ANNONS
Annons

Solnedgångar, snö och multiexponering. Vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

JNyman

Medlem
Jag är helt helt helt ny vad gäller foto. Jag har en analog Canon EOS 600 som säkert nästan är lika gammal som mig själv, blixten fungerar inte. Jag kan ingenting om manuella inställningar utan har bara använt automatiskt läge hittills men skulle gärna övergå mer till manuellt om det innebär bättre bilder?
Nu till själva funderingarna:
Vad ska jag tänka på om jag fotograferar solnedgångar? Gäller samma saker vid solUPPgångar?
Vintern börjar närma sig och jag älskar snö! Vad ska man göra för att bilderna inte ska bli platta och tråkiga? Med tanke på typ bristen på färger och ljus...
Har läst i instruktionsboken att kameran har funktionen multiexponering - det verkar ju sannerligen spännande! Kan någon tipsa om hur jag kommer igång och får bra sådana bilder!?

Sådär, frågor inom vitt skillda områden - hoppas någon vill hjälpa mig med åtminstone en av dem!!
 
jadu.. det är ju lite klurigare att lära sig med en analog kamera efterso mdet tar sådan tid att se resultatet... men inte på något vis omöjligt :) Har själv börjat med analogt en gång i tiden...

Att fotografera solnedgångar/uppgångar är en hel vetenskap och beror mycket på hur du vill ha den. Men minst lika viktigt är hur solnedgången är och i vilket skede du plåtar den.

Ju senare desto enklare tycker jag för solen tappar mycket effekt ju lägre den kommer men ger mer effekter i omgivningen samtidigt som det blir mer gämnexponerat. Men en sol som står några meter ovanför horisonten brukar fortfarande vara ganska stark och ger därför svårare förhållanden. Man får forska lite i omgivningen och gärna skåda solnedgångarna lite innan för att veta ungefär hur det kommer se ut. Bifogar lite exempel av dom tusentals jag har plåtat under åren...

Angående snö så skall du öka exponeringen ungefär 1 steg eller använda ungefär 1 bländarsteg större bländare. Detta beroendes på att kamerans ljusmätare luras av snön att tro det är ljusare än det verkligen är. Resultatet blir en gråtaskig sak... så "överexponera" bilden något. Men detta skiljer sig mellan olika kameror så du får nog lära dig den tuffa vägen hur du ska göra där.
 
Denna bilden har exponerats rakt in i solen för att behålla färgerna där, men detta göratt omgivningen blir svar eller väldigt mörk eftersom skillnaden i ljusomfånget är för stort för kameran. Resultatet blir alltså bra sol och omgivning men väldigt mörkt i övrigt. Så resultatet beror alltså på hur man vill ha sitt motiv och på solens possition samt övrig omgivning
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    48.8 KB · Visningar: 438
Detta är också en solnedgång men med en helt annan exponering och resultatet blir betydligt ljusare i alla områden. Här har solen mycket mindre effekt och ger mindre ljus och jag kunde exponera efter omgivningen för att få en mer välexponerad omgivning. Men solen har fortfarande täckning kvar och är inte helt vit. Detta för att solen står lägre, har mindre kraft. Helt olika förutsättningar alltså men båda är solnedgångar.

så resultatet beror helt på hur du har planerat nedgången och på hur du vill ha resultatet.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    81.2 KB · Visningar: 412
samma med denna bilden. Men här ligger solen dold bakom molnen vilket göratt jag slapp direkt soljus och den lyser istället upp molnen bakifrån vilket ger häftiga effekter.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    41.7 KB · Visningar: 940
Denna bilden har en ganska låg ljus intetnsitet faktiskt, men eftersom jag valde att underexponera bilden och exponera mot solens mitt så blir allt annat kolsvart. En siluettbild helt enkelt, men även detta en solnedgång.

Så prova dig fram, skriv ner omgivningens förhållanden och även vilka inställningar du använt. sedan kan du efteråt gå igenom hur du gjort och göra justeringar och på så sätt förbättra ditt resultat under vissa givna situationer
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    32.9 KB · Visningar: 410
Oj! Tack så mycket, det var snabbare och mer hjälp än jag hade hoppats på. Riktigt fina bilder och pedagogiska exempel! Tanken är att köpa en b r a digital systemkamera så fort jag sparat ihop till en sådan, men det skadar ju inte att tjuvstarta lite eftersom jag har tillgång till en kamera som faktiskt producerar bilder av riktigt hög kvalitet - trots åldern :D Och så känner jag att det finns lite av en tjusning just i det att man inte får se resultatet direkt! Familjen har ju en sådan där liten fiffig digitalkamera också som får plats i fickan och jag kanske är dum som tragglar med den analoga men jag inbillar mig att det blir så mycket finare!?

Jag hoppas jag kan börja använda mig av tipsen redan idag!!
 
Kvaliten från din analoga kamera har inget med hur gammal den är :) Det är bara du som fotograf och objektivets kvalitet som avgör där. Visst är det bra att l'ra dig på en analog kamera! Det gjorde jag när jag var 15 knutar gammal. Man lär sig den hårda och riktiga vägen... :)

Men som jagskrev i en annan tråd, det tar lång tid att bli duktig och ännu längre med analogt eftersom du inte inte kan se direkt och utvärdera.

Mycket inom fotograering har med planering att göra. Förarbete, analysering och planering. Jag har i snart 2 år fotograferat en fyr som ligger några mil ut i havet... För att lyckas krävs det att solen ligger rätt, luftföroreningar och vanligt dis är borta och tom lufttemperaturen är viktig! Så jag bruakr köra förbi ibland och se hur det ser ut. Ser det bra ut så åker jag iväg och ställer mig på några platser ajg har bestämt sedan länge. Så planering är viktigt.

Det tekniska kan också vara klurigt och solnedgång eller uppgång är inte helt lätt. Det är sällan man fotograerar solen just pgr av dess enorma ljusstyrka. Vid solnegång har solen tappat enormt mycket ljus, men det har även omgivningen som den lyser upp. Men vid en viss punkt på axeln så är dessa två värden ganska lika och man får prova sig fram och hitta rätt tillfälle då ljuset ger så lika förutsättningar för sol och omgivning.

En annan viktig aspekt är motivets innehåll. att bara plåta en sol är jätte tråkigt att titta på. Så man måste försöka hitta en spännande omgivning. Dramatiska moln, Otroliga färger i himlen, fin förgrund eller någonting som lyfter upp bilden och ger ett spännande innehåll. Detta gäller i många fall inom fotograferingen.


Denna bilden är över fyren "Nidingen" som ligger utanför Hallands kust. En av Sveriges äldsta fyrar men spännande historik. Fyren/fyrarna ligger ungefär 2-3 mil ut i havet. På sådana avstånd påverkar vädret och atmosfären bilden oerhört mycket och det är synnerligen svårt att få en bra bild. Här med en sonedgång som gör himlen lite mer dramatisk i olika tonomfång
 

Bilagor

  • _mg_8787.jpg
    _mg_8787.jpg
    52.7 KB · Visningar: 364
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.