ANNONS
Annons

Snabbare överföring från 300D med USB 2.0?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag har en Canon 300D och ett USB 1.0 interface på min PC. Allt funkar som det ska men jag tycker det går väldigt sakta att ladda ner bilderna.

Min fundering är att köpa ett PCI kort med USB 2.0 portar och på så sätt få upp farten på överföringen.

Kommer det att hjälpa med ett USB 2.0 interface eller sitter "bromsen" i kameran?
 
Bromsen i kameran..

Jag tror att problemet löses genom att införskaffa en kortläsare istället ex. Sandisk eller liknande.

mvh john
 
Det blir samma sak tyvärr.. kameran har bara USB 1.1: max 12 mbit/sek.

Dock kan man köpa en extern kortläsare med usb 2.0 vilket ger max 480 mbit/sek, då är det minneskortet som begränsar dock, då det har runt 12-15 MB/sek som absolut max.

// Jocke
 
Varför inte köpa en extren USB-kort läsare. Det kostar inte mer än 200kr.
Man får dock se upp, USB 2.0 finns i flera varianter. Du skall köpa den som klarar av 480Mbps. Jag förutsätter att din PC är moderna och har mostsvarande USB-port.
 
Tack för svar.

Jag har bara ett USB 1.0 (eller är det 1.1?) interface på min PC. Men den har ett också ett Firewire interface (sitter på ljudkortet) vilket kanske kan vara intressant.

Jag hittade den här prylen på Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/datafab/25026.shtml

Den kostar dock 534 kr... Är det någon som har tips på någon billigare?

Om det är av intresse: Jag kör Windows XP professional.
 
weedogt skrev:
Jag har bara ett USB 1.0 (eller är det 1.1?) interface på min PC.

Den kostar dock 534 kr... Är det någon som har tips på någon billigare?

1.1 heter första versionen som du har.

Finns billigare på tex zebramedia.com eller på tradera.com.

// Jocke
 
I teorin är det korrekt, USB 2.0 är på 480Mbit. Men då det är väldigt mycket kontrolldata via USB så får man inte ut 480. Firewire är att föredra, om man ändå måste köpa ett kort. Dessutom kan man koppla in sin digitala videokamera (om man nu har en) där. Skillnaden är inte så väldig, så det är nog en smaksak. Själv har jag både Firewire, Firewire 800 och USB 2.0. Har dock en USB2.0 läsare men det är bara för att jag hade den sedan tidigare.

Nome Nescio skrev:
Varför inte köpa en extren USB-kort läsare. Det kostar inte mer än 200kr.
Man får dock se upp, USB 2.0 finns i flera varianter. Du skall köpa den som klarar av 480Mbps. Jag förutsätter att din PC är moderna och har mostsvarande USB-port.
 
Just för minneskort spelar det faktiskt ingen roll då det beror så mycket på kortet du använder och läsaren. Båda två ligger LÅNGT under vad ens den praktiskta hastigheten på USB 2 och Firewire 400 är.

Jag testade bland annat Sandisk firewire läsare i senaste numret av Allt om Digitalfoto, den blev slagen av en annan Sandisk, som körde USB 2.0. Inte med så mycket marginal, men ändå.
 
Jag köpte en USB 2 kortläsare för 179:- på SIBA. Har en ny dator med USB 2 portar också. Oj vad fort det gick att tanka över ett fullt 1GB Sandisk extreme 3 kort till hårddisken.
Kameran stödjer bara USB 1 så det hjälper inte att datorn har den snabbare varianten om du kopplar kameran direkt till datorn.
 
Då jag inte har läst artikeln, hur stor var skillnaden? Men som du säger CF-korten är fortfarande långsammare än USB 2.0 och Firewire 400.

Damocles skrev:
Jag testade bland annat Sandisk firewire läsare i senaste numret av Allt om Digitalfoto, den blev slagen av en annan Sandisk, som körde USB 2.0. Inte med så mycket marginal, men ändå.
 
Även "gubbdagiset" Claes Ohlson har billiga och bra USB-kortläsare!! För att inte tala om Kjell & Compani som sänkt sina minnespriser rejält! 999:- för Sandisk UltraII 1 GB!!
 
Joakim A skrev:
Det blir samma sak tyvärr.. kameran har bara USB 1.1: max 12 mbit/sek.

Dock kan man köpa en extern kortläsare med usb 2.0 vilket ger max 480 mbit/sek, då är det minneskortet som begränsar dock, då det har runt 12-15 MB/sek som absolut max.

// Jocke

12-15 megabyte eller megabit per sekund?

Är det megabyte så blir det en förbättring på 10 gånger jämfört med USB1.1, dvs klart önskvärt.
 
USB 1.1 är på 12 Megabit alltså 1,5 Megabyte.
USB 2.0 är på 480 Megabit alltså 60 Megabyte.

Men som jag skrev tidigare så är inte USB direkt effektivt. Men å andra sidan spelar det ingen större roll så inte heller CF-korten eller CF-läsarna eller för den delen hårddisken man ska föra över bilderna till pallar mer 60Megabyte/sekund (vanligtvis).
 
Tawi skrev:
USB 1.1 är på 12 Megabit alltså 1,5 Megabyte.
USB 2.0 är på 480 Megabit alltså 60 Megabyte.

Men som jag skrev tidigare så är inte USB direkt effektivt. Men å andra sidan spelar det ingen större roll så inte heller CF-korten eller CF-läsarna eller för den delen hårddisken man ska föra över bilderna till pallar mer 60Megabyte/sekund (vanligtvis).

Om USB2.0 klarar 60 MB/s är det ju fantastiskt effektivt, det skulle ju betyda 10 sekunder för ett 0.5gig kort (om det inte vore för kortbegränsningen förstås) och rätt lagom fart med tanke på vad hårddiskarna klarar.

Vad är det för fel med USB2.0?
 
Nja, USB 2.0 klarar 60 Megabyte i teorin. Men sen skickas den väldig massa kontroll data, både som kontroll på att all data har gått fram men sen även data på att kopplingen fungerar, vilket självklart är bra. Problemet är bara att det skickas relativt små paket med data och att det är kontrolldata mellan varje paket. Exakt vad man får ut kanske någon annan kan svara på.
 
För att ge ett svar på urpsrungsfrågan :) Du kanske tjänar på en kortläsare trots att din dator bara har USB 1.1 efter som 300D imho är grymt slö på USB. Runt 1MB/s bör man klara på USB 1.1 och jag vill minnas min 300D tankade bilder (med Canons programvara) med en hastighet på några få 100-tal kb/s.


Johan
 
weedogt skrev:
Tack för svar.

Jag har bara ett USB 1.0 (eller är det 1.1?) interface på min PC. Men den har ett också ett Firewire interface (sitter på ljudkortet) vilket kanske kan vara intressant.

Om det är av intresse: Jag kör Windows XP professional.

Om du inte har någon bärbar lagrningsmöjlighet kanske du ska titta in på det, då finns även möjligheten att använda den som kortläsare X-drive exempelvis. Finns på Zebramedia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.