Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor telekonverter 2x på en Z3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Har någon testat Soligor telekonverter 2x på en Z3?? Eller vet någon något om den? Fungerar den bra på Z3/annan kamera? Finns det någon bättre telekonverter till min dimage Z3???

Här är en Soligor telekonverter 2x

Bilagor

• 65200.jpg
    65200.jpg
    8.9 KB · Visningar: 375
mina erfareneheter är att det inte funkar så bra..

man får blåa ränder runt alla skarpa konturer och skärpan är under all kritik

Summa : Funkar säkert, men inte bra

/Adam

att slänga på en konverter är sällan bra...
Har testat den senare och den... hmmm...
var undermålig. Du förlorar enormt med skärpa den saken är klar och kromatisk aberation dyker upp som om betalning fanns tillgänglig... ingen bra ide tyvärr...

Edit: Vänta nu... menar den översta alltså.
840mm är ju annars en trevlig grej ;)

hailstorm skrev:
att slänga på en konverter är sällan bra...
Har testat den senare och den... hmmm...
var undermålig. Du förlorar enormt med skärpa den saken är klar och kromatisk aberation dyker upp som om betalning fanns tillgänglig... ingen bra ide tyvärr...

Edit: Vänta nu... menar den översta alltså.
840mm är ju annars en trevlig grej ;)

Vilken menade du? Konica Minolta Telekonverter ACT-100 eller Soligor telekonverter 2x?

Jäkligt mycket spekulationer. Jag hade en möjligheten att pröva telekonvertrar under ett flertal tillfällen till min Dimage A1 och resultatet var väldigt skiftande. Soligor-konvertern jag provade gav grov vinjettering samt att skärpan försvann helt. Riktigt riktigt värdelös. Minoltas egna var dock mycket bra och skärpan var lika god som när den inte satt på. Jag misstänker dock att optiken i min A1 höll aningen högre kvalite än den i din kamera så det är inte säkert att resultatet blir detsamma på för dig

Soligors och Minoltas är lika till utseendet, men helt olika om man kollar på resultatet. Tror INTE det är samma tillverkare

Mitt tips är alltså att köra på Minoltas egna grejer. Jag är dock väldigt osäker på om den där konvertern verkligen passar på din kamera. Den är designad för A- och 7-serien. Telekonvertern är även väldigt tung, tror den nästan vägde ett kilo, så frågan är om det skulle vara så vettigt att sätta fast den på din kameras filterhållare, skulle nog innebära extremt slitage. Även den motordrivna zoomen skulle nog ta en knäck försöka röra konvertern. Gå till butik och prova först tycker jag låter vettigt. Eller ring Minolta och fråga helt enkelt

Jest skrev:
Jäkligt mycket spekulationer. Jag hade en möjligheten att pröva telekonvertrar under ett flertal tillfällen till min Dimage A1 och resultatet var väldigt skiftande. Soligor-konvertern jag provade gav grov vinjettering samt att skärpan försvann helt. Riktigt riktigt värdelös. Minoltas egna var dock mycket bra och skärpan var lika god som när den inte satt på. Jag misstänker dock att optiken i min A1 höll aningen högre kvalite än den i din kamera så det är inte säkert att resultatet blir detsamma på för dig

Soligors och Minoltas är lika till utseendet, men helt olika om man kollar på resultatet. Tror INTE det är samma tillverkare

Mitt tips är alltså att köra på Minoltas egna grejer. Jag är dock väldigt osäker på om den där konvertern verkligen passar på din kamera. Den är designad för A- och 7-serien. Telekonvertern är även väldigt tung, tror den nästan vägde ett kilo, så frågan är om det skulle vara så vettigt att sätta fast den på din kameras filterhållare, skulle nog innebära extremt slitage. Även den motordrivna zoomen skulle nog ta en knäck försöka röra konvertern. Gå till butik och prova först tycker jag låter vettigt. Eller ring Minolta och fråga helt enkelt

Så kms funkar bra... det är bra att veta =) Kanske ska överväga... om den passar dvs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar