Annons

Sommar/deltidsjobb som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinLavén

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet att få ett sommar eller deltidsjobb som fotograf någonstans? Möjligen som assistent.
En av bilderna som fotosidan valt som banners, är min, och jag har precis kommit med i tidningen FOTO. Kan man använda det som hjälp i att hitta jobb?
I CV te.x
Tacksam för tips och förslag
//Malin Lavén
 
Gp

Hej Malin!
Jag vet att Göteborgs-Posten söker bland annat fotografer till sommaren. Vet inte var du bor någonstans eller när sista ansökningsdag är men du kan ju alltid kolla om du är intresserad.
Lycka till!
 
Hejsan!
Min erfarenhet av det där med att jobba som fotograf på en tidning är att det är svårt att komma in om man inte har någon slags utbildning inom ämnet att peka på. Och då kan det vara svårt ändå. Det bästa är att ha någon kontakt..

Annars kan du ju alltid skicka testbilder till allt och alla runt omkring dig. Låna grannens hund, kusinens lilla barn och kompisens flickvän.. En portfolio är viktigt.

Givetvis ska du sätta in det i ditt cv! Det är något du ska vara stolt över såklart:)

Lycka till!
 
Finns det någon möjlighet att få ett sommar eller deltidsjobb som fotograf någonstans?
Om du är intresserad av pressfotografi så har en del dagstidningar "ungdomsredaktioner". Jag vet inte hur det är i ditt område, men kolla lite i de lokala tidningarna och ringa sedan och prata med dem. Det är nog lättare att komma in på en mindre tidning än t ex Göteborgs-Posten.
 
Hejsan!
Min erfarenhet av det där med att jobba som fotograf på en tidning är att det är svårt att komma in om man inte har någon slags utbildning inom ämnet att peka på. Och då kan det vara svårt ändå. Det bästa är att ha någon kontakt..

Annars kan du ju alltid skicka testbilder till allt och alla runt omkring dig. Låna grannens hund, kusinens lilla barn och kompisens flickvän.. En portfolio är viktigt.

Givetvis ska du sätta in det i ditt cv! Det är något du ska vara stolt över såklart:)

Lycka till!


Tack så mycket för ditt svar.
Jag ska skicka runt bilder lite varstans, haha. Men begär alla arbetsgivar ett CV? För det känns som att det är lite svårt att skriva ett när man är 15 år.
Tack
Mvh Malin
 
Malin, uppriktigt sagt tror jag det är meningslöst att skicka bilder och/eller cv. Tyvärr är jag rädd att i princip alla kommer att se din ålder och sen strunta i resten. Ta bilderna under armen och hälsa på istället. Och det är förstås en bra idé att ringa först.
 
Malin, uppriktigt sagt tror jag det är meningslöst att skicka bilder och/eller cv. Tyvärr är jag rädd att i princip alla kommer att se din ålder och sen strunta i resten. Ta bilderna under armen och hälsa på istället. Och det är förstås en bra idé att ringa först.

Jo åka dit hade jag ju tänkt. Men är det inte när man är 16 man borde få sommarjobb och sånt? Med tanke på att man inte får något studiebidrag på sommaren. Sen förstår jag att jag är ganska ung.. Men har redan lyckats ställa ut i holland, vara med i tidningen FOTO och få min bild som huvudbanner här. Så jag är på gång, haha.
 
Mitt tips är att fota bilder en uppdragsgivare kan tänkas behöva, för att dem ska kunna se hur bra du fotar just sånt. Undvik alltså vattendroppar, djur och sånt trams och fota porträtt och reportage, ge dig själv uppdrag och gör bildserier som du laddar upp på din hemsida!

Haka inte upp dig på teknik heller, jag känner att uppdragsgivare utgår från att alla som kallar sig för fotograf kan ta tekniskt bra bilder, och då väljer någon som har koll på komposition och liknande också.

/Erik, som bara är några år äldre än dig men redan fotar åt några av Sveriges största företag
 
ANNONS