** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snygg efterbehandling, kolla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Hittade detta på buzz. Men inte här, så jag antar att jag borde visa er!

http://www.fluideffect.com/

Helt otroliga jobb! Nästan lite upprörande, med tanke på alla som eftersträvar den perfekta kroppen, den perfekta hyn, med modeller och andra kändisar framför ögonen. Särskilt irriterande är det ju när modellerna sen säljer sig till ett smink-företag, som då bedrar konsumenten med digital retuschering. Men imponerande är det!

Hur gör de för att ta bort utbränt blänk? Ofta mkt stora ytor som ju inte går att laga/klona hur som helst...

Skrämmande va det redigeras i efterhand. Får man se en sådan här bild av sin favoritskådis så kan det ju skrämma iväg en hur lätt som helst :)

Angående det utbrända blänket så kan mana nvända inställningen mörkare i klonverktyget för att få bort detta ganska lätt.

Det ska nog till mycket fotoshoppande innan jag blir skrämd av Uma Thurman, hon var ju helt OK som Poison Ivy i någon Batmanfilm.

Tack för länken, det fanns många inspirerande exempel där. tex. att dra ut folk en liten aning på längden för att göra dem lite attraktivare, enkelt och effektivt. Jag tycker att sånt är OK för att skapa en bra bild.
Rynkborttagning och sånt verkar lite för svårt för mig, men de mer självklara (fast ändå inte uppenbara) knepen för att förbättra gillar jag. Att ersätta en trist husvagn med en överexponerad himmel blev bra tex.
Men det fanns ju en del annat som jag inte fattar meningen med. När de lappat ihop två bilder från samma fotosession, halvbra gjort och varför inte bara ta rätt bild från början. Kanske de bara vill visa vad som kan göras.

Väldigt snyggt - för snyggt för min smak faktiskt. De människor (eller det som vi ska tro är människor) som visas i reklam och mode blir väldigt ointressanta när man vet att det inte finns mycket verklighet i bilden...

Photoshop-jobbet är imponerande i alla fall.

Ingen orsak, Tomas!
Ja, visst påminns man om att kändisar ofta är en "produkt" till oss konsumenter. Varsågod, snygg och perfekt skådis (t.ex)! Försök ta efter, om ni kan! Men det kostar!

Lägg märke till kroppsformsförändringarna. Paris Hiltons polares lår har smalats ner på alla håll(man var till och med tvungen att flytta soffan!). Lite för starka kappmuskler mesades ut på en annan och på en tredje ersattes ryggens alla former och skuggor med ett rakt streck (på sidan 3).

Att fotograferna inte alltid lägger ljuset på bästa sätt är ju tydligt, när de behöver ta bort sådana rejäla pann-blänk ibland!

Visst är det intressant och lärorikt. Fascinerande faktiskt. Men nu tänker jag vara en sån där sur jävel som muttrar om att jag föredrar riktiga människor. Jag är nog inte ämnad för modeindustrin.

MattiasL skrev:
Visst är det intressant och lärorikt. Fascinerande faktiskt. Men nu tänker jag vara en sån där sur jävel som muttrar om att jag föredrar riktiga människor. Jag är nog inte ämnad för modeindustrin.

Måste nog hålla med, ta bort rynkor kunde de ju men bilderna var ju inte särskilt spännande hursomhelst.

Hej David!

Tack för länken. Det är riktigt intressant att se hur bilderna efterbehandlats. Just nu efterbehandlar jag helgens porträtt och din länk ger inspiration och influenser till mina kommande bilder.

Hälsningar Michael Jönsson :)

Får faktiskt hålla med er allihopa =)

Kom dock ihåg att antagligen så har det även suttit en AD från en kund (reklambyrå) och skrikit "BORT MED LÅREN! MERA BRÖST!" osv i örat på dom under tiden :) Det är ju en portfolio med kundrelaterade arbeten.

Finns en annan sajt som blev rätt "internet-berömd" för ett tag sen med en frilansande kille som retuscherade just modefoton och sådant. Allt såg lika slätstruket ut om man säger så.

Visst ser de onaturliga ut men det verkar vara lite på modet just nu. Man ser det överallt.

Själv föredrar jag att se varenda rynka och livsmärke i en persons ansikte. Det ger karaktär tycker jag. Dock kan man ju mildra bort felaktiga blänk, fula blemmor, röda ögon och sånt. Detta är ju bara min personliga smak, är väl lite "oldschool" :p

DocuWild skrev:
...så har det även suttit en AD från en kund (reklambyrå) och skrikit...”MERA BRÖST!” osv i örat på dom under tiden...
Fast det är inte helt ovanligt att man minskar brösten i storlek eller täcker över decolletage.

Minns MQ-reklamen med Carola där man minskade bysten.
Jag pratade en gång med en retuschör som hade gjort ett omslag med ena av systrarna Graf.
Där hade han jobbat med att minska storleken på brösten, de skulle inte bara vara stora utan det viktiga var att de såg snygga ut...

DocuWild skrev:

Finns en annan sajt som blev rätt "internet-berömd" för ett tag sen med en frilansande kille som retuscherade just modefoton och sådant. Allt såg lika slätstruket ut om man säger så.

Jag misstänker att du tänker på den här killen: http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/digital.html

Om inte annat så är den en länk som beskriver samma typ av arbete. Det är imponerande vad de gör, men i många fall är orginalen betydligt bättre!

Edit:
Angående blänket så är väl plåstret en typiskt bra funktion om man kör PS. Själv kör jag Gimp så jag får jobba lite mer... :)

Senast ändrad:
Är det bara jag eller har många av bilderna tappat i känsla i samband med redigeringen? Bilden på Paris o Nicole är tex helt fördjävlig...

Visst fanns det skitsnygga bilder men många av de redigerade säger mig absolut ingenting...däremot gjorde "före" bilderna det...

Hm, me dont like!

jag kan inte se nånting på fluideffectsidan? när jag klickar på länkarna under portfolio hoppar den bara tillbaka till förstasidan. hur ser ni bilderna? :)

egaeci skrev:
jag kan inte se nånting på fluideffectsidan? när jag klickar på länkarna under portfolio hoppar den bara tillbaka till förstasidan. hur ser ni bilderna? :)

Har du klickat "ACCEPT" till höger efter att du klickat Portfolio? Har du någorlunda uppdaterat Flash? (Det borde du ha automatiskt)... Vad har du för browser?

Jag tycker de här bilderna på sätt och vis är "nyttiga" för oss vanliga dödliga, för att se att även "snygga kändisar" är fulla med samma små "skönhetsfel" som oss! En lite blemma eller en cellulit behöver inte betyda att vi äter fel eller borde skrubba, smörja, massera, extremgympa - det är bara mänskligt!

Clownfish skrev:
Har du klickat "ACCEPT" till höger efter att du klickat Portfolio? Har du någorlunda uppdaterat Flash? (Det borde du ha automatiskt)... Vad har du för browser?

ja jag har klickat accept, jag har provat med både firefox och internet explorer. flash har jag nytt vad jag vet, om jag inte hade det borde det komma upp en logga med "get plugin" eller så. möjligen kan jag kanske ha råkat klicka i nåt med brandväggen, den skriker ibland när det kommer en flashsida... ska kolla det.

Cederbom skrev:
Jag misstänker att du tänker på den här killen: http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/digital.html

Faktiskt inte den killen även om han också är rätt djekla duktig.

http://www.retouchme.co.uk/

Där har du en annan

http://www.danielpacini.com.ar/

Ytterligare en.

Men den jag tänkte på lyckades jag efter lite creativt googlande hitta igen:

http://www.glennferon.com/index.html

Där har ni nog extremretuschering när den är som värst ;)

Jo, den där Glenn Feron har jag sett förut också! Nog fasen ser det för hemskt ut!! Imponerande, men likväl ruggigt resultat. De som imponerar mest är de som lyckas göra små, små förändringar utan att förstöra det generella uttrycket eller ansiktet. Hemligheten är nog att spara mer än man tar bort.

En sak jag tycker man kan se är hur viktiga färgerna är för hur man uppfattar bilderna. En ändring i kontrast eller färgton gör väldigt mycket för bilden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar