Annons

Sollentunamässan Digital World Expo, något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det var väl bara sådär. Men det är ändå värt att åka dit för tex. D200:an om man är intresserad av den. Verkar vara en grym kamera.

Sen var det ju lite kul att klämma på Canon's värstingar då man inte får den chansen alltför ofta.
 
Senast ändrad:
Vad man kan kräva av en jätte som Canon så är det möjligheten kunna känna och klämma på objektiv som normalt inte finns på lager hos handlare. Nikon kändes mer som att dom verkligen kände för att vara på plats, all heder till Nikon, Och vad hade Sigma för sig, inte ett objektiv så långt ögat nådde.

Skall denna mässa överleva så måste den vara mer seriös från hela marknaden och då skall ALLA vara där annars blir det sotdöden.

// Håkan
 
Jag åkte dit för att höra på på Olle Carlsson när han kommenterar modefotografering. Kan inte påstå annat än att jag blev besviken.

Jag vet inte hur lätt det är att göra ovanstående, men lite mer engagemang från karln hade ju inte skadat. Han satt på en stol längst fram på catwalken med benen i kors och tog väl en 20 rutor eller nåt, i högst mediokert ljus.
Jag fick desutom känslan av att han helst inte ville vara där, han gav ett slags trött intryck.

Synd då han är en grymt duktig fotograf och jag hade hoppats på många tips.

För övrigt kan jag bara instämma med er andra, rätt kass mässa, väldigt liten. Men några trevliga utställningar och några trevliga produkter visades upp.
 
mmm, Säger bara Canon 1D Mark II - vilket hus! Tungt och gediget - i synnerhet med batterigreppet på. Värt att gå på mässan bara för den. *Intressant att kika på 5Dn också - även om jag nu verkligen inser att den inte är något för mig - tillför inte tillräckligt mycket upp från 20D'n (anser jag). Possitivt överaskad av D200 vilket verkade vara en riktigt trevlig kamera.

Mässan då? Nja, allt för liten för att vara värd de 150:- som det kostar att gå in - vi gick igenom på en timma vilket är riktigt tråkigt. Nä, vore bättre med en riktad foto-mässa.

BAW
 
Jag var där sent på lördagen för att slippa trängseln. I Nikons monter var det lugnet efter stormen och jag kunde klämma på D200:an i säkert en kvart.

Efter alla skriverier här på forumet var jag beredd på det värsta men träffade bara genomtrevliga Nikonrepresentanter.

Fick även hur mycket tid som helst med Ricoh´s nya GR. En trevlig kamera.


Om mässan är värd 150:- ?
För en hundring skulle jag sagt att man får inte mer
nuförtiden. Men för 150:- är det direkt uselt.
 
Jag tycker att mässan var helt okej men utan D200 så hade det varit en besvikelse. Jäklar vad jag är imponerad av den kameran. Underbar ergonomi, bra sökare, snabb och displayen är så underbart stor och fin. Jäklar vilken gryymt kamera alltså.

Jag blev också väldigt imponerad av Canon 5D. En väldigt trevlig kamera.

Det som också var intressant var när den här killen(se bilden) demonstrerade matfotografering med studioblixtar. Det var väldigt kul att se.
 

Bilagor

  • dsc_9354.jpg
    dsc_9354.jpg
    27 KB · Visningar: 606
melker2001 skrev:
Vad man kan kräva av en jätte som Canon så är det möjligheten kunna känna och klämma på objektiv som normalt inte finns på lager hos handlare. Nikon kändes mer som att dom verkligen kände för att vara på plats, all heder till Nikon, Och vad hade Sigma för sig, inte ett objektiv så långt ögat nådde.

Skall denna mässa överleva så måste den vara mer seriös från hela marknaden och då skall ALLA vara där annars blir det sotdöden.

// Håkan
Snabb fråga, du frågade även om objektiven de har under disk hoppas jag. Tyckte mig se ett 200/1.8 och lite sånt när de packade ner.

Annars var det rätt svalt. Vad som är riktigt dumt är att mässan inte är marknadsförd som en fotomässa utan en prylmässa. Fruktansvärd tabbe. De som kommer för att kolla på prylar blir besvikna. Där var Digital Home oändligt mycket bättre. Och för de andra så vet ens personerna om att det är en fotomässa och uteblir helt. Blir det någon nästa år så lär det vara ändring då merparten av de utställare jag pratat med var missnöjda.
 
Tjena Peter!

Det var ett antal objektiv jag så men inget 200L/1,8 det jag såg var det som satt på husen dom visade 17-85is 24-105Lis (trevlig sak) jag skall lyssna med Tomten om han har det på lager och 24/1.4L sen var det inte mycket mer i objektivväg, man fick istället drägla på Nikon 200-400/4,0 och 500/4,0 som inte passar på mitt Canonhus.

// Håkan
 
Ok. Canon brukar ju ha ett gäng av de dyrare objektiven under disk som man får fråga efter. Troligen vill de väl inte att bara vem som helst ska gå och fingra. Speciellt inte på konsumentmässor kan jag tro. När vi packade ihop efter stängning idag så såg jag att de packade ner en bunt objektiv som de hade under disken. Bland annat då ett 200/1.8L. Finns inte så många vita gluggar som har så stora frontlinser och ändå är korta.

Nikon har ju fler objektiv än de som är på stativen med sig. Även om de står inlåsta i ett skåp istället för under disk.

Det var intressant att jämföra makroblixtsystemet lite. Nikons lösning känns klart fräschare och mer nydanande, men den var plastig så det förslår. Canons var också plastig, men inte lika, men klarar i gengäld då bara 2 armar.
 
Jag var där i ca tre timmar på söndagen och passade på att prata ordentligt med canon om när min kamera kommer bland annat. Under disken hade de som sagt ett helt skåp fullt med diverse gluggar som man kunde fråga efter, visst var det mycket folk i Nikons monter också men de hade lite sämre produktutbud tyckte jag.
 
Jag var där på fredag em.När jag gått runt det ett varv började jag titta efter var nästa hall med utställare var,men tji fick jag.Det kändes som ett klent utbud för de 150kr man betalade.

Det som jag hade haft förhoppningar på var just bla shopping,att det skulle vara extraebjudanden.Det kändes som att för att kunna göra nån affär,så var man tvnungen att slå till på kompletta paket och man då kunde få med npgot extra i rabatt.Varför inte tömma ut lagren med modeller som är utgående till kanonpris?

Seminarier ,workshops är något som lockar mig som mässbesökare,kunskap av kunnigt yrkesfolk som man annars ej kan få.

Jag trodde som tidigare skrivits att Olle Carlssons modevisning skulle vara givande.Men mer oseriös framställande har jag nog inte sett på nån mässa eller seminarium.
Han verkade vara helt oförberedd med dels det han ville förmedla och dels tekniken somju inte anpassad alls.Det var precis som han bara blev blixtinkallad 5min innan för att nån annan brutit benet.Det var pinsamt dåligt,där de modeller han skulle visa sina fotokunskaper på gjorde det enda kvalitetsmässiga på scenen,trots hans plumpa/tama/usla dirigerande av dem "du gör din grej så gör jag min,vicka på stjärten,fram med pungen".Jisses,,jag ville kolla ned i golvet.

En bra ide som totalt havererade.

//T
 
Bengus skrev:
mmm, Säger bara Canon 1D Mark II - vilket hus! Tungt och gediget - i synnerhet med batterigreppet på. Värt att gå på mässan bara för den.

Va, inte visste jag att det gick att ta av, måste genast testa ;)
Förlåt, kunde inte låta bli!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.