Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor konvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Att Soligor är en lågpristillverkare är väl känt.
Likaså är det känt att deras produkter är i förhållande till priset mycket skarpa och bra även om det kan finnas stora tveksamheter runt deras byggkvalitet och form.

Min fråga är:

Hur är deras konvertrar?

Någon som har vågat köpa och kan berätta sin erfarenhet om dom?

Soligor har egentligen bara en serie som är "bra" det är deras vita Pro300 (samma som Kenkos). Dessa funkar bra, till skillnad från deras vanliga konvertrar (MC/7 och MC/5).

Om du funderar att sätta en sån på ditt 75-300/4-5.6 så skulle jag starkt avråda dig från detta. Det är bortkastade pengar. Det är ganska dåligt redan utan konverter på 300mm. Inte blir det direkt bättre av en konverter..om man säger.

På högklassig optik (som L-optik) rekommenderar jag inget annat än Canons orginalextendrar, dyra, men bra mycket bättre.

Förvisso är mitt 75-300 inte det vassaste ur ljussynpunkt Vad det gäller det optiska är dock objektivet mycket bra för att vara en zoom. det är köpt i slutet på 80-talet och kostade en slant då. Det kan absolut inte jämföras med nyare EF75-300 zoomar som vinjetterar och har sig. Har själv jämfört med en kompis som nyligen köpte en ny Canon EF75-300 som visade sig vara rena skräpet jämfört med min. Och visst man tappar ju två steg men en konverter ..men det gör du ju med vilken 2x konverter som helst. Nu funderar jag mest runt en 1,4x eller 1,5x konverter som tappar 1 steg så det blir ju inte helt nattsvart.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar