Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfråga: pris för ensamrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Hejhopp!!

Har naturligtvis fått en prisförfrågan medan jag är på resande fot och kommer ju inte ihåg hur mycket man skulle lägga på priset enligt BLF's lista om kunden ville ha ensamrätt på bilden. Ska lämna pris ASAP.. Har för mig att det var det dubbla.. stämmer det?

/Micke

Prislistan säger tredubblapriset för "delad nyttjande rätt". Det vill säga att både fotografen och kunden får använda bilderna. Det kallas också att "köpa loss" bilderna eller friköp.

De flesta finner säkert att det är helt omöjligt att ta tredubbelt betalt för hela jobbet. Kanske 50 procent extra är rimligt? En delkunder tar för givet att de får använda bilderna fritt och tvingar fotografen att gå med på detta.

Strikt så menas ensamrätt att du som fotograf inte ens får använda bilden för din reklam, men antagligen menar de att du inte ska sälja bilden till någon annan. Det bör ju kosta sin slant. Men verkligheten är ofta att bilderna inte går att sälja till någon annan.

Är det så att du tror dig kunna sälja bilderna till andra så måste du givetvis få rejält betalt för att bara sälja bilderna till en kund. Du får räkna lite på vad du skulle kunnat tjäna på att sälja till fler.

Nu tänkte jag faktiskt på just om kunden skulle fråga efter ensamrätt, dvs att jag inte skall sälja bilden till någon annan (naturligtvis skall jag kunna använda bilden till vad jag vill för eget bruk men inte sälja vidare till annat kommersiellt bruk). Har inte fått frågan ännu men vill vara redo när/om den kommer...

/Micke

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto