Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor tm - hjälp?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sannaah

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har precis köpt en Soligor TM och är inte direkt erfaren av kameror. Har fotat lite med vanliga systemkameror men inget mer. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av äldre kameror, såsom Soligor och Miranda som kan dela med sig lite?
Behöver hjälp om hur jag ska fota, med inställningar, ljus, färg, filmrulle osv.

Tack på förhand!

Kameran har 42mm skruvgänga om du önskar skaffa fler objektiv. Finns massor på loppisar ed.
Den använder 135 film. Färg eller svartvitt kan kvitta.
Behöver troligtvis bara batteri till ljusmätaren, slutaren är troligen mekanisk. Du måste sälv ställa in tid, bländare och avstånd.
Den är antagligen från tidigt 70-tal och är konstruktionsmässigt mycket lik den välkända Pentax Spotmatic.

Kameran har 42mm skruvgänga om du önskar skaffa fler objektiv. Finns massor på loppisar ed.
Den använder 135 film. Färg eller svartvitt kan kvitta.
Behöver troligtvis bara batteri till ljusmätaren, slutaren är troligen mekanisk. Du måste sälv ställa in tid, bländare och avstånd.
Den är antagligen från tidigt 70-tal och är konstruktionsmässigt mycket lik den välkända Pentax Spotmatic.

Okej, tack så mycket. Vad kan jag köpa film och vad rekommenderar du?

Om du inte själv kan framkalla svartvit film föreslår jag att du köper en vanlig negativ färgfilm, Kodak eller Fuji och sedan skickar den till ett fotolabb för framkallning.

Om du inte själv kan framkalla svartvit film föreslår jag att du köper en vanlig negativ färgfilm, Kodak eller Fuji och sedan skickar den till ett fotolabb för framkallning.

Jag skulle nog vilja börja fota med svartvitt, men då antar jag att det bara är att köpa negativ svartvitt film? Några andra saker jag bör veta om kameran?

Svartvitt är kul, men ganska dyrt att framkalla om du inte gör jobbet själv. Färgfilm är också lättare att få tag på, finns i butikerna. Svartvit kan köpas via nätet. Behöver du framkallningsvätskor etc så har postorderfirman Photax det största sortimentet.

Du behöver också kanske köpa batterier till kameran, tror att den är byggd för 1.35 v kvicksilverbatterier. (Säljs ej länge). Finns ersättningsbattarier på 1,5 volt men då får man kompensera det med iso-inställningen. Kan också gå att köpa hörapparatsbatterier på apoteket., men de kanske inte passar exakt i batterikammaren.
Finns särskilda trådar om detta med batteriproblematiken.

http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/mirandatm.htm

Enligt den här hemsidan ovan har din kamera sr44-batteri. Det är bra, för det är ett 1,5 volts batteri. Går bra med Lr44 också. Men jag undrar om det stämmer? Du får öppna batterikammaren och kolla.

Det står även att kameran mäter ljuset vid full öppning. Det betvivlar jag att den gör.
Nästan alla kameror med M42gänga mäter vid arbetsbländare.
Du måste i så fall trycka in en knapp när du mäter ljuset som bländar ner till inställt bländarvärde.
Tror den knappen sitter på sidan om objektivet.

http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/mirandatm.htm

Enligt den här hemsidan ovan har din kamera sr44-batteri. Det är bra, för det är ett 1,5 volts batteri. Går bra med Lr44 också. Men jag undrar om det stämmer? Du får öppna batterikammaren och kolla.

Det står även att kameran mäter ljuset vid full öppning. Det betvivlar jag att den gör.
Nästan alla kameror med M42gänga mäter vid arbetsbländare.
Du måste i så fall trycka in en knapp när du mäter ljuset som bländar ner till inställt bländarvärde.
Tror den knappen sitter på sidan om objektivet.

Okej, så jag ska helt enkelt börja med negativ färgfilm, 135 och leta efter batterier till kameran. Tack för hjälpen, jag återkommer om det är något fel!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar