Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sommarjobb som fotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Nu ska jag försöka få mig ett sommarjobb på den lokala tidningen, i huvudsak som fotograf. Jag har kommit fram till att den bästa strategin troligtvis är att gå rakt in till deras kontor och fråga vem jag ska ta kontakt med angående sommarjobb, sedan försöka få till ett möte med den personen och då erbjuda mitt CV. Självklart har jag nämnt mina erfarenheter inom fotografering och bildredigering där, och nu undrar jag, tror ni det är okej att ge dom några bilder så att dom får se vad jag kan? Eller är det dumt? Detta är första gången jag söker fotojobb "på riktigt", så ärligt talat vet jag inte vad som är accepterat och inte. För mig känns det i alla fall bara naturligt att ge dom några bevis på vad jag kan åstadkomma med en kamera, kanske även en före/efter-bild som visar min kunskap i bildredigering.

Ni som kan detta, hjälp mig gärna med några dos and don'ts!

Buss på! Har du tur så träffar du någon som tycker att du är framåt och kreativ. Har du otur så kan det inte bli mer än nej. Lycka till!

Spontant skulle jag inte ta några före- och efterbilder, utan bara bilder du är nöjd med själv. Du kommer jobba på en tidning, som nog inte vill se för "kreativ" photoshoppande endå, utan det är snarare viktigt att du kan leverera bra bilder. Att någon skulle vilja anställa en fotograf utan att se några bilder känns osannolikt, så jag tycker helt klart du ska ha med dig bilder. Gärna om du har en serie/reportagebilder.

Det är alltid svårt att välja bilder, var hård mot dig själv, och ta bara de bästa du har, gärna inte mer än 20 bilder. Det går att argumentera om man ska ha utskrivet eller visa på dator/ipad och det får man nog bestämma själv.

/Björn

Nu ska jag försöka få mig ett sommarjobb på den lokala tidningen, i huvudsak som fotograf. Jag har kommit fram till att den bästa strategin troligtvis är att gå rakt in till deras kontor och fråga vem jag ska ta kontakt med angående sommarjobb, sedan försöka få till ett möte med den personen och då erbjuda mitt CV. Självklart har jag nämnt mina erfarenheter inom fotografering och bildredigering där, och nu undrar jag, tror ni det är okej att ge dom några bilder så att dom får se vad jag kan? Eller är det dumt? Detta är första gången jag söker fotojobb "på riktigt", så ärligt talat vet jag inte vad som är accepterat och inte. För mig känns det i alla fall bara naturligt att ge dom några bevis på vad jag kan åstadkomma med en kamera, kanske även en före/efter-bild som visar min kunskap i bildredigering.

Ni som kan detta, hjälp mig gärna med några dos and don'ts!

Som KG skrev, det är alltid bra att fråga. Framåtanda lönar sig nästan alltid och egna initiativ brukar ses som mycket positivt.

Det är nog alltid bra att visa upp någon form av portfolio med bilder. Men tänk på att det som kan vara mest intressant för en tidning inte nödvändigtvis är vackra, estetiskt tilltalande bilder - snarare sådana som berättar något. Många fotojobb handlar om att få bilder av människor, och även där är det oftast viktigare att en bild berättar något om en person, snarare än att det är en vacker bild.

Det andra en tidning antagligen är nyfikna på är hur du klarar att arbeta under stress och press. Om du får fem minuter på dig med en kommunalpolitiker, klarar du att då få fyra-fem rätt olika bilder därifrån som redaktören sedan kan välja bland? Och hur snabbt får du fram bilderna? Hinner du att sålla igenom bilderna du tog, välja fram 4-5-6 bra bilder och leverera dem färdiga - alltihop på på en halvtimme innan det är dags för nästa jobb? Givetvis förväntar de sig inte att en sommarjobbare skall vara en färdig pressfotograf, men det kan säkert vara bra att visa att man förstår vad de ofta är ute efter.

Bildredigering utöver beskärning och lite snabba allmänjusteringar lägger man nog oftast inte så stor vikt vid, men det kan antagligen variera en hel del mellan olika bildredaktörer.

Jag har kommit fram till att den bästa strategin troligtvis är att gå rakt in till deras kontor och fråga vem jag ska ta kontakt med angående sommarjobb...
Helt rätt. Vi är ganska många som startat hyfsade karriärer inom media på just det viset. Även om det är svårare nu är det inte omöjligt.

Ta med bilder och visa upp. Och koncentrera dig på bilder på människor. Olika människor i olika situationer. Gärna lite sport, kanske någon rockkonsert. Strunta i före/efter-bilderna -- om slutresultatet är bra är det ingen som bryr sig om hur det gick till.

Förbered dig genom att se till att du har god koll på vad tidningen skriver om, att du känner till de senaste politiska snackisarna, vilket hockeylag som är i form osv.

Föreslå att de ska lägga ut ett par jobb på dig t ex nästa helg så att du får visa vad du går för. Eller ännu bättre: Tänk ut ett reportage de borde ha i tidningen. Gå ut och ta bilderna. Gå sen upp på tidningen, visa bilderna, berätta storyn och säg till dem att nu behöver de bara skriva en text...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar