Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba idealdatorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag letar också efter en snabb ideal-PC, och tänkte plocka ihop en på Komplett. Men jag behöver lite mer detaljerad hjälp, jag har dålig koll på alla delar. Har ni lust att hjälpa mig?

Det som behövs är en dator för bildbehandling. Inte en massa spel (jo förresten, Civilization ;)) eller andra tunga program. Den ska kunna köra Photoshop optimalt. Ingen videoredigering. Photoshop är väl det tyngsta den kommer att råka ut för, då med bildfiler på upp till 1 gig. Jag är helt lost i processordjungeln, 64-bitarsröran och så vidare. Visst är det framför allt processor och ram-minne jag behöver titta på för Photoshops räkning? Spelar grafikkortet någon roll? Hur ska jag välja moderkort? Fungerar Photoshop CS3 med 64-bitars-Windows? Eller är det bara onödigt? Vista eller XP? Vad betyder alla bokstavskombinationer på processorerna? Hur ska jag välja när det finns så mycket att välja på?

Hjälp, någon? :)

egaeci skrev:
Jag letar också efter en snabb ideal-PC, och tänkte plocka ihop en på Komplett. Men jag behöver lite mer detaljerad hjälp, jag har dålig koll på alla delar. Har ni lust att hjälpa mig?

Det som behövs är en dator för bildbehandling. Inte en massa spel (jo förresten, Civilization ;)) eller andra tunga program. Den ska kunna köra Photoshop optimalt. Ingen videoredigering. Photoshop är väl det tyngsta den kommer att råka ut för, då med bildfiler på upp till 1 gig. Jag är helt lost i processordjungeln, 64-bitarsröran och så vidare. Visst är det framför allt processor och ram-minne jag behöver titta på för Photoshops räkning? Spelar grafikkortet någon roll? Hur ska jag välja moderkort? Fungerar Photoshop CS3 med 64-bitars-Windows? Eller är det bara onödigt? Vista eller XP? Vad betyder alla bokstavskombinationer på processorerna? Hur ska jag välja när det finns så mycket att välja på?

Hjälp, någon? :)

Oj.

Vista 64 är för framförallt framtida snabbhetsvinster utom för en viktig grej, minnet. x64 kan hantera massor med minne.

Hårdvara...se ovan.

CS3 funkar med x64.

XP är på väg ut.

iSolen.se skrev:
Oj.

Vista 64 är för framförallt framtida snabbhetsvinster utom för en viktig grej, minnet. x64 kan hantera massor med minne.

Hårdvara...se ovan.

CS3 funkar med x64.

XP är på väg ut.

Ok, så 64 är det jag ska satsa på. Fint.

Hur är det med värdena på processorerna? Snabbare är såklart bättre, men hur snabbt behöver man egentligen? "Räcker" 2,66? Och hur mycket snabbare går det med dual core resp quad? Kör Photoshop olika processer så att det är lönt att ha quad, eller körs Photoshop bara på en kärna och så har man tre över till annat? Och så läste jag att även busshastigheten var en sån där flaskhals. 1333, 1600, säger de siffrorna er något?

Och hur var det med grafikkortet nu, vad behöver jag titta efter där? Det behöver inte kunna göra några tunga 3D-renderingar eller annat, bara visa platta bilder men visa dem med bra färger (om grafikkorten nu har olika färgkapacitet, har de det?).

Massa RAM-minne, det är jag med på.

Hur stor roll spelar hårddiskens cacheminne? 16MB, 32MB?

Jag vill inte köpa en massa onödig datorkraft som jag ändå inte behöver, men jag vill inte missa att skaffa något som jag behöver.

Man behöver 64-bitars Vista om man vill kunna utnyttja mer än 3GB minne. Än så länge är de flesta program 32-bitars, men t.ex. Lightroom finns nu också i 64-bitarsversion. Det är dock i de allra flesta fall inga som helst problem att köra 32-bitarsprogram på 64.

Det var tidigare lite svårt att hitta drivrutiner som fungerade med Vista 64, men nu finns det gott om dem (utom möjligen till äldre hårdvara).

egaeci skrev:
Ok, så 64 är det jag ska satsa på. Fint.

Hur är det med värdena på processorerna? Snabbare är såklart bättre, men hur snabbt behöver man egentligen? "Räcker" 2,66? Och hur mycket snabbare går det med dual core resp quad? Kör Photoshop olika processer så att det är lönt att ha quad, eller körs Photoshop bara på en kärna och så har man tre över till annat? Och så läste jag att även busshastigheten var en sån där flaskhals. 1333, 1600, säger de siffrorna er något?

Och hur var det med grafikkortet nu, vad behöver jag titta efter där? Det behöver inte kunna göra några tunga 3D-renderingar eller annat, bara visa platta bilder men visa dem med bra färger (om grafikkorten nu har olika färgkapacitet, har de det?).

Massa RAM-minne, det är jag med på.

Hur stor roll spelar hårddiskens cacheminne? 16MB, 32MB?

Jag vill inte köpa en massa onödig datorkraft som jag ändå inte behöver, men jag vill inte missa att skaffa något som jag behöver.

Diskens cacheminne påverkar absolut.

Grafikkortet spelar ingen roll. Jag köpte ett mellanklasskort med passiv kylning eftersom grafikkortsfläkten normalt är den grej som väsnas mest i en dator.

Flera processer, jag tror inte photoshop är så bra på det (än) men det betyder åtminstone att du kan köra lightroom, photoshop, internet explorer paralellt snabbare.

Man behöver 64-bitars Vista om man vill kunna utnyttja mer än 4GB minne. Där går den magiska (tragiska?) gränsen för när man tjänar på att gå över till 64-bitars Vista. Allt över 4GB: 64-bitars. Allt under 4GB: 32-bitars. Precis 4GB: 32/64-bitars.

I övrigt så finns alla möjliga drivrutiner tillgängliga som 64-bitars; det är bara att kolla upp det innan för din hårdvara om du har tvivel.

Grafikkortet är såklart bra att ha ett snabbt och med stort minne, framförallt om man tänker köra nya CS4 som kommer utnyttja just detta minne.

Och som någon skrev, flerkärnig processor avlastar processorn för just andra processer - t.ex. CS.

Men i slutändan är allt en prisfråga ...

elohim skrev:
Man behöver 64-bitars Vista om man vill kunna utnyttja mer än 4GB minne. Där går den magiska (tragiska?) gränsen för när man tjänar på att gå över till 64-bitars Vista. Allt över 4GB: 64-bitars. Allt under 4GB: 32-bitars. Precis 4GB: 32/64-bitars.

I övrigt så finns alla möjliga drivrutiner tillgängliga som 64-bitars; det är bara att kolla upp det innan för din hårdvara om du har tvivel.

Grafikkortet är såklart bra att ha ett snabbt och med stort minne, framförallt om man tänker köra nya CS4 som kommer utnyttja just detta minne.

Och som någon skrev, flerkärnig processor avlastar processorn för just andra processer - t.ex. CS.

Men i slutändan är allt en prisfråga ...

Gränsen ska visst vara 3GB...

Det som händer är att datorn allokerar en halv gig till hårdvara (något som sker procentuellt hur mycket ram man än har, via OS:et) och övrigt utrymme, 3,5GB tillgängliggörs för program.
Det är därför man kallar det "4GB limit".
Allt minne kan alltså användas vid 4GB på en 32-bitars plattform.

Program kan enskilt endast adressera upp till 2GB varvid det skulle vara en fördel att köra 64-bitars för att allokera över dessa GB till t.ex. PS. Problemet då blir att 64-bitars minnesadressering tar upp mer minne i sin hantering, vilket endast lönar sig om man har mer minne att ta av.

Därför får man en sorts för/nackdelsgräns vid 4GB utnyttjande.

Tack alla för era svar! Så om jag köper 4gb minne kan jag ha vilket som av 32 eller 64 bitar, det går på ett ut? Men över och under ska jag välja lägre resp högre bitar?

egaeci skrev:
Tack alla för era svar! Så om jag köper 4gb minne kan jag ha vilket som av 32 eller 64 bitar, det går på ett ut? Men över och under ska jag välja lägre resp högre bitar?

Om du köper 8GB kommer du inte se mer än 4GB med x32.

Men varför inte köpa 8GB tillsammans med x64?

ja 8 gig låter ju fint :)

när jag tittar på komplett så hittar jag bara 4 gig, men jag kanske har gått in fel på något vis. jag väljer "komplett workstation" och sedan "konfigurera". där kan man också bara välja 32-bitars os. ska jag gå in på någon annan sida där i stället?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar