Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor 70-300. Fullsize.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Jämförelse idag :)

EdwardH skrev:
Jag ska låtsas att det är en rättvis jämförelse att jämföra ett 1300 kronorsobjektiv med ett 17000 kronorsobjektiv.

Hans är på rätt spår: "Med tanke på hur mycket det kostade, hur mycket presterar objektivet", är hans fråga.

Jag är fortfarande nöjd med mitt köp.

80-200/2.8L bör gå att hitta för kring 6-8000:- begagnat. Jag tycker det är klart värt pengarna om man har en så pass fin kamera som 10D och vill ha lite bildkvalitet.
 
Resultat med EF 80-200 2,8L

Taget med samma kamera, placerad på stativ mot samma motiv, samma avstånd tiden som skiljer mellan bilderan är tiden som det åtgår att byta objektiv.
 

Bilagor

  • ef_80_200_l.jpg
    ef_80_200_l.jpg
    16.3 KB · Visningar: 182
Resultat med Soligor 70-300

Taget med samma kamera, placerad på stativ mot samma motiv, samma avstånd tiden som skiljer mellan bilderan är tiden som det åtgår att byta objektiv.
 

Bilagor

  • 70_300_soligor.jpg
    70_300_soligor.jpg
    17 KB · Visningar: 180
Intressanta bilder.

Höjt isotal. Uppfuckad vitbalans. Skuggorna är borta. Skadorna i väggen är borta.

Wow. Soligoren måste vara det sämsta objektivet någonsin.
 
Ojojoj...skillnaden på de två bilderna är STÖRRE än 10x på priset...
Jag skulle inte ens tänka tanken att försöka sätta en billig zoom på min fina 10D oavsett hur 'prisvärda' de kan tänkas vara. Jag har aldrig i hela mitt liv sett imponerande resultat från en billig zoom, tvärtom... Har man råd med en ny 10D har man också råd med bra objektiv och det behöver inte vara 'svindyra' L-gluggar.
 
Väger skillnaden i pris upp kvaliteten?

Jag tycker att vi lägger ner diskussionerna angående Soligors "fullsize", visst är det en dålig jämförelse att jämföra ett L objektiv med ett budget objektiv med plastlinser, men frågan är ju kan man verkligen väga upp skillnaden i kvalitet gentemot priset man får betala för ett begagnat gammalt L objektiv?
Om det fortfarande finns intressenter till Soligors 70-300 mm objektiv så tycker jag att de skall köpa objektivet. Själv så skulle jag nog göra som jag gjorde, sparade veckopengarna ett par månader och köpte ett bättre objektiv.
Har man tur som jag hade så kan man få tag på ett begagnat objektiv för priset av 4 soligor zoomar. Även EF 80-200/2,8L är ju en kompromiss, skulle jag ha haft råd skulle jag nog köpt 3 fasta objektiv i stället.
 
Re: Resultat med Soligor 70-300

Smirre skrev:
Taget med samma kamera, placerad på stativ mot samma motiv, samma avstånd tiden som skiljer mellan bilderan är tiden som det åtgår att byta objektiv.
Nog har det hänt mer än att du bytt optiken.
Skuggorna försvinner väl inte? eller är det så dålig optik?
 
Det enda som har hänt mellan bilderna är att optiken byttes, bilderna är tagna med samma kamera en 10D och inställningarna för tid och bländare i läge manuell.
Tilläggas kan är att bilderna är crop´ade orginalet är taget från 30 meters håll.
 
Jag hämtade hem bilden och kollade i photoshop på värden till höger om finska flaggan.
I den ljusa väggytan liggar RGB runt 200 medans det i skuggan ligger grovt runt 100.
Menar du att Soligor inte är kapabel att urskilja denna skillnad.

Nej, jag har inga Soligorobjektiv.
 
Visst, objektivet kanske är prisvärt med tanke på vad man betalar för det. Men är det någon som kan förklara varför man köper ett sånt dåligt objektiv till en kamera för 20.000:- När man likagärna kan köpa en billig kompaktdigital och få samma resultat?
 
Jag hade ingen aning om att kompaktdigitala fanns som hade nästan ingen shutter lag, iso3200, utbytbara objektiv och 6mp.

Där ser man...
 
edward: sett i megapixels så får du säkert likabra kvalitet på bilden från en D30 med ett fint objektiv om du interpolerar upp D30 bilden.

Självklart är det ju upp till var och en vad man vill satsa på, ny fräsch kamera eller nya objektiv. Har du köpt ett 50/1.8 ännu förresten? De är ju väldigt skarpa och prisvärda.
 
dsmannen skrev:
Har du köpt ett 50/1.8 ännu förresten? De är ju väldigt skarpa och prisvärda.

Hur visste du att jag var ute efter en sån?

Jag var faktiskt på väg till att köpa en. Har frågat någon kille om jag kan få köpa hans 50/1.8.
 
EdwardH skrev:
Hur visste du att jag var ute efter en sån?

Jag var faktiskt på väg till att köpa en. Har frågat någon kille om jag kan få köpa hans 50/1.8.

tycks ha läst det någonstans här på forumet, fråga mig inte var =)

annars kan du även leta efter Canons (eller sigmas kanske?) 50mm macro (begagnat?). Grymt skarpt och ger dessutom möjlighet till trevlig makrofotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.