Annons

Solen bränner fast i bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag vet inte riktigt om det här blir postat i rätt forum men nu kör vi på det här.
Det är nämligen så att när jag fotar och solen kommer med, antingen i bakgrunden eller mitt i bilden om jag tar en bild på t ex landskap, så blir det som att solen "bränner fast" i bilden, det blir en oval form runt solen som ser ut att vara något slags fel. Jag förstår inte varför det blir så, och det blir så oavsett vilket objektiv jag använder. Har växlat mellan fyra olika och fått samma resultat på alla fyra. Jag har dock upptäckt att om jag har väldigt kort slutartid så blir bilden väldigt mörk, men solen blir "vanlig", de två sista bilderna visar hur jag menar. Det går alltså att lösa genom att ha väldigt kort slutartid men jag vill ju inte att alla bilder ska vara mörka.
Är det någon som vet varför det blir så och vad man kan göra för att undiva detta i framtiden? Det drar ju ner kvaliten på bilderna eftersom det blir en stor sol-plump istället för en vanlig sol. Tack på förhand.
 

Bilagor

  • DSC_0022.jpg
    DSC_0022.jpg
    15.5 KB · Visningar: 1,009
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    11.7 KB · Visningar: 995
  • DSC_0809.jpg
    DSC_0809.jpg
    10.4 KB · Visningar: 982
  • DSC_0811.jpg
    DSC_0811.jpg
    4.9 KB · Visningar: 996
Har du fotograferat med olika bländare? Solen brukar se olika ut beroende på om du har en väldigt stor eller liten bländare.
 
Oskari: Jag har en uv-lins, Hoya 52mm Skylight 1B. Ska jag ta av den?

Jonas: Ja, på den första bilden är bländaren f//1.8 och på de andra bilderna jag tagit har en varit allt mellan 1.8 och 8. Upplever att det inte blir någon skillnad, solen bränner ändå fast i bilden...
 
Det beror helt enkelt på att solen är så pass ljus som den är. Det finns inte en digital kamera i världen som har det dynamiska omfång som krävs för att klara det du efterfrågar. Det mänskliga ögat i kombination med dess processor hjärnan har ett helt fantastiskt dynamiskt omfång i jämförelse :cool: Alternativet är att fota så att solen ser bra ut (och resten av bilden då är underexponerad) och sedan försöka lyfta mörka delar av bilden i efterhand i PS. Du kan också försöka med upplättningsblixt på huvudmotivet :)

Skickat från mobil
 
Det beror helt enkelt på att solen är så pass ljus som den är. Det finns inte en digital kamera i världen som har det dynamiska omfång som krävs för att klara det du efterfrågar. Det mänskliga ögat i kombination med dess processor hjärnan har ett helt fantastiskt dynamiskt omfång i jämförelse :cool: Alternativet är att fota så att solen ser bra ut (och resten av bilden då är underexponerad) och sedan försöka lyfta mörka delar av bilden i efterhand i PS. Du kan också försöka med upplättningsblixt på huvudmotivet :)
Eller att ta två bilder o slå ihop dem i efterbearbetningen.

Men visst ger filter reflexer, skitiga linser också.
 
Det beror helt enkelt på att solen är så pass ljus som den är. Det finns inte en digital kamera i världen som har det dynamiska omfång som krävs för att klara det du efterfrågar. Det mänskliga ögat i kombination med dess processor hjärnan har ett helt fantastiskt dynamiskt omfång i jämförelse :cool: Alternativet är att fota så att solen ser bra ut (och resten av bilden då är underexponerad) och sedan försöka lyfta mörka delar av bilden i efterhand i PS. Du kan också försöka med upplättningsblixt på huvudmotivet :)
Fast att solen flyter ut i vertikal led har ju ingenting med det dynamiska omfånget att göra. Det är comadistorsion. Ta av UV-filtret så slår jag vad om att det blir bättre.
 
Eller att ta två bilder o slå ihop dem i efterbearbetningen.

Men visst ger filter reflexer, skitiga linser också.

Kan man fotografera solen utan att bränna ut den utan speciella hjälpmedel?
Och ifall man kan, kan man få det att se naturligt ut tillsammans med resterande bild (tänker på sammanslagning)?

När jag läste atronomi så användes vi oss av folie av aluminium för att titta på solen-

/Stefan
 
Fast att solen flyter ut i vertikal led har ju ingenting med det dynamiska omfånget att göra. Det är comadistorsion.

Jovisst...men det blir ändå utbränt på sensorn...sen må det vara en oval utbränd fläck eller en rund utbränd fläck...egalt i mina ögon :)

Från min platta...android så klart!
 
Men den sista bilden ser ju jättebra ut? Bara att ljusa upp lite i efterbehandlingen..

Jo det tycker jag med, men jag undrar om man kan undvika att behöva ha så kort slutartid och få så mörka biler bara för att undvika att solen bränner så där. Att bara ta vardagsbilder och sen behöva redigera dem jättemycket känns inte så roligt.
 
Jag hoppas att du inser att direkt solljus är ungefär 16324238764 gånger starkare än det ljus som reflekteras tillbaka från dina motiv (mark, personer, väggar, ja allting). Att få solen "rätt" exponerad samtidigt som en person - i motljus dessutom - blir det, är helt enkelt omöjligt.
 
Jo det tycker jag med, men jag undrar om man kan undvika att behöva ha så kort slutartid och få så mörka biler bara för att undvika att solen bränner så där. Att bara ta vardagsbilder och sen behöva redigera dem jättemycket känns inte så roligt.

Upplättningsblixt.

Från min platta...android så klart!
 
Bara en tanke... Kanske bättre ta solnedgångs/uppgångs-bilder där man lägger solen precis utanför bild istället? Då får man ju det fina ljuset men slipper samtidigt den "utbrända fläcken"? När jag fotar liknande bilder försöker jag antinge ställa mig/komponera bilden så att solen hamnar precis bakom något objekt, tex en trädstam, eller så får solen vara precis utanför bild. Jag brukar oftast fota med ganska liten bländare (f/16 - f/22) och ha kameran på stativ eftersom slutartiderna kan bli lite för långa för handhållet.
Bara att testa o testa igen... Kostar ju ingen film numera, tack o lov!
/Pontus i Nyköping
 
Hej, jag vet inte riktigt om det här blir postat i rätt forum men nu kör vi på det här.
Det är nämligen så att när jag fotar och solen kommer med, antingen i bakgrunden eller mitt i bilden om jag tar en bild på t ex landskap, så blir det som att solen "bränner fast" i bilden, det blir en oval form runt solen som ser ut att vara något slags fel. Jag förstår inte varför det blir så, och det blir så oavsett vilket objektiv jag använder. Har växlat mellan fyra olika och fått samma resultat på alla fyra. Jag har dock upptäckt att om jag har väldigt kort slutartid så blir bilden väldigt mörk, men solen blir "vanlig", de två sista bilderna visar hur jag menar. Det går alltså att lösa genom att ha väldigt kort slutartid men jag vill ju inte att alla bilder ska vara mörka.
Är det någon som vet varför det blir så och vad man kan göra för att undiva detta i framtiden? Det drar ju ner kvaliten på bilderna eftersom det blir en stor sol-plump istället för en vanlig sol. Tack på förhand.

Fenomenet du ser kallas Sensor blooming. Det har inget med dina filter att göra utan som många här redan skrivit att det är för stor kontrast/mer ljus på sensorn ljust där än vad den klarar av att hantera.

M.
 
Både och tror jag. De vertikala 'spikarna' är comadistorstion, medan 'utflytningen' runt det utbrända är sensor blooming :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.