Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solens effekt på LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

punkraev

Medlem
Hej, jag har precis inhandlat en ny Lumix TZ5, och har ett litet frågetecken som jag vill reda ut. LCD skärmen har en tendens att visa blåa, hackiga linjer, även då solen inte lyser rakt in i linsen. Jag är medveten om att solen ger en effekt på skärmen, men även när kameran inte är riktad mot solen? Givetvis syns det inte alls på bilderna.

Är annars väldigt nöjd med kameran.

Mvh, C.

Du menar när skärmen används som sökare? Det beror nog på att utläsningen från sensorn fungerar på ett helt annat sätt än när bilden tas. Den ska ju leverera en kontinuerlig signal, eller i alla fall ganska många uppdateringar per sekund. Kanske måste sensorsignalen då förstärkas såpass kraftigt att bandning syns på displayen för att varje utläsning i sig är alldeles för kort för att ge en synlig bild annars. En kamera med snabbare processor kan antagligen läsa från sensorn på ett effektivare sätt och få en renare bild. Men allt det här borde inte spela någon roll när man väl tar bilden, så det är nog inget att oroa sig över.

Jag gissar alltså bara, så ta inte detta för någon sanning.

Tack för förslaget. Skumt bara att jag inte sett det problemet på billigare kompaktkameror, om det har med processorns prestanda att göra ..

Några fler förslag?

Jag gissar ungefär som Martin fast tvärt om, att signalen/sensorn blir överstyrd när den kontinuerligt avläses medan skärmen används som sökare.
Mina kompaktkameror har fungerat så att slutaren stängs först efter att bilden är tagen.

Vad kan utläsningshastigheten vara?
20 bilder/s låter som om det var risk för överexponering i sol-ljus, även om det är lite mellanrum mellan bilderna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar