Annons

Solförmörkelse 31 maj 2003

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
31 maj 2003 är det dags för solförmörkelse som syns från Sverige.

Någon som vet vad man bör använda sig av för film och objektiv..?


"..en av de "bästa" solförmörkelserna (88%) för Nordens del på många år. Bortsett från den totala solförmörkelse som till viss del kunde ses från Finland i juli 1990, har man från det nordiska fastlandet inte kunnat se en lika kraftig förmörkelse sedan 1954. Denna sida ägnas helt 2003 års förmörkelse."

utrag från sidan http://users.du.se/~hb98sfa/eklips2003r.htm

mvh Calle
 
toppen!!!
har skrivigt in detta i kalendern.

jag har ingen aning om vad för utrustning jag kommer att ha tillgänglig då..
Så det visar sig, Man tager vad man haver.
 
Exakt! Det är bara att ta med sig frukosten ut!
04:38 sker fenomenet (precis Stockholms long/lat), och slutar inte förrens 06:39, så man har ju lite tid på sig att fota.. =)

tiderna varierar med flera minuter beroende på vart man befinner sig.

Kul vore även om de intresserade kanske kan lägga upp lite bilder från olika ställen i Sverige, så man får se andras resultat.

//Calle
 
Viktigt vid fotografering av solen är att man använder ett filter som är anpassat för detta. Dvs ett filter som skyddar ögonen och inte bara mörkar ned solen (som till exempel B+W 120 gör) - ingen bild är viktigare än synen!

Dessa filter brukar säljas av affärer som säljer astronomiska teleskop.

Vad det gäller bränvidden gäller, solens storlek på diat/negativet är = bränvidden/100. Dvs med ett 400mm objektiv blir solen cirka 4mm på diat/negativet.

-- Nicke
 
har ingen som helst koll på filter.
vad är ett B+W 120, och vad kostar ett såndant?

//Calle
 
B+W 120 är ett mörkgrått filter med tonvikt på mörkt. Filterfaktor 1000000, dvs ungefär 20 steg!

Olle
 
Det finns andra filter som också duger, t ex solfilter avsedda för astronomiska teleskop. De köps via internet från USA eller möjligen av Gunnar Olssons Foto i Stockholm. Man kan också göra ett eget filter av de enkla solförmörkelseglasögon som såldes inför solförmörkelsen 1999. Viktigt är att det minskar ljuset minst 10 steg. Det ger då en exponering på ca 1/1000s och bländare 16. Utan filter är det alltså tämligen kört. Rätt exponering kan man prova ut långt i förväg då solen alltid lyser lika starkt.
Just denna gång kommer solen att gå upp förmörkad varför exponeringstesterna måste ta hänsyn till detta (svagare sol strax efter soluppgången). Är det ljust mulet kan man kanske klara sig utan filter strax efter soluppgången.
 
Jag ska prova fota genom teleskop med solfilter. Får även tillfälle att prova den 7 maj (tror jag det var). Då kommer merkurius att passera framför solen. Bara att hoppas på bra väder, var ganska illa då leoniderna passerade....
 
solförmörkelse

Jag fick ett tipps av en kompis att man kan använda CD-skivor med guldbeläggning på som filter att titta genom på solen då dessa inte är så himmla dyra kan kanske det vara ett tips att prova fotografera genom.

/Lars-åke
 
Om någon plåtat detta fenomen tidigare kan han/hon kanske skriva ner lite fler tips.
 
Re: solförmörkelse

Lars-Åke skrev:
Jag fick ett tipps av en kompis att man kan använda CD-skivor med guldbeläggning på som filter att titta genom på solen då dessa inte är så himmla dyra kan kanske det vara ett tips att prova fotografera genom.

/Lars-åke

Även om specialfilter (och B+W 120 ovan är inte ett sådant) kostar mycket, är synen ovärdelig... Efter den senaste totala solförmörkelsen som var i Europa (1999) rapporterades det att många hadde fått permanenta ögonskador pga bristande/dåliga skydd.

Då jag skulle vara i södra tyskland vid rätt tillfälle för solförmörkelsen 1999 köpte jag filter från http://www.thousandoaksoptical.com/, tvärr blev det mulet och regn precis när den totala solförmörkelsen skulle börja (jag såg hela den partiella fasen).

Jag använde ett 200mm objektiv med en 2x konverter, Kodachrome 64 och ett filter ovan. Kameran var i slutarautomatik utan exponeringskompensation.

-- Nicke
 
Var rädda om synen!
Titta aldrig länge in i solen utan skydd som konstruerats för detta ändamål! Dvs negativremsor, solglasögon, svärtat glas och CD-skivor går bort!

/Pontus, läkarstudent
 
Farligt

Vill varna för motljusbilder med ljusstarkt tele. Jag skulle fotografera iskristaller i långt gräs som var i motljus och även fast solskivan inte syntes i sökaren så blev det rökutveckling i kamerahuset. När jag kollade i huset så syntes ett inbrännt böjt spår på spegel där brännpunkten rört sig synkront med fokuseringen sedan hamnade brännpunkten i plasten och gjorde två djupare hål. Mest jobb var med att avlägsna rökpartiklarna från spegeln. Jag vet inte hur det går med ögonen om man kikar i sökaren men det lär nog bli skarpt. Brännpunkten hamnar ju inte på näthinnan direkt eftersom den speglas.
 
en kvadratdecimeter stora svetsglas borde ju fungera som både filter och "titt-platta". Eller..? 20 spänn på järnhandeln.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.