Annons

Softproofa innan utskrift från LR, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cojo

Aktiv medlem
Hur skall man skriva ut från Lightroom?

Jag ställer frågan eftersom jag inte har hittat något bra sätt att göra "perfekt" färg- och ljusmatchade bilder från lightroom utan att behöva ändra i RAW filen. Från utskriftsmodulen går ju bara (så vitt jag förstår) att ändra storlek och skärpa på bilden.

Jag vill kunna ändra svärta och ljus samt färg EFTER det att jag är klar med min RAW behandling. Detta eftersom olika papper och profiler kräver viss justering för att matcha bilden så bra som möjligt. I PS har man ju möjligheten att softproofa bilden innan utskrift med rätt skrivar- och pappersprofil så man ser hur förändringarna blir. Hur skall man åstakomma detta i LR?

Tacksam för svar om någon har nån bra lösning på detta eftersom det hade varit skönt att slippa jobba med två program.

Mvh

Conny
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, poängen med Lightroom är att du alltid utgår direkt från rådata utan att gå omvägar via olika onödiga mellanformat. Gör bara en virtuell kopia så kan du enkelt komma tillbaka till utgångsläget igen.
 
Vad jag vet går det inte att softproofa i LR. Jag och många andra har skrivit Adobe och bett om att få funktionaliteten då det skulle spara oerhört mycket arbete. Men det blev ingen sådan funktion i LR3, måhända i LR4? Knappast, tyvärr... det hade ju varit så himla smidigt.
 
Gör bara en virtuell kopia så kan du enkelt komma tillbaka till utgångsläget igen.

Tack för ditt svar!

Detta funkar ju till viss del, men man kan fortfarande inte se skillnaden mellan softproofad och icke softproofad bild, utan man måste göra justeringarna lite på känn. Vad jag vill är att kunna se vad min skrivar- och pappersprofil gör med bilden (som i PS) så jag vet vad jag måste göra för justeringar innan utskrift.
 
Vad jag vet går det inte att softproofa i LR. Jag och många andra har skrivit Adobe och bett om att få funktionaliteten då det skulle spara oerhört mycket arbete. Men det blev ingen sådan funktion i LR3, måhända i LR4? Knappast, tyvärr... det hade ju varit så himla smidigt.

Aj då, låter inte kul... Är tanken med LR då att man inte skall kunna göra bilderna klart för utskrift utan bara för skärm? Hmmm om detta är sant hoppas jag verkligen dom ändrar till version 4.

Någon som hittat nån bra workaround så länge?
 
Någon som hittat nån bra workaround så länge?

Finns tyvärr inte någon bra workaround. Det verkade som det var nära att komma med i LR3, så det kommer nog i LR4.

Du kan skriva ut till fil med rätt profil och sedan importera den bilden i LR, men det är knappast någon bra workaround...
 
Någon som hittat nån bra workaround så länge?

Har du senaste CS5 med LR3 så fungerar det ju i princip helt integrerat att göra en roundtrip med softproofing i PS. Dock får du då printa TIFF filen, men det finns ju fördelar med det också, bl a möjlighet att behålla lagerna från PS.

Men visst hade det varit bättre med softproofing direkt i LR, framför allt för dem som inte investerat i PS och det kommer förhoppningsvis att finnas i kommande version.
 
Tack för era svar och tips. Verkar ju inte finnas någon riktigt bra lösning än så länge... får verkligen hoppas softproof kommer i version 4.
 
Nu ska vi ju också komma ihåg att LR inte egentligen är ett bildbehandlingsprogram utan en raw konverter med ett bra arkiveringssystem. Skulle aldrig falla mej in att börja CMYK korrigera eller göra slutprodukter till print med LR trots att den skulle ha softproof, Den hanterar inte cmyk trots att du kan importera cmyk till LR. justeringarna sker fortfarande i RGB.

Då ett program inte är avsett för att producera slutlig print i annan form än RGB kan jag förstå att det inte finns soft proof på den.
 
Nu ska vi ju också komma ihåg att LR inte egentligen är ett bildbehandlingsprogram utan en raw konverter med ett bra arkiveringssystem. Skulle aldrig falla mej in att börja CMYK korrigera eller göra slutprodukter till print med LR trots att den skulle ha softproof, Den hanterar inte cmyk trots att du kan importera cmyk till LR. justeringarna sker fortfarande i RGB.

Då ett program inte är avsett för att producera slutlig print i annan form än RGB kan jag förstå att det inte finns soft proof på den.
Om jag har fattat dig rätt så betyder det ju i så fall att LR egentligen inte är ämnat att göra utskrifter ifrån!?
 
Inte i den mån att man kunde kräva soft proof av programmet. Tycker jag alltså, det kan gått vara att nån är av annan åsikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.