Annons

Snabba upp autofokus canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte hur du plåtar, men några tips:

Vad du kan göra är att undvika använda liveview och använda den optiska sökaren i stället. När du använder den optiska söker så arbetar kameran med fas-autofokus vilken är snabbare än kontrastautofokusen som används i liveview (när du använder skärmen alltså).

Du har även tre autofokuslägen på 600D

Oneshot: låser fokus och tillåter dig komponera om efter fokusering. (Bra till foto av stillastående motiv)

Ai servo: följande focus, låser ej. Bättre för saker som rör sig.

Ai focus: en hybrid. Kamerans automatik växlar mellan de två föregående.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vad du kan göra är att undvika använda liveview och använda den optiska sökaren i stället. När du använder den optiska söker så arbetar kameran med fas-autofokus vilken är snabbare än kontrastautofokusen som används i liveview (när du använder skärmen alltså).

Det här inlägget ligger i "Filma med din kamera"-delen av forumet så jag antar att frågan gäller filmning och då funkar väl inte dessa tips.

Aha, jag missade det. (Läste forumet i kronologiskt ordning)

Var det filmning det gäller så nog bara tipset att skippa AF...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja, eller så får man fokusera mellan tagningarna. Men det fungerar ju bara om motiven håller sig på samma avstånd så länge man spelar in ett klipp.

Canons STM-gluggar fokuserar snabbare på kameror med autofokusstöd.
Framförallt på 100D och 700D.

Hur det beter sig på en 600D vet jag inte. Jag har ett 18-55 STM till salu om du vill ha.

Själv kör jag alltid manuell fokus så jag vet inte alls hur de ska vara.

// A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar