ANNONS
Annons

Sommar jobb ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ackemannen

Avslutat medlemskap
Jag såg i våran lokala morgontidning att dom sökt fotografer till sommar jobb men att dom skulle vara utbildade eller ha erfarenhet om tidnings foto men jag skulle kunna tänka mig att söka det jobbet tycker ni det är värt ett försök ?? jag menar det är vell inte fel att prova??
 
Visst är det värt ett försök -- om du har vettiga arbetsprover att visa dem och dessutom är från orten och har ett stort och intressant nätverk.

Ett litet råd när det gäller att välja ut arbetsprover: glöm alla bilder som inte föreställer människor.

Edit: Ser nu att du är 14 år, kanske lite ungt för ett sommarvik. Men jag undrar om inte Barometern har en ungdomsredaktion där du kanske skulle kunna medverka? Det är en bra väg in i branschen och borde göra det ganska lätt för dig att få sommarjobb om några år.
 
Visst är det värt ett försök -- om du har vettiga arbetsprover att visa dem och dessutom är från orten och har ett stort och intressant nätverk.

Ett litet råd när det gäller att välja ut arbetsprover: glöm alla bilder som inte föreställer människor.

Edit: Ser nu att du är 14 år, kanske lite ungt för ett sommarvik. Men jag undrar om inte Barometern har en ungdomsredaktion där du kanske skulle kunna medverka? Det är en bra väg in i branschen och borde göra det ganska lätt för dig att få sommarjobb om några år.



Jag fyller 15 i mars
 
Hej Axel!
Det är kul att höra att du är så ambitiös och har stora planer (drömmar).
Tyvärr kan det nog komma att bli svårt för dig att få ett sådant sommarjobb. Dels så står det ju i deras annons att de kräver körkort, men sedan finns det ju också regler och lagar som är till för att skydda unga människor i arbetslivet.
Följande länk är ett utdrag ur arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbete för minderåriga.
http://www.av.se/dokument/afs/ursprungs/ursprungsAFS1996_01.pdf

Men jag säger som Erland, hör med dem om de inte kan vara intresserade av dig till någon ungdomsredaktion.

Lycka till!

/Jenny
 
Hej Axel!
Det är kul att höra att du är så ambitiös och har stora planer (drömmar).
Tyvärr kan det nog komma att bli svårt för dig att få ett sådant sommarjobb. Dels så står det ju i deras annons att de kräver körkort, men sedan finns det ju också regler och lagar som är till för att skydda unga människor i arbetslivet.
Följande länk är ett utdrag ur arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbete för minderåriga.
http://www.av.se/dokument/afs/ursprungs/ursprungsAFS1996_01.pdf

Men jag säger som Erland, hör med dem om de inte kan vara intresserade av dig till någon ungdomsredaktion.

Lycka till!

/Jenny


jag ska nog skriva till dom iallafal och då kanske dom märker men hallå den här killen vill ju vi kanske borde överväga att ha honom i våran ungdomsredaktion =)
blir det bra tror ni??
 
tycker absolut du ska skicka in en ansökan där du även skriver med, vem du är med ålder, intresset du har för foto och även försöka få med en portfolio eller liknande.

Kanske framföra som du själv säger att du är öppen för förslag.

Det kan ju inte mer än bli ett nej. :)
 
Det tycker jag absolut att du ska göra, Axel! :)
Framförallt så visar du ju upp dig och dina bilder, och kan med det evetuellt ha en fördel om några år när du är lite äldre.
Lycka till... igen!
 
Det var ett tråkigt och korkat svar du fick. Förhoppningsvis pratade du inte med nån som anställer folk!

Om inte Barometern har nån ungdomsredaktion så kanske du ska prata med konkurrenten Östran istället. Men jag tror som sagt att du ska inrikta ditt intresse mer på ung-redaktionen än på ett rktigt sommarjobb.
 
Det var ett tråkigt och korkat svar du fick. Förhoppningsvis pratade du inte med nån som anställer folk!

Om inte Barometern har nån ungdomsredaktion så kanske du ska prata med konkurrenten Östran istället. Men jag tror som sagt att du ska inrikta ditt intresse mer på ung-redaktionen än på ett rktigt sommahttp://www.fotosidan.se/forum/images/icons/icon7.gifrjobb.

okej. jag kommer från oskarshamn så nyheterna är deras konkurrent
 
Jag arbetade som tidningsförsäljare på Barometern (Gota Media) och om man behandlade all sin personal som man gjorde där så är jag inte förvånad.

Sjukersättning och semesterersättning tyckte man inte att man behövde betala ut! Det gick ju bra att arbeta en annan dag istället och semesterersättningen ingick i lönen. Efter ett tag insåg dom dock att det inte var hållbart och ändrade sina reglerna (svensk lagstiftning någon?).

Nej, kontakta Nyheterna istället, där får du förhoppningsvis ett trevligare bemötande.

Lycka till!
 
Jag arbetade som tidningsförsäljare på Barometern (Gota Media) och om man behandlade all sin personal som man gjorde där så är jag inte förvånad.

Sjukersättning och semesterersättning tyckte man inte att man behövde betala ut! Det gick ju bra att arbeta en annan dag istället och semesterersättningen ingick i lönen. Efter ett tag insåg dom dock att det inte var hållbart och ändrade sina reglerna (svensk lagstiftning någon?).

Nej, kontakta Nyheterna istället, där får du förhoppningsvis ett trevligare bemötande.

Lycka till!



okej Tack så jätte mkt jag hadde fått för mig att det var ot som var den #bättre" av tidningarna jag ska ta och kolla med nyheterna =)
 
sådana här jobb brukar kräva att man har körkort tyvärr ...

vet att jag sökte ett liknande jobb för flera år sedan. jag var 18 fylda men hade ännu inte körkort, och trots att vi skulle arbeta i team om två (reporter och fotograf) så krävdes körkort.


men stå på dig =)
 
sådana här jobb brukar kräva att man har körkort tyvärr ...

vet att jag sökte ett liknande jobb för flera år sedan. jag var 18 fylda men hade ännu inte körkort, och trots att vi skulle arbeta i team om två (reporter och fotograf) så krävdes körkort.


men stå på dig =)


ja det ska jag göra skulle värklifen vara jul att jobba som ngt som men jag vet inte om det är något jag vill bli med jag blir större eftersom att jag är rädd att man kan töttna på det och det skulle jag värkligen inte vilja ^=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.