ANNONS
Annons

Snygg naturlig gradient vid porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hitta ett hörn mellan ett fönster och en vit vägg. Ställ offret mot väggen, och fota i ljuset från fönstret.

Oj - med naturlig menade jag utan att göra den manuellt i Photoshop.

jag har tillgång till 2 st softboxar. vad tror ni?

Det syns ju på bilden att det är sidoljus, han har en ganska hård skugga på höger sida av bilden, på kinden. Så gradienten som du kallar det på väggen bakom är ljuset som faller ifrån. Inte gjort i photoshop.

Spelar ingen roll om det är fönsterljus eller blixtljus från sidan.

Det syns ju på bilden att det är sidoljus, han har en ganska hård skugga på höger sida av bilden, på kinden. Så gradienten som du kallar det på väggen bakom är ljuset som faller ifrån. Inte gjort i photoshop.

Spelar ingen roll om det är fönsterljus eller blixtljus från sidan.

Tack - men får inte till det riktigt - jag förstår inte riktigt sambandet mellan avståndet från backdropen och utsendet på skuggorna?

Tack - men får inte till det riktigt - jag förstår inte riktigt sambandet mellan avståndet från backdropen och utsendet på skuggorna?

avståndet i sig minskar mängden ljus, ljuset avtar ju längre ifrån ljuskällan det är. Storleken på ljuskällan avgör hur hårt/drastiskt ljuset avtar/går över i skuggar. Större ljuskälla innebär mjukare ljus/övergångar till skugga.

Låter som du bara behöer experimentera lite själv och se resultatet.

Jag ser inte hur du kopplar bilden du hänvisar till som en "gradient" och hur man får till det utan photoshop. Jag tvivlar på att det avtagande ljuset i bakgrunden var en uträknad önskad effekt, mer en biprodukt av ljusriktningen.

Den svåra vägen, men enkla förklaringen, ljusmät objektet och överexponera till vänster och underexponera till höger. Så blir det som du vill. Eller så kör du på trial and error :)

Den svåra vägen, men enkla förklaringen, ljusmät objektet och överexponera till vänster och underexponera till höger. Så blir det som du vill. Eller så kör du på trial and error :)

Den där förklaringen var onekligen svår ;)

Varken ljusmätning eller exponering i kameran har med hur ljuset formas över en viss yta att göra ju, det är snarare hur ljuset ska moduleras och riktas som är väsentligt.

Den riktigt krångliga förklaringen har mer att göra med vad man kallar för inverse square law.

Läs t.ex här: http://www.scantips.com/lights/flashbasics.html#1

Belysningen

Kolla ögonen och du ser att en enda stor fyrkantig softbox använts. Alternativt kan ett blixtbelyst vitt lakan användas. Förr i tiden åstadkoms belysningen från ett stort dagsljus belyst fönster.

Kolla ögonen och du ser att en enda stor fyrkantig softbox använts. Alternativt kan ett blixtbelyst vitt lakan användas. Förr i tiden åstadkoms belysningen från ett stort dagsljus belyst fönster.

Tack -såg det på catchlightet - experimenterar mig framåt - riktigt snygg bakgrund på kortet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar