Annons

Solnedgång och utfrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Hur undviker man att bilden blir utfrätt när man fotar solnedgångar och starka lampor?

/Karin

Vad jag vet så går det inte att undvika. Du får fota i raw, "framkalla" två gånger med olika exponeringar och sedan lägga ihop bilderna, hur man nu gör det. Ifall du inte har tillgång till raw kan du ta två jpeg med olika exponeringar.

Till skillnad från ögat så har kameran samma känslighet över hela sensorn och så kommer det att förbli. Inget dataprogram i världen kommer kunna simulera ögats känslighet, för hur ska den kunna veta vad som är rätt och fel, var vi vill ha hög eller låg känslighet?

Vare sig det är digitalt eller dia så får man bestämma vad som är viktigast i bilden. Om man fotar en solnedgång så är det bra om man mäter ljuset med tex spotmätare och mäter ljuset i himlen fast ej direkt på solen. Det som händer då är att himlen kommer fram fint och även solen kan tecknas fint. Men förgrund mm blir helt svart.

Man ska nog inte använda kamerans matrix- eller flerfältsmätning för då är risken att för stor hänsyn tas till förgrund mm och himlen och solen överexponeras.

Annars kan man använda graderat gråfilter där man lägger den gråa ytan över solnedgången och mäter mot förgrunden fast underexponerar något steg.

Det bästa (med eller utan graderat) är nog att använda spotmätare mot de olika delarna i motivet för att sedan bestämma om några partier ska över- eller underexponeras.

Du kan använda avtonade gråfilter med olika täthet för att jämna ut exponeringen.

/D

Jag har lärt mig vad man kan använda histogrammet till och när jag kollar på bilderna som jag tagit mot solnedgången så är staplarna mer åt vänster än höger. Borde det inte bli iaf en liten stapel längst till höger när delar av bilden är utfrätt?

ursose skrev:

Man ska nog inte använda kamerans matrix- eller flerfältsmätning för då är risken att för stor hänsyn tas till förgrund mm och himlen och solen överexponeras.

Ah, nu när jag fotograferade solnedgången så hade jag både automatik-programmet på samt att den "mätte på flera fält". Skall man ställa den på spotmätning då? Och vart skall jag "sikta" först för att få korrekt ljusexponering? Hellre underexponerat än utfrätt sol.

Spotmätare - finns det någon som är billig? Jag har inte kollat runt på dem så jag har ingen aning om vart de ligger på i pris.

Du har väl en digitalkamera va? Lek och testa dig fram. Det är ju bara att exponeringskompensera för att få bilden underexponerad.

Har du inte inbyggd spotmätning i kameran?

snysop skrev:
vart skall jag "sikta" först för att få korrekt ljusexponering? Hellre underexponerat än utfrätt sol.

Spotmätare - finns det någon som är billig? Jag har inte kollat runt på dem så jag har ingen aning om vart de ligger på i pris.

Använd erfarenheten för att mäta och skriv ner i förväg hur du skall mäta så kommer du att se vad som ger dig ett vettigt resultat.

Finns det billig fotoutr. :)
Normalt så har kameran spotmätning i sig. Har den inte det så har den säkert centrumvägd mätning och den fungerar alldeles utmärkt tillsammans med din hand.
Handen kan mätas direktbelyst, skuggsida osv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar