Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt kompakt med vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr ND Gumby

Medlem
Orkar aldrig ta med mig min systemkamera ut så jag fortsätter att ta de flesta av mina bilder med min kompakt vilket är en olympus 5050. Rätt schysst kamera men om jag nu ska köpa ny kompat (eller beggad) så skulle jag vilja ha en som är mindre, byxfickestorlek, "vidvinkel" (från 28 mm är ok) och framförallt snabb i avtrycket då gatufoto är det jag gör mest. Olympusen funkar ok om jag kör på manuel fokus och aperture priority men känns fortfarande slö. Finns det nån kompakt som motsvarar mina krav?
 
Titta på Canon Ixus 850IS.

Jag har den själv och den fungerar mycket bra som gatufotokamera.

En extra bonus är att priset verkar ha gått ner en del sedan jag köpte den...
 
j_s skrev:
Jag har den själv och den fungerar mycket bra som gatufotokamera.
Du som har en 850 is; är den ganska snabb? Jag har en gammal Ixus som jag funderar på att byta, just för att den är väldigt seg. Hittar inte skärpan ibland och är plågsamt långsam i hanteringen.
 
j_s skrev:
Titta på Canon Ixus 850IS.

Jag har den själv och den fungerar mycket bra som gatufotokamera.

En extra bonus är att priset verkar ha gått ner en del sedan jag köpte den...

Tackar för tipset. Den modellen hade jag helt missat. Hade kollat lite på LX2:an och GRD men canonen verkar vara ett bättre alternativ.
 
Mr ND Gumby skrev:
Tackar för tipset. Den modellen hade jag helt missat. Hade kollat lite på LX2:an och GRD men canonen verkar vara ett bättre alternativ.

Attans, den kan inte fota i RAW format. Då hade den varit perfekt men man kan väl inte få allt.
 
Jag har en Ricoh GRD, och lämpligare kamera för gatufoto får du leta efter, kvalitetskamera rakt igenom, byggd i magnesium, tung och gedigen, funkar som en dslr med inmatningshjul både fram och bak med bländarprioritet, program och helt manuella instälningar samt Raw-format, liten och händig är den också, går lätt ner i fickan, den har till och med en snapshotfunktion, bara att trycka utav, perfekt för gatufoto, skärmen och ljudet går också att stänga utav, så du kan fota helt obemärkt.

Det enda som är dåligt med den är att den är slö i Raw-format, samt brus på Iso över ca: 150, men det har väl mer eller mindre alla kompaktkameror, bruset fixas därimot lätt med Noise Ninja så det är igentligen inget problem, bruset liknar kornet från film, så i S/V (som den också har som option) är det riktigt snyggt.

Sen har du möjlighet att sätta på en riktig sökare i blixtskon, själv har jag en Voigtländer 28mm sökare, den är i metall och något biligare än orginalet.

Vill du promt ha zoom så är dess syster GX100 ett annat bra val, den är snabbare Raw-format och har zoom från 24 till 72mm.

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Jag har en Ricoh GRD, och lämpligare kamera för gatufoto får du leta efter, kvalitetskamera rakt igenom, byggd i magnesium, tung och gedigen, funkar som en dslr med inmatningshjul både fram och bak med bländarprioritet, program och helt manuella instälningar samt Raw-format, liten och händig är den också, går lätt ner i fickan, den har till och med en snapshotfunktion, bara att trycka utav, perfekt för gatufoto, skärmen och ljudet går också att stänga utav, så du kan fota helt obemärkt.

Det enda som är dåligt med den är att den är slö i Raw-format, samt brus på Iso över ca: 150, men det har väl mer eller mindre alla kompaktkameror, bruset fixas därimot lätt med Noise Ninja så det är igentligen inget problem, bruset liknar kornet från film, så i S/V (som den också har som option) är det riktigt snyggt.

Sen har du möjlighet att sätta på en riktig sökare i blixtskon, själv har jag en Voigtländer 28mm sökare, den är i metall och något biligare än orginalet.

Vill du promt ha zoom så är dess syster GX100 ett annat bra val, den är snabbare Raw-format och har zoom från 24 till 72mm.

/kent

Att den är långsam att spara bilder är ett mindre problem än om den vore seg i avtrycket. Just nu när jag använt 5050:an har jag förinställt allt (focus, zoom och aperture) och skjutit från höften så att säga men ibland är det ju bra med sökare också om man fotar miljöer och sånt. Måste säga att jag gillar olympus 5050, 5060 och 5070 serie för dess gedigenhet och bland kompakter så känns det som bara GRD kan matcha det. Får nog helt enkelt ta mig ut till en butik och klämma lite på alternativen.
 
Jag har haft samma problem själv, har en Eos5D som är hur bra som helst men trots sin lilla storlek, lite otymplig ibland. Så jag kollade runt på lite digitala kompakter, har sedan gammalt en ixus 500 som är jättebra men den har min fyraåring gjort till sin, tar dessutom bara jpg-format. Mina krav var 28´a, RAW-format och utan fördröjning i avtrycket. Kollade på Ricohs Gr1 och Panasonics LX2, och fastnade för LX2an, tycker det är en kanonbra liten kamera. 28/2.8 till 100mm leica optik, RAW och massor med manuella inställningar. Jag gillar dessutom 16/9 formatet som är lite panorama light. Enda problemet hitills är att när man plåtar RAW tar det rätt lång tid att tanka ner bilden på kortet, men heldre lång tid efter att bilden är tagen än före. Underbar liten kamera!
 
Har varit och klämt lite på alternativen och föll pladask för GRD:an. Hittat en på på e-bay som är inköpt i Japan. Kommer jag få problem med japanska menyer då eller går det att ändra? Säljaren svarar inte på mail (vilket i och för sig är oroande).

/Claes
 
Det tror jag inte, Engelsk finns nog i alla, kameran har inget Svenskt menyspråk om du nu trodde det, se till att ladda ner senaste firmwaren om den inte redan har den, det är viktiga updateringar i den som du inte vill vara utan.

/kent
 
Jo lyckades luska ut det själv i tid men medan jag satt och gladde mig åt att priset med 3 minuter kvar fortfarande var väl inom min prisgräns hann auktionen avslutas utan att jag hade lagt ett bud :)

Men det kommer väl fler antar jag även om storebror med zoom verkar vara betydligt vanligare på e-bay men jag föredrar nog utan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.