framför allt efter att kunna känna att jag har köpt något som jag är nöjd med och tycker om att använda.

Tipset om cashback här ovan var bra. Ska ta det under moget övervägande.

Om jag skulle köpa en a68 skulle mycket av mellanskillnaden ätas upp av att jag skulle behöva skaffa nya trådutlösare (har tre eller fyra sådana i olika kameraväskor) och radioutlösare. Eventuellt finns det någon adapter men det är jag inte så värst sugen på, det blir ytterligare en liten pryl att hålla reda på.

Men för att återgå till a68 så hoppas jag att det kommer att gå att klämma på den på fotomässan i morgon. Är nyfiken på hur den känns i handen med tanke på designförändringarna de har gjort på kamerans baksida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar