Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbråd !! Fota på Hotell ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängsbacka

Aktiv medlem
Hej, jag har just blivit halvt utkastad av säkerhetschefen (mycket upprörd) då jag tagit några bilder på hotellet jag bor på, inga skyltar om fotografering förbjuden finns, jag sade att jag slutar ta bilder nu när du har sagt till mig.

Vad gäller ?

Tacksam för snabbt svar!

Christer

Känns som om detta diskuterats förr...

Det enda anmärkningsvärda i detta fall är väl säkerhetschefens agerande. Är inte personalen till för gästerna. Det korrekta vore väl att säga "ursäkta, men många av våra gäster vill inte bli forograferade, så du kanske kan vara vänlig och sluta". Eller något liknande. Inte "bli upprörd". I alla fall absolut inte visa det.

Har du blivit tillsagd att sluta fota inne (jag tolkar det som att det var där du fotade) på hotellet så måste du sluta fota. Om du inte gör det kan du bli avvisad, men du är inte skyldig att radera några bilder och personalen har inte rätt att ta någon kamerautrustning i beslag. Utsidan av hotellet kan du fota hur mycket du vill, oavsett vad hotellpersonalen tycker.

Det finns ett antal liknande trådar här på fotosidan, även om det brukar handla om affärer, pubar och liknande, istället för hotell. Men principen är densamma.

Tack, jag trodde det var så. Finns det något dokument man kan visa för den gode säkerhetschefen?, har för mig jag läst det här men finner inget.

Tack ska ni ha! Ha en fin alla hjärtans dag

Det dokument som är aktuellt är lagboken. Jag förutsätter att det hände i Sverige. Andra länder har ibland andra lagar och regler för fotografering.

I lagboken står mest en massa saker som är förbjudna. Saker som är tillåtna är ofta inte med, så det kan vara svårt att peka i lagboken och säga att "det får man visst göra".

Om det fanns en förkortad version av lagen kan man ju i sådana här fall i all ödmjukhet visa det för den som påstår felaktigt (om det ej framgår så) att det är fotografering förbjudet här.

Bara så man reder ut vad som gäller enligt lag. Kan ju vara fint att känna till för hotellet, och även i detta fall, för säkerhetschefen.

Tack för hjälpen.

Christer

Beroende på hotell kan det också vara så att "säkerhetschefen" i grund och botten är fastighetschef och mycket väl kan ha jobbat sig dit från exvis vaktmästeri eller liknande.

Vad jag vill säga är att den s k "chefen" egentligen kan ha väldigt lite befattningsenlig realkompetens.

Beroende på hotell kan det också vara så att "säkerhetschefen" i grund och botten är fastighetschef och mycket väl kan ha jobbat sig dit från exvis vaktmästeri eller liknande.

Vad jag vill säga är att den s k "chefen" egentligen kan ha väldigt lite befattningsenlig realkompetens.

Men en sån här tråd är värdelös utan bilder. Vad var det som var så hemskt att du fotograferade?? Hotellmiljön är ju liksom inte helt främmande för att gäster faktiskt knäpper av ett par bilder och då tycker jag synd om "säkerhetschefer" som jagar fotograferande gäster.

Vilket hotell?

Ja jag vill också se en bild!

Vilket hotell var det? Jobbade det kanske en liten kille från barcelona där?

Edit: nu när jag funderar lite mer på mitt fawlty towers skämt så slår det mig att säkerhetschefen kanske trodde att du var Janne josefsson och var där för att fota de små kineser han har gömda i källaren.

Bara så man hänger med ...

Att ha"befattningsenlig realkompetens". Innebär det i all enkelhet, att man kan det man behöver kunna för sitt jobb. Antagligen är det mer komplicerat än så. Lär oss!

Det hela började med att jag efter att ha varit ute på stan och fotat kommer tillbaka till mitt rum och kortet fungerar inte, jag går ner och ber de kolla det och de säger att det är en "person" som ska tala med mig innan jag får det! Lite Franz Kafka likt faktiskt.

Säkerhetschefen (SC), presenterar sig som xxx.xxxx, SC här på hotellet.

Sen säger han att personalen har sett mig ta bilder. Och nu vill han att jag ska visa dessa och sedan ta bort dom för man får inte fotografera här på hotellet.

Jag säger till honom att jag får fotografera i stort sett vad jag vill, jag kan tex köra upp denna kamera i ansiktet på dig och ta några bilder, och så viftade jag med min kamera framför ansiktet på honom. Men nu när du säger till mig att jag inte får fotografera mer så respekterar jag det. Men du har inte rätt att ta mina bilder.

Han är agressiv från start och vet ingenting om detta egentligen, jag ber honom läsa på lite så han kan informera personalen vad som gäller när de ser någon ta bilder inne på hotellet.

Han halvskriker saker som - så du menar att du får ta bilder på vemsomhelst, närsomhelst, även om de inte vill osv osv osv.

Ja, säger jag. Har går i taket och får ticks i ansiktet och har svårt med sin ilska.

Efter att ha läst på lite själv så har jag informerat personalen i receptionen vad som gäller och att jag är gäst här på hotellet sen några dagar tillbaka och alltid bor på denna kedjas hotell. Och att jag inte uppskattade SC,s agressiva attityd mot mig.

Ja...lång historia, men så var det iaf om nu någon var intresserad.

Bilder kanske dyker upp i något sammanhang.

/Christer

HåGe skrev:
Bara så man hänger med ...

Att ha"befattningsenlig realkompetens". Innebär det i all enkelhet, att man kan det man behöver kunna för sitt jobb. Antagligen är det mer komplicerat än så. Lär oss!

Ja så enkelt var det. Jag ber om ursäkt för fikonspråket. Det var många bollar i luften och en lite längre spekulativ analys av säkerhetschefens bakgrund i botten.

Ängsbacka skrev:

Efter att ha läst på lite själv så har jag informerat personalen i receptionen vad som gäller och att jag är gäst här på hotellet sen några dagar tillbaka och alltid bor på denna kedjas hotell. Och att jag inte uppskattade SC,s agressiva attityd mot mig.

OM kedjan är stor skadar det inte att du ser till att skriftligen kontakta hotelldirren eller en nationell representant för kedjan.

För så ska en gäst inte bli bemött.

Ängsbacka skrev:
Sen säger han att personalen har sett mig ta bilder. Och nu vill han att jag ska visa dessa och sedan ta bort dom för man får inte fotografera här på hotellet.

Jag säger till honom att jag får fotografera i stort sett vad jag vill, jag kan tex köra upp denna kamera i ansiktet på dig och ta några bilder, och så viftade jag med min kamera framför ansiktet på honom. Men nu när du säger till mig att jag inte får fotografera mer så respekterar jag det. Men du har inte rätt att ta mina bilder.

I och med att han säger till dig att du inte får fotografera, får du inte längre fotografera där. De bilder du redan tagit kan han förstås inte göra något åt.

Ditt svar till honom var väl inte så himla smidigt kanske, särskilt när du inte längre hade rätt att fotografera mer. Hade du fortsatt fotografera efter tillsägelse tror jag hotellet varit i sin fulla rätt att avhysa dig om de känt för det ...

Jag kände ju i min egen osäkerhet och SC,s agressivitet att jag själv blev lite upprörd och därav denna något kaxiga attityd. Men jag kände (och sade) att det kändes att jag inte hade rätt att fortsätta nu när han uttryckligen sagt åt mig.

Till Jon, först log jag åt ditt inlägg sen tänkte jag på att har de något att dölja så kanske han inte drar sig för skumraskåtgärder och tänker sno bilderna medans jag sussar.

Men det kan jag inte tänka mig, människan är ju alltigenom god.

Alla hjärtans dag och allt!

200cm skrev:
I lagboken står mest en massa saker som är förbjudna. Saker som är tillåtna är ofta inte med, så det kan vara svårt att peka i lagboken och säga att "det får man visst göra".
Nu är det så finurligt ordnat att allt som inte är förbjudet är tillåtet.

Det skulle bli rätt ohanterligt om man skulle vara tvungen att lista allting som är tillåtet.

PMD skrev:
Nu är det så finurligt ordnat att allt som inte är förbjudet är tillåtet.

Det skulle bli rätt ohanterligt om man skulle vara tvungen att lista allting som är tillåtet.
Det är också så finurligt ordnat att väldigt mycket av det som står i lagboken inte är alldeles konkret utan öppet för tolkning och då är det inte förrän det finns ett prejudikat i form av en dom från en domstol som man vet riktigt säkert.

---/T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar