Annons

Snabbframkallning digitalt fotobutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Innan digitalt fanns så kunde man lämna in rullar på en-timmes framkallning. Idag fotar jag även digitalt och blev chockad när man i butiken säger att en timme är det snabbaste man kan framkalla på? Men hallå? Några minuter känns väl mer acceptabelt iomed att digitala bilder inte ens behöver framkallas? De ska ju bara direkt till skrivaren? Förstår inte vad problemet är, men skulle gärna bli upplyst om någon vet hur det fungerar? Varför ska det ta så lång tid?
 
Därför att butiken inte skriver ut dem, utan papperskopian exponeras med laserljus på ett vanligt fotopapper och framkallas kemiskt precis som snabblabben förr i tiden.
 
Känns kanske lite onödigt med en så avancerad process med tanke på hur dåligt det oftast blir. . Men jag har väl viss förståelse, för det är ju i stort sett omöjligt att få bra kopior ur en skrivare..
 
Men jag har väl viss förståelse, för det är ju i stort sett omöjligt att få bra kopior ur en skrivare..

Ja, har man noll koll och inte rätt utrustning så kan det bli mer än halvdant.

Vet man vad man pysslar med blir det avsevärt bättre än labbgjorda c-printar, inte minst för möjligheten att själv välja papper.
 
Jo, visst "går" det att göra snabbare än en timme. Dock är frågan om hur mycket extra det får kosta? Ett pris för en dag, ett annat för en timme och ett tredje för 10 min? Det kostar att ha personal stående i labbet som alltid är redo att göra dina bilder direkt på stört.
Skulle du dessutom komma med 1.000 bilder och vilja ha dem på 10 min blir det problem. Tänk om det råkar ligga 1.000 bilder i kö före din order? Därför är det bättre att ha marginal och säga en timme...

På filmtiden kan jag säga att en rulle tar ca 8 min i framkallaren och bara några minuter i kopieringen!

Frågor på det? ;)

/Jon - anställd i fotobutik
 
Känns kanske lite onödigt med en så avancerad process med tanke på hur dåligt det oftast blir. . Men jag har väl viss förståelse, för det är ju i stort sett omöjligt att få bra kopior ur en skrivare..

Märkligt att en hel del rätt duktiga fotografer är nöjda med de resultat som man får ut från en skrivare. Kan det bero på någon annan orsak än skrivarnas bristande kvalitet?
 
Märkligt att en hel del rätt duktiga fotografer är nöjda med de resultat som man får ut från en skrivare. Kan det bero på någon annan orsak än skrivarnas bristande kvalitet?

Värst vad jag trampade någon på tårna nu då!? Jag vet att det går, ingick in min yrkesutbildning och vi lyckades få fram kopior som var exakt som på skärmen, dock så var det en hel vetenskap, och jag frågar mig vad vitsen är med att det ska vara så krångligt?
 
@Lars, är det verkligen så (kemisk framkallning av digitala bilder)? En genuin undran. Det känns som att många såkallade "snabbfoto" framkallare, one hour photo, borde ha en printer då det borde spara tid och pengar för det digitala (övervägande) arbetet idag. Ofta får man ju höra att de måste skicka iväg bilderna om de skall vara lite större. Jag har alltid tänkt att det beror på att skrivaren de har inte är stor nog och att de kostar mer än vad de smakar då det inte är många som skriver ut så stort.

@Daniel, vad vitsen är med att det skall vara så krångligt? Ja det är väl ingen vits med det. Det bara är så. Olika skärmar, olika skrivare, olika profiler beroende på ändamål (visning på skärm, printning etc). Jobbar man med standarder som adobe rgb och med en kalibrerad skärm är det inte så klurigt faktiskt. Så länge printaren tar adobe rgb (förstår inte varför de ibland föredrar srgb som är mycket innehållsfattigare...)
 
@Lars, är det verkligen så (kemisk framkallning av digitala bilder)? En genuin undran. Det känns som att många såkallade "snabbfoto" framkallare, one hour photo, borde ha en printer då det borde spara tid och pengar för det digitala (övervägande) arbetet idag. Ofta får man ju höra att de måste skicka iväg bilderna om de skall vara lite större. Jag har alltid tänkt att det beror på att skrivaren d har inte är stor nog och att de kostar mer än vad de smakar då det inte är många som skriver ut så stort.

Det var de flesta har är, som Lars skriver, ett minilabb som exponerar färgfotopapper som sedan framkallas traditionellt. Nu, under 2013, börjar det komma ut alternativa lösningar som är tillräckligt snabba och kostnadseffektiva. http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/snabblab-far-ny-teknik visar ett exempel på Epsons helt nya alternativ.

@Daniel, vad vitsen är med att det skall vara så krångligt? Ja det är väl ingen vits med det. Det bara är så. Olika skärmar, olika skrivare, olika profiler beroende på ändamål (visning på skärm, printning etc). Jobbar man med standarder som adobe rgb och med en kalibrerad skärm är det inte så klurigt faktiskt. Så länge printaren tar adobe rgb (förstår inte varför de ibland föredrar srgb som är mycket innehållsfattigare...)
Nej, det är ju inte så svårt. Det gäller att få rätt inställningar i två dialogrutor. Använder man Lightroom kan man sedan spara detta som en mall och sedan återanvända alla dessa inställningar. Att det skulle vara en hel vetenskap är lite lätt överdrivet, milt sagt. Och lämnar du bort dina bilder för utskrift är de allra flesta snabblabb inställda på att allt material som kommer till dem ligger i färgmodellen sRGB. Gör du det själv har du inga sådana begränsningar.
 
@Lars, är det verkligen så (kemisk framkallning av digitala bilder)? En genuin undran. Det känns som att många såkallade "snabbfoto" framkallare, one hour photo, borde ha en printer då det borde spara tid och pengar för det digitala (övervägande) arbetet idag. Ofta får man ju höra att de måste skicka iväg bilderna om de skall vara lite större. Jag har alltid tänkt att det beror på att skrivaren de har inte är stor nog och att de kostar mer än vad de smakar då det inte är många som skriver ut så stort.

De flesta har en Fuji Frontier eller Noritsu minilab. Googla så ser du hur de ser ut. Större lab typ Crimson har också större maskiner som Durst Lambda, vilka kan göra ännu större kopior. Alla använder laserexponering av ett ljuskänsligt papper som framkallas i en kemisk process. Större lab har naturligtvis bläckstråleskrivare också för vissa typer av bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.