Annons

som ny i branchen (fick min D70 igår...)

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
undrar jag nu:_

när jag tittar på bilderna på skärm, så är dom inte lika fina och klara som man tex sett på vissa forum (dprewiev tex).
mer lite "oklara" på not sätt...

tittar jag på dom med ACADsee suddigt, photoshop 7 mycket bättre, IE expl GRÄSLIGT!

how come?

kan nån berätta det "korrekta" sättet att behandla bilderna! (tar mina bilder med JPEG och FINE).
har inge foto skrivare, men blir bilderna bättre när dom printas ut?

ha en trevlig afton!

--J--

Då måste jag fråga, kör du med miljontals färger i skärminställning?

Om du kör med tusentals (16-bitar) eller färre kommer det se mycket sämre ut i IE än Pshp eller XP. Photoshop använder pathern dithering för att jämna till ojämna tonövergångar på grund av att skärmen inte visar miljoner färger.

Visar du bilderna i 100% eller låter du Explorer automatzooma ned bilderna i storlek?

Ser de bra ut i Pshp eller bara bättre än den uschla(?) visningen i IE?

hhhmmmm..e det så, ska det va så....???

a: kör med "truecolor" och 19tum/86Hz
b: på Pshp visas bilderna 33% sehr gut men när man kommer upp i 200-300% börjar man märka att det inte är så skarpt! hur stor bild är det när man skriver ut? 100% 1:1?

c: ie instälningar: ??? med det ser ut som man körde 16 fäger men bilden är ite stor! (inte hela IE rutan!)

d: i Pshp ser det riktigt bra ut! förutom när man kommer up i 200-300%....men det ska kanske vara så??

som du ser är väldigt novis. Funderingar att ta Pshp kurs på medborgar universitetet!

mipert skrev:
Då måste jag fråga, kör du med miljontals färger i skärminställning?

Om du kör med tusentals (16-bitar) eller färre kommer det se mycket sämre ut i IE än Pshp eller XP. Photoshop använder pathern dithering för att jämna till ojämna tonövergångar på grund av att skärmen inte visar miljoner färger.

Visar du bilderna i 100% eller låter du Explorer automatzooma ned bilderna i storlek?

Ser de bra ut i Pshp eller bara bättre än den uschla(?) visningen i IE?

En TV har väldigt låg upplösning (720x576) så där är det inte alls konstigt att det blir suddigt.

IE skalar om bilden och eftersom hastighet är viktigare än bildkvalitet så blir bilden usel där också.

ACDsee gör samma använder kan ställa om kvaliten på skalningarna, om jag inte minns fel så använder ACDsee antializing som default (syns när du zoomar).

PS skalar också bilden ganska dåligt för visning, om du zoomar till 25% 50% 75% 100% så är skalningsoperationen väldigt enkel och ser bra ut.

När du har uteslutigt alla ovanstående problem så använder du filtret unsharp mask i photoshop för att få fram den där lilla extra skärpan.

Re: hhhmmmm..e det så, ska det va så....???

lacrits68 skrev:

d: i Pshp ser det riktigt bra ut! förutom när man kommer up i 200-300%....men det ska kanske vara så??

som du ser är väldigt novis. Funderingar att ta Pshp kurs på medborgar universitetet!

Ta en kurs i photoshop eller surfa omkring på fotosidan eller andra siter för att lära dig är mitt råd. Ingen bild ser bra ut i 200-300%, inte konstigt att det inte ser skarpt ut när du då gjort en delförstoring. Om du inte ska in och pilla på detaljer i bilden finns det ingen anledning att kolla på den i sån förstoring. Dessutom måste tilläggas att man i princip alltid måste lägga ett mått av efterbehandling för att en bild från en D-SLR (D70 t ex) ska se riktigt bra ut. Justera nivåer/kurvor och skärpa med unsharp mask t ex.

ANNONS