Annons

Snabbare överföring från 300D med USB 2.0?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tawi skrev:
Nja, USB 2.0 klarar 60 Megabyte i teorin. Men sen skickas den väldig massa kontroll data, både som kontroll på att all data har gått fram men sen även data på att kopplingen fungerar, vilket självklart är bra. Problemet är bara att det skickas relativt små paket med data och att det är kontrolldata mellan varje paket. Exakt vad man får ut kanske någon annan kan svara på.

Jo, jo overheaden kostar, men även om farten faller till till exempel 40MB/s så är det mer än vad man behöver och motiverar inget byte till FireWire. Ska man köpa nytt ska det förstås vara FireWire.
 
iSolen.se skrev:
Jo, jo overheaden kostar, men även om farten faller till till exempel 40MB/s så är det mer än vad man behöver och motiverar inget byte till FireWire. Ska man köpa nytt ska det förstås vara FireWire.

Nej något byte till Firewire moteverar det inte det håller jag med om. Men det var inte det som det handlade om. Utgångsfrågan var om ett PCI-kort med USB 2.0 var värt det, vilket det inte är om man kör direkt mot kameran. Däremot är det ju klart värt det om man fixar en kortläsare utöver PCI-kortet. Själv giller jag Firewire mer då jag redigerar en del digitalvideo också.
 
Tawi skrev:
Nej något byte till Firewire moteverar det inte det håller jag med om. Men det var inte det som det handlade om. Utgångsfrågan var om ett PCI-kort med USB 2.0 var värt det, vilket det inte är om man kör direkt mot kameran. Däremot är det ju klart värt det om man fixar en kortläsare utöver PCI-kortet. Själv giller jag Firewire mer då jag redigerar en del digitalvideo också.

Jag föredrar också FireWire (utom när man hälsar på någonstans och dom bara har USB) men så länge som minneskorten är så långsamma spelar det ingen roll även med en bra kortläsare.
 
Nackdelen med kortläsare som använder Firewire är att läsaren då ofta är dyrare.

För de som kör med DV så är Firewire klart mer etablerat även om det kommit några enstaka billiga kameror som använder USB 2.0 också.

Själv kör jag samtliga 8 USB 2.0 portar upptagna med en bra blandning av olika USB saker, och kör min LaCie D2 på Firewire-porten.

Den största fördelen med USB 2.0 är att som dagens kort är konstruerade så kan du använda vilket USB version du vill på vilket port som helst och den går i den rätta hastigheten.

Jag har för mig att med Firewire behöver du sätta kedjan i rätt ordning om du ska 800 ur de sakerna som klarar det. Iofs inget större problem om man inte har riktigt många saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.