Annons

Softbox - storklek

Produkter
(logga in för att koppla)

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Sa, efter att ha anvandvant en vans utrustning den senaste tiden ar det dags att kopa eget.

Jag ska kopa alienbee utrustning, och jag borjar med en B800 strobe, men jag har lite funderaring runt vilken storlek pa softbox jag borde ha for detta. Jag har anvant en som ar 32" x 40" (82cm x 102cm), som har funkat bra men ar lite stor, sa jag funderar pa om jag verkligen kommer marka nagon skillnad om jag koper en 24" x 36" (61cm x 92cm) ..?

vad tror ni? Det jag kommer foto mest ar en modell i taget, allt fran helkropp till huvud bara.

Väcker denna tråden till liv (hoppas jag)

Vilken storlek på softbox för att klara helkropp? Räcker D-Lite2?

Octabox är det man vill ha. Så stor som möjligt. Kaffebrus har några stora, men jag har ingen aning om hur desa är i kvalitén. Jag funderar själv på Elinchroms Rotalux 135 cm eller 175 cm. Mycket pga paraplykonstruktionen. Dlite 2 kan vara i svagaste laget för att orka lysa ut en större box jämnt.

Jesper, det där får du utveckla, skulle boxen lysa mer ojämnt vid låg effekt?
Jag kör ibland en 250Ws blixt i en Bowens Octo150 (där blixten alltså slår bakåt och sedan studsar framåt) med fullgott resultat.
Skulle det bli bättre om jag petar in en 750Ws och sänker effekten så att det blir samma styrka?

Du kan ha vilken storlek som helst på softbox för helkropp. Det handlar om avstånd bara. För soft och snyggt ljus är det dock bra om den står när och är så stor som möjligt.

Du kan ha vilken storlek som helst på softbox för helkropp. Det handlar om avstånd bara. För soft och snyggt ljus är det dock bra om den står när och är så stor som möjligt.

Och snyggt ljus är vi alla ute efter, så jag skulle nog säga att en softbox för helkropp borde vara minst 100cm på långsidan.

Kapar lite...
Så en oktabox är bättre? Är det för att man får runda reflexer i ögonen eller finns det fler fördelar? Lika lätta att fälla upp/ihop?

Jag kör ibland en 250Ws blixt i en Bowens Octo150 (där blixten alltså slår bakåt och sedan studsar framåt) med fullgott resultat.
Skulle det bli bättre om jag petar in en 750Ws och sänker effekten så att det blir samma styrka?

ni måste skilja på octaboxar och softboxar med octaform, en riktig octabox har den här konstruktionen och då kan man placera den sjukt nära motivet och endå få ett perfekt ljus,
indirect_skiss.jpg
, antar att det var en sån du hade. och ja tror de andra syftade på de vanliga softboxarna.

de mindre octa modellerna är dock bara vanliga softboxes, så enda anledningen att köpa en sån är för att de fälls ihop smidigt eller för man vill ha den effekten i tex ögonen. annars är elinchroms 100x100 mer prisvärd.

Eftersom du slår blixten bakåt så ökar spridningen (Elinchroms största funkar likadant). Men vad jag har läst så dämpar softboxen nästan 2EV.

Nej, det spelar självklart ingen roll om du stoppar in en 750ws och sänker den till 250ws eller om du kör en 250ws på full effekt. Men vad jag syftade mer på är att det är inte säkert att en 200ws orkar lysa upp en stor octabox. Ljuset avtar som vi vet på kvadraten av avståndet.

Eftersom de octaboxar som du och Jocke pekar på slår bakåt, så får man en bättre spridning av ljuset.

Kapar lite...
Så en oktabox är bättre? Är det för att man får runda reflexer i ögonen eller finns det fler fördelar? Lika lätta att fälla upp/ihop?

Ja, sätter man en vanlig fyrkantig box nära, så blir reflektionen en rektangel, vilket mer påminner om ett fönster. Det är inte alltid som det är önskvärt.

Det blir väl inte större avstånd för att du använder en svagare blixt ?

Naturligtvis inte, men man kanske inte ska tro på allt man läser.

jag tror mer det handlar om vilken typ av box man använder (direkt vs indirekt). Det jag läst är att man gärna vill ha lite mer kraft i stora boxar. Men det kan naturligtvis vara helt fel.

Jesper, som vi alla förstår så när ljuset fördelas ut på en större yta inuti boxen så blir det "svagare" ljus ut ur boxen som då gör att det ev inte räcker till för F8 och för att klara situationen så måste man ställa boxen extremt nära objektet eller välja en större bländare...eller höja ISO.
Jag själv förerar oftast att jobba med mina boxar eller beautydish med max "en av dess diameters avstånd".

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto