ANNONS
Annons

Snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag ska sälja bilder till en kommunal hemsida, nu i första hand är de två bilder på förstasidan som ska bytas ut till min bilder, och efter det så blir det nog återkommande bildbyte enligt årstider och från evenemang m.m som de kommer att köpa av mig.

Frågan är då vad priset ska bli på varje bild? Bilderna kommer att levereras högupplösta.

Hoppas på så snabbt svar med tips som möjligt, möte idag måndag =)

på blf.se var man ju tvungen att beställa en prislista, finns inte riktigt tid till det. Den andra sidan har jag också varit in och läst på, men rekommendationen där var ju ungefär 1400kr/bild som ska vara med i en broschyr, vilket mina bilder eventuellt kommer att vara, och det priset kan jag nog inte ta om det ska bli fler uppdrag.

... det priset kan jag nog inte ta om det ska bli fler uppdrag.

Låter klokt. Du ska nog inte bry dig så mycket om vad olika intresseorganisationer tycker att du ska ta betalt, utan istället fundera på hur mycket din kund kan tycka är rimligt. (Iofs tycker jag inte att 1400 kr är vansinnigt mycket, men blir det ett regelbundet återkommande uppdrag kanske du ska ge ett paketpris för ett år?)

Låter klokt. Du ska nog inte bry dig så mycket om vad olika intresseorganisationer tycker att du ska ta betalt, utan istället fundera på hur mycket din kund kan tycka är rimligt. (Iofs tycker jag inte att 1400 kr är vansinnigt mycket, men blir det ett regelbundet återkommande uppdrag kanske du ska ge ett paketpris för ett år?)
SFF´s prislista är en prisguide basera på frågor ställda till yrkesfotografer i hela landet. Det är ett verktyg som ger en ledtråd.
Nyfiket, hur skall frågeställaren kunna fundera fram hur mycket kunden tycker är vettigt?

Personligen tycker jag det är vettigt att bestämma sin prislista. Sedan kan man förhandla om så krävs med denna som utgångspunkt.

Annars blir det väldigt rörigt om man ska hitta på priser var gång. Tänk om en frisör, snickare eller annan var gång skulle hitta på en ny prismodell.

Allt för många inriktar sig på att tjäna pengar imorgon. Allt för få vågar tjäna pengar idag. Det leder till att morgondagen alltid förblir imorgon.

Personligen tycker jag det är vettigt att bestämma sin prislista. Sedan kan man förhandla om så krävs med denna som utgångspunkt.

Annars blir det väldigt rörigt om man ska hitta på priser var gång. Tänk om en frisör, snickare eller annan var gång skulle hitta på en ny prismodell.

Kan bara hålla med. Även om det förekommer offerter i många brancher så är det nog enklast att ha en grundprislista.

Där tappade du bort mig. Vad menar du?
Vågar man inte ta betalt utan alltid gör allt för att det kanske blir bättre blir det aldrig bättre.
Man kan inte ha ett bättre utgångsläge för att börja ta betalt än när någon verkligen vill ha bilder. De vänder inte bara på klacken om de tycker det blir för dyrt, de berättar det först och sedan få man alltid mer i en komromiss än om man prutar med sig själv.

som det ser ut i nuläget så driver jag detta som hobby och har därför ingen färdig prislista. Det här är mina första kunder där jag ska sälja enskilda bilder, har bara fotat på uppdrag och porträtt/bröllop och sånt förut. Mötet blir imorgon tisdag istället, så jag har lite extra tid på mig att fundera på detta.

som det ser ut i nuläget så driver jag detta som hobby och har därför ingen färdig prislista. Det här är mina första kunder där jag ska sälja enskilda bilder, har bara fotat på uppdrag och porträtt/bröllop och sånt förut. Mötet blir imorgon tisdag istället, så jag har lite extra tid på mig att fundera på detta.

Även om du har det som hobby så är det alltid en fördel att fundera en prislista. Den behöver ju inte vara på samma nivå som SFF om du inte vill det. Men det ger ett mer proffsigt intryck om du direkt kan svara på en prisförfrågan. Tex kan du ju svara, mitt normalpris är XXX kr, då indikerar du ju samtidigt att du kan ge ett annat pris.

Utgå från SFF och gör ändringar därifrån, börja ev förhandling där. Då har du någonstans att börja samt luta dig emot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar