ANNONS
Annons

SOLID D10-försäkring...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
...jaha...då har det droppat hem ett erbjudande igen att försäkra sin Canon 10D i två år för 'bara' 1145:- (sista chansen!). "SOLID färsäkringar" (www.solidab.se) Är det nåt att ha? Nån som vet?
Har annars Länsförsäkringar med allrisk.

Undrar vilket yterligare skydd vid skada som denna försäkring ger med en premie av 3,6% av varans pris per år förutom det en hemförsäkring täcker?

Jämfört med en hemförsäkring ger den nog ett bra skydd. Men mot en allrisk finns det bara några få fördelar (lägre självrisk?, ingen värdeminskning?)

Mats: Det måste väl stå i villkoren?

Bäst är nog att tecka en specialförsäkring typ SFF, den har ingen värdeminskning på 5 år eller vad det nu var

Ursäkta en amatör, vad är SFF? Har någon en bra försäkring att erbjuda för lite dyrare kamerautrustning?

SFF = Svenska Fotografers Förbund och genom att klicka här

Jag ringde SFF och frågade dem vem man skulle ringa för att teckna en kameraförsäkring, trots att man inte är yrkesfotograf. Man kan ringa till Gefvert som SFF rekommenderar sina fotografer. Enda skillnaden är att man får betala lite mer, men det kanske det kan var värt om olyckan skulle vara framme.

Priset är 3% av nytt anskaffningsvärde + 245:- som grundpremie / år för en försäkring i Norden. Ska man resa utomlands kan man lägga till en tilläggsförsäkring (i X antal månader) som antingen gäller i Europa eller hela världen.

En tilläggsförsäkring för hela världen i 1 månad kostar:

Försäkringsbeloppet * 4,8% * 8%

Telefonnumer till Gefvert: 08 - 440 54 41
Lite kass webbplats, men eftersom SFF rekommenderade dem så litar jag på dem.

Som Jeppe sa så har försäkringen ingen värdeminskning på 5 år, därefter ersätts den med motsvarande begagnat.

Betalar 1.840:- om året med ett förskringsvärde på 90.000:- och en självrisk på 1.500:-; hos Skandia..

vad är det för försäkring i Skandia Du har? Skulle gärna veta mera. Har själv ett företag och använder 10D i jobbet, dock ej som yrkesfotograf. Skall ta med kameran och div. gluggar på en utlandsresa.
hälsningar WW

Den är ett tillägg till hemförsäkringen och självrisken följer också denna. Om du höjer självrisken på kameragrejorna slår det även igenom på hemförsäkringen, men enligt Skandia skall självrisken inte påverka premien särskilt mycket.

Kollade med TryggHansa vad det skulle kosta att utöka sin hemförsäkring från 35 000:- (ingår) upp till 100 000:-

De ville ha 150:- + 0.011*kameravärdet per år

För en 10D med 24-70, 70-200IS och 1.4x skulle det bli ca 900:-/år. Inte så farligt tyckte jag.

Får mer info med posten. Någon som har erfarenhet av denna typ av tilläggsförsäkring kontra de som nämnts i tidigare inlägg?

Nu har jag visserligen inte erfarenhet av försäkrade kameror hos Solid försäkringar. Men mina erfarenheter av dessa är bedrövliga, tyvärr.

Är någon intreserad vad det handlar om så var det en mobiltelefon, köpte en tillägsförsäkring till denna som enligt säljaren täckte ALLT utan stöld. Olyckan var framme och mobiltelefonen åkte ett varv i tvättmaskinen, lämnade in telefonen. Fick sedan svar av Soldi försäkringar att dem inte var berreda att ersätta mobiltelefonen.

Har dessvärre inte haft tid och ork att reklamera detta...Detta var min erfarenhet av Solid försäkringar bara...

// Kim

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar