OK Dennis, då förstår jag dina överväganden. Jag var i en snarlik situation för några år sedan, när jag hade en A550 och började gneta ihop sekiner till en A77. När sedan A77 II lanserades sänktes priset rejält på den äldre modellen, och plötsligt hade jag tillräckligt med pengar för att köpa den äldre direkt. Men då blev A77 II den nya drömmen, och jag fick gneta ett tag till innan jag till slut kunde skaffa den.
Skulle vilja ge samma råd som jag brukar ge till andra (och inte minst till mig själv!) när man ska köpa begagnat (även om jag i och för sig tror att du själv redan är inne på samma spår).
Det är naturligt att man i första hand letar efter den BILLIGASTE möjliga kameran, objektivet (or whatever) av den modell man söker..
Insstinktiv, men dålig strategi.
I stället ska man leta efter den BÄSTA möjliga anser jag (inom ens ekonomiska ramar förstås).
Bästa skick, mest väl omhändertagen etc.
Väljer man den billigaste, så är man glad EN gång - när man betalar den.
Men sedan svider det VARJE gång man använder den - det är inte roligt att hela tiden se alla skavanker, alternativt tillkortakommanden ifall man har köpt en lägre specad modell än man egentligen vill ha.
Väljer man den i bäst skick, så svider det EN gång - när man betalar den.
Men sedan känner man sig glad och nöjd VARJE gång man använder den! Vilket jag gör med min A77 II