ANNONS
Annons

solnedgång utfrätt högdagrar

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart så går det

Ställ in slutartid och bländare manuellt. Minska bländaröppning eller välj en kortare exponeringstid.

Om Du vill köra automatiskt, så använd exponeringskompenseringen och sätt den på t.ex minus 2 eller 3. Du kan även ställa in kameran på spotmätning, mäta direkt mot solen och låsa exponeringen med dessa data.

Detta kommer att ge Dig mörkare solnedgångar.

Det finns säkert fler sätt att åstadkomma det Du vill, använda filter, förändra vitbalansen, men de jag nämnt är de vanligaste.

/Jörgen

Re: Självklart så går det

jorgen.hubner skrev:
Ställ in slutartid och bländare manuellt. Minska bländaröppning eller välj en kortare exponeringstid

/Jörgen

Isåfall blir ju resten svart och det vill vad jag kan förstå inte Johan.
Jag skulle rekommmendera ett avtonat gråfilter.
Då får du bättre balans i ljuset mellan himmel och förgrund. Cokinsystemet är bra till detta eftersom filtret går att skjuta upp och ner i filterhållaren. Tillsammans med manuell inställning av kameran får du stor kontroll på exponeringen.

Det enklaste sättet torde väl vara att låta bli att fotografera solnedgångar.......det är ett helt uttjatat motiv.... ;_)).
Us

Hade det inte varit bättre att ni svarade på Johans fråga om han nu inte vet hur han ska göra istället för att sitta och göra er lustiga.

Om nu någon ber om ett råd i en tråd behöver man kanske inte pracka ner på den personens motivval!? Hjälp honom/henne itstället att göra något bra av det. Alla är kanske inte här för att ta den mest orginella bilden utan för att utvecklas som fotograf och att göra så kanske kräver en och annan solnedgång för att lära sig om bland annat dynamiskt omfång mm. Nu såg jag att det fanns en smiley med i inlägget så vi kan väl säga att det var på skoj och lägga ner den diskussionen!?

På de bilder du visade så skulle du förmodligen behöva dubbla avtonade cokinfilter för att inte få himmeln och solen så utfrätt. Men cokins filterhållare har plats för tre filter så det låter sig göras såvida du inte använder deras vidvinkelfilterhållare för den har bara plats för ett filter.

Ett annat alternativ är att ta två exponeringar och montera ihop i photoshop.

Det var redan gjort på ett utomordentligt förtjänstfullt sätt. Ville bara uttrycka en liten varning för att hamna i "solnedgångsfällan". Motivet är ju mycket lättfotograferat och tacksamt. Solnedgångsbilder är "tjusiga" occh insmickrande - och totalt intetsägande.
Skulle jag absolut komma med ytterligare råd så är det: Läs av ett exponeringsvärde på himlen tre fingrar från solskivan och använd det. Förutsätter givetvis att man använder spotmätaren.
Ha aldrig med mer än högst en solnedgångsbild i en diavisning/motsvarande.
Använd gärna det varma ljuset från solnedgången men fotografera något annat än solnedgången i det ljuset. Folk, byggnader, landskap - vad som helst men inte enbart en bild på den nedgående solen.
Us

Fysikaliska begränsningar

Igentligen så är det filmen eller CCD som sätter gränserna för "största exponeringsomfång" med sina fysikaliska/kemikaliska beränsningar.

Då måste man "fejka" lite.
Vad jag kan komma på finns det två sätt.
Det ena har redan nämnts, ett avtonat filter.
Det andra sättet är att använda upplättningsblixt.

Jag skulle själv föredra avtonat filter då upplättningsblixten oftast blir för stark och ger då ett overkligt intryck med skuggor som inte borde vara.

/Lars Broman

Förlåt, snabb men klumpig

js1 skrev:
Jag skulle rekommmendera ett avtonat gråfilter.
Då får du bättre balans i ljuset mellan himmel och förgrund. Cokinsystemet är bra till detta eftersom filtret går att skjuta upp och ner i filterhållaren. Tillsammans med manuell inställning av kameran får du stor kontroll på exponeringen.

Hade lite bråttom när läste inlägget och missade vad han var ute efter.

Cokinsystemet är bra för sådana situationer, men man kanske blir tvungen att tillverka en egen variant. De filter som jag har går från mörkt till ljust, dock rätlinjigt. Filter 197 kan ju bli vackert.

Johan vill kanske ha något som enbart täcker större delen av solen. Cokin har det omvända, spotfilter som är ljusa i mitten. Behövs antagligen göra ett eget. Men det borde väl inte vara omöjligt. Kanske utgå från ett klart filter och smeta på något mörkare i mitten.

Ett annat sätt är ju att använda stativ och ta flera exponeringar en ljus och en mörk, för att sedan lägga ihop dess i ett bildbehandlingsprogram.

Hoppas att jag har hjälpt mer än stjälpt...

/Jörgen

Som tycker att solnedgångar kan vara väldigt vackra.

ANNONS