Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solid försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Fick ett erbjudande från Solidförsäkring när jag köpe kameran på Scandinavian Photo.
Någon som känner till dom eller utnyttjat försäkringen.
Kostade 645 får ett år.

Anders
 
Tycker det låter dyrt. Ett allrisktillägg på hemförsäkringen kostar mindre och täcker oftast mer.
 
Jag försäkrade min kamera, blixt och objektiv där. Verkar vara bra tycker jag, mina försäkringar gällde i två år åt gången.
 
Försäkringar är ofta ett hett tema.

Jag har varit mest förnöjd med if tilläggsförsäkring.

Men om man har prylar för stort värde så är det otroligt störande dyrt...

600kr låter som brödsmulor i jämförelse.

Jag har dock större tro på ett skydd som kostar mer.. vad får man egentligen för vilkor i solidförsäkringen?

Jag behöver nytt bolag,, men bor i Norge.. Funderar på if igen men tycker att det är dyrt. Jag betalar då ca (minst) 3000/år för att få den..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Försäkringar är ofta ett hett tema.

Jag har varit mest förnöjd med if tilläggsförsäkring.

Men om man har prylar för stort värde så är det otroligt störande dyrt...

600kr låter som brödsmulor i jämförelse.


Men då har du kanske mer utrustning en enbart ett D80-hus med ett nypris på ca 10000kr försäkrat? (antar att det är en D80 det handlar om efter att ha kollat trådstartarens profil) 645kr på 10000 är nästan 6,5%. Då skulle ett 500/4 IS kosta 4100kr/år. Men som du skriver så är villkoren viktigare än priset.
 
Jag sitter just här och väntar på info från if.

Jag känner att jag vill tillbaka till if. har aldrig haft ngr försäkringsärenden på fotorelaterad utrustning men if har haft den klart (överlägset) bästa kundservicen.. Just betjäningen och det förtroende som försäkringen inger ser jag som mycket viktig.

Jo jag har rättså dyr utrustning. Men allt sånt är relativt.

MVH Niclas,
 
Tack för era synpunkter !

Blir nog inte Solid, skall ta ett snack med mitt vanliga försäkringsbolag.
 
Lånar tråden

Jag fick idag ett erbjudande(?) från Solid Försäkringar i och med mitt inköp av min D80 med 18-70-gluggen från Scandinavian Photo.

Försäkringen kostar 695 kr, gäller i 2 år och täcker följande;

* funktionsfel (som ej täcks av garantin)
* tapp- och krossskador
* fuktskador
* stöld och förlust

Självrisken är 200 kr och så här långt låter det ju faktiskt ganska bra eller?

Några frågor;
1. Är det någon på FS som köpte försäkringen och har kommentarer?
2. Gäller försäkringen bara det jag köpt på Scandinavian Photo eller ryms t.ex. en ny zoom inköpt på ebay.com några månader efter?
3. Vilken försäkringsform är vanligast bland hobbyfotograferna här på FS? Drulle/Allrisk via hemförsäkringen? Annat?
 
1. Jag har inte tecknat den försäkringen. Tycker den är alldeles för dyr och att den inte ger något extra skydd som inte täcks av garantin eller hemförsäkringens allrisk/drulle-tillägg.

2. Den gäller bara för exakt dom prylarna du köpte vid just det tillfället och som är specificerade på försäkringsbrevet. Ingenting annat.

3. Ingen aning men gissar på drulle/allrisk via hemförsäkringen.
 
Jag tecknade den försäkringen när jag köpte min gamla trotjänare Pentax *istD. När senare (mer än ett år efter köpet) den interna blixten gav upp samt några smågrejor till hände, så kostade det 200kr att laga och det sköttes snabbt och smidigt. Enligt min åsikt väl värt pengarna med den försäkringen.

Mitt försäkringsbolag för hemförsäkringen (LF) har ingen försäkring som kan matcha Solid, då Solid har fullvärdesförsäkring. När det gått ett och ett halvt år och nåt händer med kameran så kan man generellt räkna med en inte försumbar nedskrivning av värdet hos de flesta försäkringsbolag.

Jag brukar avstå att teckna extraförsäkringar på saker som stereo och andra kapitalvaror som står på sin plats hemma och är i en ganska skyddad miljö, men när det gäller kameran som ju är med i ur och skur så tycker jag det är skönt att veta att om något händer så får man ut fulla värdet på kameran även efter två år...


Mvh

Patrik
 
Jag har använt solid till alla mina kameror, två stycken har blivit fuktskadade bland annat i och med att jag välte med en kanot, båda gångerna fick jag helt nya kameror utan problem, ena gång fick jag till och med uppgradera mig eftersom kameran jag hade inte längre tillverkades, så då fick jag den nyaste varienten (då) av ixus modellerna.
 
Jag har använt solid till alla mina kameror, två stycken har blivit fuktskadade bland annat i och med att jag välte med en kanot, båda gångerna fick jag helt nya kameror utan problem, ena gång fick jag till och med uppgradera mig eftersom kameran jag hade inte längre tillverkades, så då fick jag den nyaste varienten (då) av ixus modellerna.
 
Jag har också Solids försäkring till alla mina kameraprylar. Betalade precis ytterligare ett år, mitt tredje, för mitt kamerahus, Canon 20D.

Jag har dock aldrig behövt nyttja försäkringen då ingenting har hänt, eller gått sönder.

Kan man lita på att Solid sköter det snabbt och snyggt?

Låt säga att jag tappar min 20D i sjön i morgon när jag ska ut och plåta, vad händer då? 20D är väl värd runt 5000 kr på begagnatmarknaden nu, men hur värderar Solid den? Får jag en 30D i stället?
 
Ring och fråga dom vetja.....men det är klart, då kanske det inte är så bra om du tappar den i sjön just i morgon. :)
 
MWPhoto skrev:
Ring och fråga dom vetja.....men det är klart, då kanske det inte är så bra om du tappar den i sjön just i morgon. :)
I mitt inlägg kanske det lät som att jag ville uppgradera kameran, men det var inte så jag menade. :)

Men eftersom jag använt deras försäkringar i över tre år så kanske det är dags att kolla upp hur de fungerar. :)

Ska ringa dem på måndag!
 
Se upp...

jdandanell skrev:
Jag fick idag ett erbjudande(?) från Solid Försäkringar i och med mitt inköp av min D80 med 18-70-gluggen från Scandinavian Photo.

Försäkringen kostar 695 kr, gäller i 2 år och täcker följande;

* funktionsfel (som ej täcks av garantin)
* tapp- och krossskador
* fuktskador
* stöld och förlust

Självrisken är 200 kr och så här långt låter det ju faktiskt ganska bra eller?

Köp inte på dig något du inte behöver.

Jag fick precis samma erbjudande efter att ha köpt D80 + 18-135-kitgluggen. Tyckte det lät som en väldigt bra deal, men jag ringde till mitt nuvarande försäkrningsbolag och frågade vad nuvarande hemförsäkringen täckte. Det visade sig att den täckte exakt samma saker som Solids, förutom att självrisken var högre (alltid 1500 kronor, och då gäller det för saker till ett värde av < 60.000 kr).

Solid skryter även med "ingen värdeminskning!", men på Länsförsäkringar sas det att de inte börjar räkna på värdeminskningen förrän efter två år. Alltså lika lång tid som Solidförsäkringen gällde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.