Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbkommando för penselstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

darwin

Aktiv medlem
Tjipp,

har ett litet problem. Kör PS CS3 Extended på macbook pro med macos 10.5 leopard.
Har sen jag uppdaterade till leoparden "tappat" snabbkommandon för att ändra penselstorlek. dom låg tidigare på å & ¨

Nån som har någon idé om vad som hänt? Det gör mej vansinnig när man håller på å maskar osv att behöva högerklicka och gissa sej fram till rätt penselstorlek med slidern.

tacksam för alla idéer och lösningar.

/K =)

Hej Kim,

Enklaste sättet att få tillbaka dem är att skapa nya kortkomandon för penselstorlek i "Keyboard Shortcuts".

Edit > Keyboard Shortcuts, välj sedan "Tools" i dropdown-menyn "Shortcuts For", nästan längst ned finner du "Decrease Brush Size" och "Increase Brush Size", där väljer du vilken tangent du vill använda som kortkomando.

Kortkomando för att komma till "kortkomando hanteraren" är ⌥⇧⌘+K på Mac, och alt+shift+ctrl+K på PC.

Hoppas detta hjälper, annars får du höra av dig.
//D

Jo - rasande lustigt faktiskt. Jag testade det där och satte kortkommandona till "å" och "¨" som dom brukar ligga på, men det funkade inte alls.. först när jag flyttade till andra knappar "," och "." så funkade det... mycket märkligt. Är det någon bugg i PS CS3 i kombination med Leoparden månntro?

Men tack för att du tog dej tid!

/K =)

Kortkommandon Adobe Photoshop:

Penslar F5
Öka/minska penselstorlek > <
Pensel/penna B
Minska penselhårdhet Ö
Öka penselhårdhet Ä

Fungerar för mig i alla fall...

låter mystiskt... jag kör nämligen med just de knapparna. kan det vara så att du redan använder de knapparna till något annat kommando?

kortkommando penselstorlek

Hej Kim. såg ditt inlägg om att du inte får knapparna å och ¨ att fungera som kortkommandon. Jag har fått samma problem med leopard och CS3.
Har du kommit på någon lösning?
Sitter på andra datorer med tiger och vill gärna ha det likadant överallt...
//a

Re: kortkommando penselstorlek

Sveahund skrev:
Hej Kim. såg ditt inlägg om att du inte får knapparna å och ¨ att fungera som kortkommandon. Jag har fått samma problem med leopard och CS3.
Har du kommit på någon lösning?
Sitter på andra datorer med tiger och vill gärna ha det likadant överallt...
//a

Halloj. Nope - hittade ingen lösning på det. Kanske är en leopardbugg i PS. Orkade inte lägga ner mer energi utan mappade om dom kommandona till , och . istället.

Re: Re: kortkommando penselstorlek

darwin skrev:
Halloj. Nope - hittade ingen lösning på det. Kanske är en leopardbugg i PS. Orkade inte lägga ner mer energi utan mappade om dom kommandona till , och . istället.

OK.
Jag får väl också flytta om kortkommandona.
Tack för svar!!
Anders

Hej!

Jag har tidigare använt Elements 3 och nyligen köpt CS3. Jag använder Win XP. Självklart vill jag kunna ändra penselstorlek snabbt och smidigt.

I Elements 3 finns ett skjutreglage för penselstorlek i det fält upptill där andra alternativ för penselverktyget finns. Skjutreglaget ser ut och fungerar likadant som de som finns för Opacity och Flow i CS3. Jag har vant mig vid att kunna ändra penselstorlek med det skjutreglaget och undrar om det går att lägga in ett sådant i CS3 också?

Det finns ju ett skjutregalge för penselstorlek som kommer fram när man klickar på den nedåtriktade pilen till höger om Brush: "aktuell pensel och storlek", men det blir ett extra klick varje gång och jag vill kunna ändra penselstorlek direkt utan att öppna en meny eller ett fönster först.

Det går ju också att ha Brushes palette framme där ett likadant skjutreglage finns, men det tar ganska stor plats och är i vägen för andra saker, tycker jag.

Mvh.
Lasse C

Hej Lasse och ni andra. Det funkar alldeles utomförträffligt att högerklicka och dra i skjutreglaget för att minska eller öka penselstorleken.

Hej!

Ahh, tack för tipset! Att jag inte tänkte på att prova att högerklicka. Det kan man ju göra för verktyg i Elements 3 också.

Jag provade att använda defaultkortkommandona för penselstorlek, [ ], men det fungerade inte. Så jag bytte till > < som Christer Johansson skrev tidigare i tråden. Det fungerar och är så smidigt att använda, så jag tror inte jag kommer att sakna skjutreglaget i Elements 3.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej!

Ahh, tack för tipset! Att jag inte tänkte på att prova att högerklicka. Det kan man ju göra för verktyg i Elements 3 också.

Jag provade att använda defaultkortkommandona för penselstorlek, [ ], men det fungerade inte. Så jag bytte till > < som Christer Johansson skrev tidigare i tråden. Det fungerar och är så smidigt att använda, så jag tror inte jag kommer att sakna skjutreglaget i Elements 3.

Mvh.
Lasse C

Snabbaste sättet (enligt mig) är att hålla ner Ctrl och klicka, då kommer paletten fram.

Intervall på presets?

Jag kör mycket med kortkommando för att öka/minska penselstorlek. Men går det ändra stegen mellan storlekarna? Vill ofta kunna ha ca 15 pixlars storlek, men intervallen med kortkommandot gör att jag kan bara växla mellan 10 resp. 20 pixlars storlek, för att få ca 15 måste jag dra i skjutreglaget.

Kan man fixa detta, få tätare intervall?

(Det är healing brush jag jobbar med om det spelar någon roll).

Jag kör mycket med kortkommando för att öka/minska penselstorlek. Men går det ändra stegen mellan storlekarna? Vill ofta kunna ha ca 15 pixlars storlek, men intervallen med kortkommandot gör att jag kan bara växla mellan 10 resp. 20 pixlars storlek, för att få ca 15 måste jag dra i skjutreglaget.

Kan man fixa detta, få tätare intervall?

(Det är healing brush jag jobbar med om det spelar någon roll).
Om du använder CS4 så går det ju att trycka på Alt och högerklicka. Då visas penseln som en röd prick. Sen är det bara att dra åt vänster/höger så minskar penselstorleken steglöst, från min till max. Funkar även med Wacompenna. Släpp sen Alt när rätt storlek uppnåtts!

Tackar, bra grej!

Kör dock CS2, nå'n med tips där? Vill helst sköta det med tangentbordet i möjligaste mån (känns snabbast och mest ergonomiskt).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto