ANNONS
Annons

Snabbkoppling i Arca-stil?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bästa snabbplattan?

Vilken är den bästa Arca-kompatibla snabbplattan?

Skruv- eller snabblås? Snabblås känns säkrare då man lättare upptäcker om man har satt kameran snett i plattan.

Man kan knappast sätta kameran snett, och har man satt den så att den inte gått i klacken så märker man inte det bättre med "snabblås". Den går ju att stänga ändå.
Kameraplattan som jag har har två små skruvar undertill (man kan ju välja att inte skruva dit dem om man vill) som gör att kameran inte kan glida ut på sidan heller, om den inte skulle vara riktigt åtdragen. Hur dessa små skruvar funkar med andra snabbplattor vet jag dock inte.

Jag har inte haft förmånen att testa annat än min Kirk, så hur de förhåller sig till andra tillverkare vet jag inte, men det brukar vara Kirk och RRS som nämns på forum runt om när det pratas arca-snabbfästen. De flesta talar mycket gott om båda.

Bästa snabbkopplingarna

Hejsan.
Vill rekomendera Optipods snabbkopplingar.
Dom är det bästa som jag någonsin sett. Tillverkas i Vintrosa utanför Örebro.
Fungerar som så att man köper ett snabbfaste och sedan olika plattor för olika kameror. Passformen på dessa saker är helt otrolig!

Kolla in på http://www.optipod.org/

//Johan

Jag måste också anbringa lite reklam till Optipod

När jag köpte min Manfrotto Proball 468 rc4 så trodde jag att snabbfästet skulle vara bra, men vad jag misstog mig, alltid samma problem att spänna fast kameran, haka fast, trycka ner och trycka spaken i botten, jag började forska i ämnet och hittade den här tråden, ringde till optipod och blev proffsigt expierad, Hans till och med skickade upp ett konverterings kit till mig för påseende.
Snabbt strippade jag ner manfrottofästet och satte fast konverterings kitet. Vilken skillnad det blev nu så sitter kameran fast som i berget och det finns inte den minsta tillskymmelse till glapp. Jag beställde samtidigt kameraplattan till 1D mkII den gör att det är omöjligt att kameran skulle rotera på fästet. I dag så ringde jag till Hans och sa att han får skicka faktura och en till platta till gluggarna.

Om du behöver konvertera kulleden ta kontakt med Hans på Optipod jag garanterar att ni kommer att bli nöjda.

Jag kollade lite på Optipod-fästet på mässan nu i helgen. Verkade fint, plattorna likaså. Jag tror inte det är någon större skillnad mot Arca Swiss dock. Lite annorlunda konstruktion där fästet nyper lite ovanifrån också, samt att skruven har en lägre stigning på gängorna så det är mer skruvande.

Om något så kanske jag efterfrågar en L-platta i Arca-Swiss dimensioner. De som var på mässan sa att det inte skulle vara några problem. Skulle nog hellre anlita Optipod och gynna svenska företagarna än att ge RRS den delen, borde landa på liknande priser iaf så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar