Annons

Snabba råd 40D mot 5D. Blir det WOW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Är så nära nu, bara ett telefonsamtal bort.

Om jag får från 40D med batterigrepp, använder nästan bara
mitt EF 85/f1,8, till ett 5D kamerahus utan grepp med samma objektiv.
Kommer jag att skrika WOW, WOW och åter WOW?
Att lägga mycket pengar på ett äldre hus gentemot mitt 40D hus med garanti kvar,
är upplevelsen verkligen värd detta bytet?

Mycket tacksam för svar från er som gjort detsamma eller har erfarenhet av båda husen.

MVH Mikael.

Det är högst personligt. Men för mig är det wow. har både 5D och 40D.

Eos 5D:
- har mycket större sökarbild. Det är wow.
- ger en känsla av att utnyttja sina gluggar maximalt.
- har bättre skärm än Eos 40D, visar färg och kontrast bättre.
- ligger bättre i handen
- är lite större och biffigare (och enormt biffig med batterigreppet)

Det enda som saknas jämfört med 40D är den snabba sekvenstagningen, men hur ofta behöver man den egentligen.

Är så nära nu, bara ett telefonsamtal bort.

Om jag får från 40D med batterigrepp, använder nästan bara
mitt EF 85/f1,8, till ett 5D kamerahus utan grepp med samma objektiv.
Kommer jag att skrika WOW, WOW och åter WOW?
Att lägga mycket pengar på ett äldre hus gentemot mitt 40D hus med garanti kvar,
är upplevelsen verkligen värd detta bytet?

Mycket tacksam för svar från er som gjort detsamma eller har erfarenhet av båda husen.

MVH Mikael.

Om jag förstår din fråga rätt så gäller det 5D och inte 5D Mark II.

Då jag har alla tre kameror kan jag göra följande enkla jämförelse:
Handhavande: 5D = Medioker, 40D = Bättre, 5DmkII = Bättre
Bildkvalite: 40D = Bra, 5D = Mycket bättre, 5DmkII = Bäst!
Höga ISO: 40D = Bra, 5D = Bättre, 5DmkII = Bäst!
Hastighet: 5D = Bra, 5DmkII = Bättre, 40D = Bäst!
Bildskärm: 5D = Dålig, 40D = Bättre, 5DmkII = Bäst!

Övrigt: Sensorn på 5D drar till sig damm som en magnet, ca 1.000:- inkl frakt för att fixa detta, håller dock inte länge. Trots detta fotade jag mest med 5D innan jag fick Mark II, därför att bilderna blir så pass mycket bättre än 40D.

MVH/Thomas

Bildskärm: 5D = Dålig, 40D = Bättre, 5DmkII = Bäst!

Övrigt: Sensorn på 5D drar till sig damm som en magnet, ca 1.000:- inkl frakt för att fixa detta, håller dock inte länge. Trots detta fotade jag mest med 5D innan jag fick Mark II, därför att bilderna blir så pass mycket bättre än 40D.

Jag tycker att bildskärmen på Eos 5D (åtminstone den äldre gulare versionen som jag har) är mycket bättre än skärmen på 40D. Till skillnad mot 40D kan jag bedömma bilderna någorlunda på 5D-skärmen. 40D skärmen överdriver kontrasterna och ger skruvade färger.

Skärmen på 50D och 5D mark II är däremot närmast perfekt.

Rengöra sensorn kan man göra själv.

Angående göra rent sensorn (när man inte vill göra det själv):
Jag köpte min 5D begagnad och då var sensorn rätt smutsig. Jag lämnade in den hos JapanPhoto här i Trondheim och fick hämta den nästa dag (de fixar det i butiken, men inte medan man väntar - i alla fall inte den dagen). Pris 200:-. Bra blev det också, men de gjorde bara rent själva sensorn - inte sökaren m.m.. Tror de gör sånt också, men det kostar extra.

Nu har jag haft den sen augusti ifjol och inte behövt göra ren den igen, utom att blåsa nån gång.

Tack för svaret.

Jag kommer i så fall att byta:

40D hus Garanti kvar till mars i nyskick och lite använd.
BG-E2N batterigrepp 1 år gammalt i myskick
EF-S 18-55 inkl motljusskydd/filter (Kitobj) 2 år gammalt som nytt
430EX blixt med omnibouncer, använd max 10 gånger och som ny.
Dubbla batterier i greppet.

MOT

CANON 5D kamerahus 2 år gammalt i bra skick, that`s it.

Så kvalitèn på bilderna gör att det är värt detta bytet?
Ursäkta mina frågor men jag behöver råd från er som har mer erfarenhet.

Oj, är dammet ett stort problem med 5D?
Då vet i #¤#"%%# hur jag gör.
Nu är det bara att sätta på kamerna och fota, inte kul att
"städa" huset för att bilderna ska bli bra.
Hade nästan bestämt mig, men dammet får mig att tveka, IGEN!

MVH Mikael

Damm...

Tack för svaret.

Jag kommer i så fall att byta:

40D hus Garanti kvar till mars i nyskick och lite använd.
BG-E2N batterigrepp 1 år gammalt i myskick
EF-S 18-55 inkl motljusskydd/filter (Kitobj) 2 år gammalt som nytt
430EX blixt med omnibouncer, använd max 10 gånger och som ny.
Dubbla batterier i greppet.

MOT

CANON 5D kamerahus 2 år gammalt i bra skick, that`s it.

Så kvalitèn på bilderna gör att det är värt detta bytet?
Ursäkta mina frågor men jag behöver råd från er som har mer erfarenhet.

Oj, är dammet ett stort problem med 5D?
Då vet i #¤#"%%# hur jag gör.
Nu är det bara att sätta på kamerna och fota, inte kul att
"städa" huset för att bilderna ska bli bra.
Hade nästan bestämt mig, men dammet får mig att tveka, IGEN!

MVH Mikael

Efter trettontusen exponeringar måste jag säga att dammet helt klart är irriterande. Det syns förståss inte på alla bilder, men på en blå himmel syns det klart och tydligt! Pillar man i PS så kan man ju alltid klona bort det, men som sagt allt tar sin tid. När det gäller 5D är tyvärr så att allt damm inte enkelt kan blåsas bort. Ibland bildar det en kletig fläck och att börja greja med det är inget jag har haft lust att göra på en kamera för 24.000:-

Det som jag dock upplevt som största problemet med 5D är att bildskärmens färgåtergivningen avviker allt för mycket mot vad som registreras. Skärmen på 40D har visserligen väl starka kontraster och färger, men nyanserna stämmer i alla fall.

Slutligen, bildkvalitén är överlägsen 40D, speciellt då i dåligt ljus.

Viktigast att beakta vid inköp av beg. digitalkameror är nog antalet gjorda exponeringar.

MVH/Thomas

MVH/Thomas

Det hjälper om man låter kameran vara avstängd några minuter innan man byter objektiv. Sen är det inte svårt att rengöra sensorn själv. Har gjort det många gånger på min 20D, för det mesta med en liten blåsbälg men i bland kan man behöva något medel typ Sensor Clean. Sedan jag började stänga av kameran ett tag innan objektivbyte har jag dock sällan fått in något damm.

I den utmärkta listan fattas utnyttjande av teleobjektiv där:

5DmkII=Bra (om man cropar - vilket man kan med den densiteten) 40D=Något bättre 5D= tämligen dålig

Hor kommer det sig att 5D är såååå mycket sämre än 40D vad gäller dammet?
Visst, 40D har sensorregörningen men den ska inte vara så bra så den tar bort allt.
Och med tanke på att jag fotograferar motocross 50-60% av tiden. resten porträtt, djur och natur, så kanske inte 5D är tillräckligt bra.
I den miljön är det ju som sagt ganska dammigt ibland, men byter ALDRIG objektiv på plats under en motocrosstävling.
Har fotat motocross med 350D, 400D, 20D och nu 40D, och jag har aldrig haft skit på sensorn vid hemkomsten efter en motocrossrunda.
Om jag då ska få det titt som tätt med en 5D är det bara att glömma det huset.
Har funderingar på en 1DS också med FF sensor.
Kanske bättre satsa på en sådan då?

Tusen tack för alla råd, ni kanske har räddat mig från ett "dåligt" köp, vad gäller mina behov.
Det var egentligen krispiga porträttbilder jag ville kunna få, men kan inte offra motocrossen då grabben tävlingskör.

Edit: Och hur mycket sand skulle det komma in om man hade med 5D:n på en sandstrand under semstern? Massor?

MVH Mikael.

Senast ändrad:
Damm är alltid oundvikligt.

Lär man sig svabba själv (vilket är rätt enkelt) är det inga som helst problem med Eos 5D. Blåser du rent då och då behövs det inte svabbas så ofta.

Till porträtt och motorcross kör du som regel på stora bländaröppningar, så ser du inte dammet om det inte är extremt.

Det är vid landskap och i en studio som dammet är ett större problem.

Tätade hus ger ingen större vinst när det gäller sensordammet. Att låta bli att byta objektiv är receptet, men det är inte realistiskt. Bättre att lära sig hantera dammet än att låta sånt tänkande begränsa en.

Eos 1Ds är klart segare än Eos 5D, så glöm den.

Hor kommer det sig att 5D är såååå mycket sämre än 40D vad gäller dammet?
Visst, 40D har sensorregörningen men den ska inte vara så bra så den tar bort allt.
Och med tanke på att jag fotograferar motocross 50-60% av tiden. resten porträtt, djur och natur, så kanske inte 5D är tillräckligt bra.
I den miljön är det ju som sagt ganska dammigt ibland, men byter ALDRIG objektiv på plats under en motocrosstävling.
Har fotat motocross med 350D, 400D, 20D och nu 40D, och jag har aldrig haft skit på sensorn vid hemkomsten efter en motocrossrunda.
Om jag då ska få det titt som tätt med en 5D är det bara att glömma det huset.
Har funderingar på en 1DS också med FF sensor.
Kanske bättre satsa på en sådan då?

Tusen tack för alla råd, ni kanske har räddat mig från ett "dåligt" köp, vad gäller mina behov.
Det var egentligen krispiga porträttbilder jag ville kunna få, men kan inte offra motocrossen då grabben tävlingskör.

Edit: Och hur mycket sand skulle det komma in om man hade med 5D:n på en sandstrand under semstern? Massor?

MVH Mikael.

Om det är mest snabba sportbilder som gäller så skulle jag helt klar behålla den snabbare 40D som dessutom har en snävare bildvinkel (1.6x).

Om det är mest snabba sportbilder som gäller så skulle jag helt klar behålla den snabbare 40D som dessutom har en snävare bildvinkel (1.6x).

Jag håller med fullständigt, dock hindrar det mig inte ifrån att vilja ha en 5D till vissa bilder. Dammtäta objektiv som har innerfocusering är räddning ute på banan samt givetvis inte byta hus ute. Köp hellre ett extra hus om du tror dig behvöva olika objektiv under samma tur.

Fotar faktiskt med mitt 85/f1,8 ute på crossbanan.
Blir kanonbilder med detta och det "syns" på något sätt i bilderna att
man är nära föraren med kameran.
Funderade ett tag på 70-200 L 2,8, men tycker så mycket om 85:an.
Det blir ju kanske lite värre med FF på så sätt.
Jag funderar mer och mer på porträtt/modellfoto/brölkopsfoto utomhus vilket verkar vara riktigt roligt.
Frågan är om 40D:n klarar av att ta riktigt krispiga skarpa bilder som förstoras till A4, eller om det är ett måste med 5D.
Skulle vara roligt att höra hur många, om någon? kör med 40D i studio, eller om det är FF som gäller där.

MVH Mikael.

Jag bytte från 40d till gamla 5d för tre månader sen, och det är verkligen wow wow woww, mkt större skillnad i bildkvalitet än jag trodde, en helt annan dynamik i bilderna, dessutom blir alla objektiven roligare med sina verkliga brännvidder. Vad gäller damm så rengjorde jag min sensor på Canonverkstaden Intervision. Det kostar över tusen spänn för fullformatsensorer, horribelt. Då var det ändå bara fem prickar jag ville ha bort. har lärt mig nu att sånt skall man fixa själv. Läste på amerikanska forum att även nya 5d har dammproblemet, trots att den har sensorrengöring, har nog med storleken på sensorn att göra. Min 40d hade aldrig några dammproblem, ett hårstrå första veckan, blåste jag bort själv, och sen inga problem. Trots mitt lovprisande, om du fotar motorsport i dammig miljö så låter väl 40d som ett mkt bättre val.

5D och damm på sensorn är välkänt. anledningen är att sensorn blir statisk när kameran är påslagen och attraherar lättare partiklar. Att stänga av den och låta laddningen sjunka är ett bra tips om man vill försäkra sig om att få in lite damm. Å andra sidan så vill man ju inte missa en bild heller;-)
Det mesta fixar sig med en bra gummiblåsa. Om man lämnar in den för rengöring till Canon verkstad t ex Intervision så tar de ut sensorn och rengör under lupp/mikroskop och det kostar en dryg tusing, jag har haft min i 3 år och behövt göra det 1 gång i övrigt så kommer man lång med att blåsa bort det som kommer in.
Ett annat sätt är att swabba sensorn dvs våt rengöra utan att ta ut senson, det kan man göra själv eller få gjort hos enklare verkstäder.

Jag har haft min 5D på stranden och inte upplevt att den sugit in någon sand troligen för att sand väger för mycket för att dras in av den statiska laddningen.

Att ta tusen kronor för att göra ren sensorn är ett rån. En förpackning med 12 swabbar och en flaska Eclipse kostar ungefär 600 kronor och räcker till 8-10 gånger. En rengöring tar högst en kvart och är verkligen ingen hjärnkirurgi. Fotoaffären använder likadana prylar och samma metod.
Den osäkre får verkligen betala högt pris för sin ångest.
Kan säga att min 5D och 1DMKIIN håller ganska jämn takt i att få damm och fläckar på sensorn. Så att 5D skulle vara en dammagnet är en myt som funnits sedan kameran lanserades.

Gick själv från 20D till 5D och jag upplever största skillnaden i möjlighet till kortare skärpedjup.

Samma bildvinkel och bländare ger ungefär 1,5 stegs skillnad i skärpedjup, vilket är klart märkbart.

Med dom objektiv som står till buds idag, skiljer möjligheten till kort skärpedjup 0 - 3,5 steg om man jämför 40D och 5D. Allt från 5D + 135/2L vs 40D + 85/1.2L där skärpedjupet blir detsamma till 5D + 24/1.4L vs 40D + Tokina 11-16/2.8 där det skiljer hela 3,5 steg i skärpedjup.

Här nedan exempel tagna med samma bildvinkel och samma bländartal (20D + 50/1,8 vs 5D 85/1.8). Notera i synnerhet husen i bakrunden till vänster, där 1,5 stegs kortare skärpedjup gör bakrunden betydligt mindre orolig.

Bilagor

• bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    55.2 KB · Visningar: 685
Tack för alla era råd.
Har ännu en fråga som är mycket viktig för mig.
Med 40D:n och mitt 85/f1,8 sitter jag på huk när grabben kommer körandes mot mig på crossbanan, låter AI Focus arbeta och det fungerar perfekt och när jag tar bilden är den skarp.
Långsammare autofocus på 5D har jag förstått att det är, men om jag kör på som exemplet ovan fast med 5D huset istället, hänger autofocusen med lika bra i det läget? Vad jag fattat, om jag fattat rätt, så är det enbart vid mycket snabbt uppkomna objekt som 5D inte hinner med som en 40D, t.ex när motocrossen kommer upp plötsligt vid ett hopp där jag sitter lågt vid nedlandningen.
I det läget ser jag objektet först när det är i luften.
Här kan man ju förfokusera, inga problem så, med AI fokus är viktigt för mig.
Blir väl sista frågan innan jag tar beslutet.
1000 tack till er alla som hjälpt mig.

MVH Mikael.

AI fokus måste följa objektet under någon eller några sekunder för att räkna ut hastighet mm. Frågan om den hinner det på en hoppande cross. 5D är inte jättesnabb på detta om man jämför med t.ex. 1D som har större beräkningskapacitet.
Sedan tar ju en 1D 3 bilder på samma tid som 5D tar 1 vilket ger chans till någon skarp bild.
Förmodligen lyckas du bättre genom att förfokusera.
Tyvärr kan jag inte jämföra med 40D eftersom jag aldrig provat någon.
Tycker dock att 5D har klart bättre AF än gamla 20D som väl är ursprunget till 40D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar