Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Soft Filter
- Trådstartare EricSthlm
- Start datum
littos
Aktiv medlem
Om du gör dina egna pappersbilder kan du ju alltid softa i det skedet... Tag en lämplig svart nylonstrumpa och spänn ut på t.ex. en "broderiring" (sån som mormor hade för att spänna ut tyget när hon broderade...). Använd din softarstrumpa under optiken på förstoringsapparaten under en del av belysningstiden. Kom bara i håg att röra på den, så att du inte får några mysko mönster från grövre trådar mm.
/Anders, som tog två använda strumpbyxor av sambon i går kväll...
/Anders, som tog två använda strumpbyxor av sambon i går kväll...
littos
Aktiv medlem
Fast när jag läser det första inlägget ser jag ju att det var färgbilder det var frågan om... (B+W lurade mig nog där...)
Ett tips är att ta vasselin eller nått liknande och lägga på ett tunnt lager på ett UV-filter, (som du inte använder så ofta, för det blir nog pest att putsa upp igen...). Inte testat själv, men fått det rekomenderat flera gånger.
/Anders
Ett tips är att ta vasselin eller nått liknande och lägga på ett tunnt lager på ett UV-filter, (som du inte använder så ofta, för det blir nog pest att putsa upp igen...). Inte testat själv, men fått det rekomenderat flera gånger.
/Anders
abatarphoto
Aktiv medlem
Ett av dem bästa softfilter man kan använda är ett vanligt Diabildsglas.
Köp ett litet paket och dela med dig till fotokompisar utav GEPE diaramar i 6X6 cm med antinewtonglas. Ta bort plastramen på den softade glasskivan som är till för att hålla borta antinewronringar. Nu har du ett MYCKET BRA softfilter, som ger skarpa men ändå en perfekt softning att hålla framför ditt objektiv eller skjuta ner i en Cokin hållare A.
Har du större objektivfront så funkar inte detta diaglas tyvärr.
Mvh // Björn
Köp ett litet paket och dela med dig till fotokompisar utav GEPE diaramar i 6X6 cm med antinewtonglas. Ta bort plastramen på den softade glasskivan som är till för att hålla borta antinewronringar. Nu har du ett MYCKET BRA softfilter, som ger skarpa men ändå en perfekt softning att hålla framför ditt objektiv eller skjuta ner i en Cokin hållare A.
Mvh // Björn
Festfotografen
Aktiv medlem
abatarphoto skrev:
Ett av dem bästa softfilter man kan använda är ett vanligt Diabildsglas.
Mvh // Björn
Funkar bra i mörkrummet också jag har satt ihop 2 av dom vita ramarna med antinewtonglas och sedan är det bara att hålla under objektivet tills man får önskad softningsgrad
Maverick
Aktiv medlem
EricSthlm skrev:
hmmm då måste ju modellen sitta prick stilla. vet inte om det går.
Nä, det är klart att det underlättar om det finns en motor på kameran. En del kameror har denna funktion inbyggd.
Mvh
Maverick
qlicken
Aktiv medlem
Jadå! håller helt med "festfotografen" vad det gäller softning Diabildsramar är bra och dessutom ett billigt alternativ.
MEN jag vill tillägga..
Tänk på att när du softar i kameran med neg film så är det högdagrarna som blir softade = rätt
När du använder dig av softning under förstoringsapparaten så softas skuggorna med ett helt annat resultat som följd, men det behöver i och för sig inte vara fel..
MEN jag vill tillägga..
Tänk på att när du softar i kameran med neg film så är det högdagrarna som blir softade = rätt
När du använder dig av softning under förstoringsapparaten så softas skuggorna med ett helt annat resultat som följd, men det behöver i och för sig inte vara fel..