ANNONS
Annons

Somliga beg-priser - varför inte köpa nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

xrvjorn

Aktiv medlem
En stilla undran infinner sig efter lite periodiskt bläddrande bland beg-annonserna: köper man beg-objektiv för att man behöver gluggen nu (när det är leveranstid på nya gluggar) eller är det en allmän uppfattning att beg optik är värd ungefär lika mycket som ny?

Hittade bl a ett Canon 50/1,8 II för 900 spänn och en 70-300 IS USM för 5000. För egen del skulle jag hellre lägga till 200 resp 800 kronor för nya gluggar med hela garantitiden kvar, men jag kanske har missat något?

I vilket fall som helst, väntar jag just nu på fabriksnya ex av ovanstående gluggar!
 
Eller en EOS 300D för 4500:- när man får en ny 350D med kitobjektiv för 5500:-...
 
xrvjorn skrev:
en 70-300 IS USM för 5000. För egen del skulle jag hellre lägga till 200 resp 800 kronor för nya gluggar med hela garantitiden kvar, men jag kanske har missat något?
Är 70-300:an i nyskick och om motljusskydd och uv-filer (350:- resp. 195:- på Cyber) medföljer är det väl ett anständigt pris.
 
Absolut, i de fall du nämner så är det sant. För min del så krävs det L-objektiv för att jag ska fundera på begagnat köp. Den sortens bygge är jag inte oroad över i andra hand, såvida inte ägaren gjort något väldigt konstigt med det! ;)
 
Hur räknar jag ...

I en artikel i en av fototidningarna redogjordes för försäkringsbolagens policy när det gälde åldersavdrag och varför skulle något annat gälla när det gäller köp och sälj? Enligt försäkringsbolagen så sjunker en kamera 15% direkt vid köpet och sedan 1% per månad

Exempel:
Har en Sony A100 med kitobjektiv Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 som jag funderar på att sälja och köpare finns. Har tuffat 7.200 exponeringar, inget minne ingår i detta pris, endast vad som ingick i paketet.

Kostade mig 9.395SEK när jag köpte den 2006-08-23, dvs 10 månader sedan, garanti finns alltså i ytterligare 14 månader.

När jag säljer kameran är det inte vad jag betalade utan vad den kostar idag som är utgångspriset, 6.995SEK -25% = 5.250SEK

En förlust på "bara" 4.145SEK - huva - bara 60 öre per exponering!

Det är bara att bita i minneskortet och acceptera / Jan-Olof
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.