Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snygga, små, bra och billiga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy1r

Aktiv medlem
Finns de?

Jag är lite småförälskad i äldre analoga kamerors utseende. Olympus pen-FT, mums! Leica, Konica C35 och ett antal andra kameror som bara är så vackra!

Men samtidigt är jag lite tvistad i frågan angående analog mot digital. Jag tycker att det känns bättre på något sätt, mer speciellt med att fota analogt. Men samtidigt så är det ju dyrare med framkallning och liknande.

Jag vet faktist inte alls vad jag vill ha här. Något snyggt, litet och billigt. Har väll kring 2000:- att röra mig med just nu. Är det dött lopp även på begagnatmarknaden?
 
Jaja, är påväg att köpa en Konica C35 nu. Så nu är jag mer ute efter en liten kompaktdigitalkamera med manuella inställningar. Finns det några sådana?
 
nja det mesta i kompaktvag ar skrap. Ricoh GR digital lar vara ok men kostar runt 6000. Canons G serie ar helt ok och har lite retrostuk. Kanske kan hitta en med din budget.
 
Skräp? Allt är ju relativt men min åsikt är att utbudet av kompakter som ger godkänt resultat är stort.

Manuella inställningar och riktig sökare är det lite ont om men det finns, tex Canons A710 IS som jag har själv.

Mvh
Anders
 
instämmer med Anders,
finns gott om bra kompakter (även om jag själv tröttnat på allt smått som "ryms i fickan")

använde en Fujifilm S304 under två år och fick hur många bra bilder som helst. Går att hitta begagnad för 500-600 kr i dag. En mycket underskattad kamera i mina ögon.

Men hur som helst,
Visst är en systemkamera ett bra hjälpmedel, men jag känner folk som tar FANTASTISKA bilder med kompaktkameror (Canon G3 och så vidare) och jag vet folk som tar svinkassa bilder med sin fina systemkamerutrustning för 24 000 spänn.
Så allt handlar inte bara om hur mycket pengar man lagt på sina kameror.
 
Jag tror nog du får mer för pengarna om du kör analogt. ta mej inte för nån bakåtsträvare (har ägt mest digitalt) men där finns en hel del riktigt bra analoga kamerer för väldigt bra pris.
Dock tycker jag att jag har lärt mej betydligt mer och mycket snabbare på en dslr än på slr.
Äger en d80 nu men är väldigt sugen på att köra lite analogt, funderar skarpt på mellanformatet men det är väl en annan tråd
 
Jag har haft (och har) en Canon G5:a sen den kom 2003. Köpte den då för att den har lite "analogkänsla" och de många inställningsmöjligheterna, samt bra bildkvalité. Jag har vid några tillfällen dragit ut 50 x 70 bilder som blivit super.
Om du har tur kan du nog hitta en beggad för mellan 2.500 - 3000 kr.
 
Betala inte något överpris för en Konica C35. Om den inte är i toppskick och du vet att den fungerar fullt ut. Jag har två liggande i byrålådan. Det jag saknar på den är långa slutartider, under 1/30 s. Bra på gatan i gott ljus, men inte kul inne, med sin blixtautomatik. Trist med kameror som inte har möjlighet att koppla ur automatiken, varken bländare eller tid går att styra.
Annars är Konican välbyggd, den har snygg design och är kompakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.