Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbaste minneskorten?

Produkter
(logga in för att koppla)

ajm991

Aktiv medlem
Jo, som rubriken lyder...

Vilka är de absolut snabbaste minneskorten (compacft flash är jag ute efter) i 1-2 gb storleken?

Ska ta många "snabba" bilder och behöver då få kameran så snabb det bara går =)
 
Som regel så är det ju så att kameran också skall dra nytta av ett snabbt minneskort.

Buffertstorleken, fps (frames.per.second) osv..

Du skall nog ha en kamera av typ EOS 1D,modell för att dra nytta av de allra snabbaste korten.

Vilken kamera använder du?

MVH Niclas,
 
Snarare vilket kort som är det trögaste (=kanske billigaste) som ändå utnyttjar kamerans fulla potential.

Jag har personligen ingen koll på den kamera du har.

Finns helt säkert andra här i forumet som kan svara mer konkret på din fråga..:)

MVH Niclas,
 
Det är kameran som avgör hur snabbt kort du behöver.

En D70s eller 300D klarar sig med ett standard Sandisk Ultra II för optimal prestanda.

Har du en 30D eller D200 kan du ha nytta av Extreme varianten.

Borde för övrigt stå i kamerans instruktionsbok vilket kort som är optimalt.
 
Jag har letat i instruktionsboken men hittar inget om detta....
Ultra II är ju skriv/läs 9/10 och ultra III är skriv/läs 20/20 så det är ju rätt stor skillnad.... Det hade ju varit kanon att veta exakt vad kameran klarar!
 
Nu har jag varit och kollat vad just din kamera skall ha för optimal snabbhet.

Först måste kanske sägas att kameran du valt har en medioker seriebildsprestanda med mycket liten buffer.

Kameran klarar 3.15 bilder per sekund men efter bara 3 bilder måste tömning ske till minneskortet vilket tar tid.

Kameran klarar att använda CF kort typ I eller II.
Även Sony´s Memory Stick (MS) passar.

Du skall alltid använda typ MS kort till din kamera så snabbar du upp den en hel del.

Med ett 1GB San Disk Extreme MS Pro tar det 4 sekunder.

Med ett 4GB Lexar Pro 80XCF tar det 7,7 sekunder.

Valet är alltså enkelt!
 
Finns en sida till som ger en anledning till att köpa snabba kort om man har råd. Snabba kort tömmer du snabbare och tid vid datorn är nog så viktigt.

Ultra 2 tankar 10Mb/sek
Extreme 3- 20Mb/sek
Extreme 4- 40Mb/sek

Det tar med andra ord 1/4 så lång tid att tömma ett Extreme 4 mot ett Ultra 2. Ett Ultra 2 på 2Gb tar 200sek att tömma, nästan 3,5 min.

Extreme har livstidsgaranti, Ultra 2, 10 år eller nått. Ultra tål inte heller vatten, stötar och temp växlingar lika bra. Med Extreme kortet får du även SanDisk rescue programvaran.

Priserna har sjunkit rejält på kort så jag skulle definitivt lägga de få extra kronorna på ett Extreme 3 eller 4.
 
Se upp med minneskort som inte passar i inbyggda kortläsare

Jag köpte 2 st TEKQ-kort på vardera 1GB till min D70S. Kortet fungerar bar med ett undantag; det kan inte läsas i HP´s inbyggda kortläsare i t.ex. HP8250.

OK, jag kan lätt flytta över bilder på annat sätt, men HP eller TEKQ borde ju lösa det här med "kompatibiliteten" bättre tycker jag! Då skall HP eller TEKQ eller båda upplysa kunden om vilka unadantag som gäller. Kameran har inga som helst problem med kortet! Det är inte ens rekommenderat för NIkon men fungerar ändå och snabbt är det (80x).
 
Stephan, intressant, var hittade du de siffrorna?

Om jag kollar på prsijakt.nu så hittar jag detta:
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB 18MB/sek
Sony High Speed Memory Stick Pro 1GB 80 MB/sek (?)

På Sonys kort står MB för megabit, San Disk anger i megabyte....eller? Det måste ju vara så....

Så om jag väljer mellan dessa:
San Disk Extreme III Compact Flash 1GB 470:-
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB för 578:-

Så är alltså memorysticket mycket snabbare?
 
ajm991 skrev:
Stephan, intressant, var hittade du de siffrorna?

Om jag kollar på prsijakt.nu så hittar jag detta:
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB 18MB/sek
Sony High Speed Memory Stick Pro 1GB 80 MB/sek (?)

På Sonys kort står MB för megabit, San Disk anger i megabyte....eller? Det måste ju vara så....

Så om jag väljer mellan dessa:
San Disk Extreme III Compact Flash 1GB 470:-
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB för 578:-

Så är alltså memorysticket mycket snabbare?

Enligt Sandisks hemsida har Memory sticket 18 MB och Compact Flashen 20 MB i "hastighet", CF snabbare alltså.
 
Ri-data har gått ut i år med att vara världen snabbaste CF-kort? 22,5mb/s.

Finns hos Zebra media.

Extrem 4 ?

Men om jag inte minns fel ska memory sticken vara snabbare..det måste ju vara rätt enklet att kolla upp.
 
OK, jag tror jag kör på San Disk Extreme III Compact Flash 1GB.

Jag åker och hämtar ett på Scandinavian Photo, tur att man bara har en mil dit =)
 
Extreme 4 är nytt från SanDisk och kommer ut i handeln i slutet av månaden. Skall klara än mer stryk och toppar 40M/sek vid läsning.

Är lite förvånad över att det inte skrivits mer om det på nätet eller i annan media.
 
40 M/sek låter ju trevligt......
Undrar vad det hamnar på för pris? Och om någon kamera klarar utnyttja det?
 
Det är nog inte så många kameror som kommer att kunna utnyttja det idag, men det går fort att tanka ur dem och kommande kameror kommer att kräva än snabbare kort då de producerar mer och mer data.

De ser ut att bli ca 20-30% dyrare än Extreme 3. Så jag tippar att ett 2G kort kommer att hamna på ca 1500-1600kr.
 
ajm991 skrev:
Stephan, intressant, var hittade du de siffrorna?

Om jag kollar på prsijakt.nu så hittar jag detta:
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB 18MB/sek
Sony High Speed Memory Stick Pro 1GB 80 MB/sek (?)

På Sonys kort står MB för megabit, San Disk anger i megabyte....eller? Det måste ju vara så....

Så om jag väljer mellan dessa:
San Disk Extreme III Compact Flash 1GB 470:-
San Disk Extreme III Memory Stick Pro 1GB för 578:-

Så är alltså memorysticket mycket snabbare?

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/page10.asp


Din kamera är testad i minsta detalj på välkända dpreview.com

Där framgår även att Memory Stick (Extreme Pro) är överlägset extreme III CF till just din kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.