Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Snabba idealdatorn
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
iSolen.se
Guest
afe skrev:
Fick skärmen idag. Inte alls dum, och färginställningarna var nästan helt rätt från början.
Den verkar fungera bra för både bildbehandling, spel och film av det jag hunnit testa hittills. För de pengarna finns det nog inget bättre skärmköp just nu!
Priset är bra men jag tvekar eftersom de säljer den som en traderskärm. De andra skärmarna som är bra för både bildbehandling och kontor brukar vara beskrivna så. Väldigt snygg köpguide förresten på Eizo.
iSolen.se
Guest
Så här beställde jag:
ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT 1 0 796,00 796,00
ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI 1 0 760,00 760,00
INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-7 0 1 2 280,00 0,00
SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB SATA/300 7200RPM 32 2 0 692,00 1 384,00
PIONEER BDC-202BK BLU-RAY INTERN SVART SATA BUL 0 1 996,00 0,00
ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX 1 0 879,00 879,00
ASUS P5K PRO P35 SOCKET 775 ATX 1 0 840,00 840,00
HYPERX 2GB DIMM DDR2 800MHZ PC6400 CL5 4 0 340,00 1 360,00
ZEROTHERM BTF95 FLÄKTLÖS CPU-KYLARE 0 1 412,00 0,00
KABEL SERIAL-ATA 150/300 0.5M 4 0 36,00 144,00
LG W1942T-SF 19# WIDE TFT TCO-03 SILVER 0 1 1 356,00 0,00
ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT 1 0 796,00 796,00
ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI 1 0 760,00 760,00
INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-7 0 1 2 280,00 0,00
SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB SATA/300 7200RPM 32 2 0 692,00 1 384,00
PIONEER BDC-202BK BLU-RAY INTERN SVART SATA BUL 0 1 996,00 0,00
ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX 1 0 879,00 879,00
ASUS P5K PRO P35 SOCKET 775 ATX 1 0 840,00 840,00
HYPERX 2GB DIMM DDR2 800MHZ PC6400 CL5 4 0 340,00 1 360,00
ZEROTHERM BTF95 FLÄKTLÖS CPU-KYLARE 0 1 412,00 0,00
KABEL SERIAL-ATA 150/300 0.5M 4 0 36,00 144,00
LG W1942T-SF 19# WIDE TFT TCO-03 SILVER 0 1 1 356,00 0,00
Tönnhed
Aktiv medlem
Bara en liten parantes.
Körde Raid1 (diskspegling 2 x 500Gb) för att säkerställa att filerna är kvar vid ett ev hd haveri, hade inte ens den stationära burken kopplad mot nätet pga virusrisken. OS:et låg på en tredje disk om 60Gb.
Idiotsäkert nja, vad hjälpte det när den ena hårddisken bokstavligen brann upp. Inte nog med det så låg speglingdisken kloss intill och förstördes åxo. Det som inte kunde hända hände, 500Gb med foton förstördes.
Prec dragit igång en ny konfig med fyra hårddiskar ala Raid 0+1 (hårddiskarna långt från varandra) och backar upp filer på dels extern hårddisk och DVD skivor.
Idiotsäkert? Bara att vänta och se...
Vänligen
Conny, Limhamn
Körde Raid1 (diskspegling 2 x 500Gb) för att säkerställa att filerna är kvar vid ett ev hd haveri, hade inte ens den stationära burken kopplad mot nätet pga virusrisken. OS:et låg på en tredje disk om 60Gb.
Idiotsäkert nja, vad hjälpte det när den ena hårddisken bokstavligen brann upp. Inte nog med det så låg speglingdisken kloss intill och förstördes åxo. Det som inte kunde hända hände, 500Gb med foton förstördes.
Prec dragit igång en ny konfig med fyra hårddiskar ala Raid 0+1 (hårddiskarna långt från varandra) och backar upp filer på dels extern hårddisk och DVD skivor.
Vänligen
Conny, Limhamn
iSolen.se
Guest
Tönnhed skrev:
Bara en liten parantes.
Vänligen
Conny, Limhamn
Jag har råkat ut för blixtnedslag en gång så det kan väl hända igen. Backuppen bör vara off-site eller åtminstone off-line.
När jag reser bort får backuppservern bo nån annanstans ett tag.
iSolen.se
Guest
Teodorian skrev:
För - och nackdelar med 32 respektive 64 bits-system? Gör det stor skillnad i prestanda med Vista?
Nackdelar - drivrutiner.
Fördelar: Internet explorer flyger, Explorer går lite snabbare: Lightroom går (bara) 10% snabbare men inte Photoshop.
Tror 64-bitarsvarianten kan hantera mer minne, åtminstone var det så för XP.
afe
Aktiv medlem
Nu är det inte längre några större problem att hitta drivrutiner för 64-bitars Vista, så den nackdelen är inte så stor.
32-bitars Vista hittar bara 3GB minne (även om man har 4GB installerat), medans 64-bitars klarar massor av mer än man har råd med kommer inte ihåg gränsen).
Med 8GB minne jämfört med 3GB går allt mycket snabbare i Vista - framför allt när man har flera program igång samtidigt.
En nackdel med 64-bitars är att OS:et i sig använder mer minne, så det är i princip oanvändbart om man har mindre än 2GB RAM i datorn. Å andra sidan är minne billigt, så det är lätt att komma runt.
På min dator kan jag spela Crysis med 1920x1200 i upplösning och hög kvalitet på alla inställningar, samtidigt som jag kör en virtuell server (i VMWare) med Windows 2003 Server och Exchange Server. Det hade inte fungerat så bra med mindre minne ...
32-bitars Vista hittar bara 3GB minne (även om man har 4GB installerat), medans 64-bitars klarar massor av mer än man har råd med kommer inte ihåg gränsen).
Med 8GB minne jämfört med 3GB går allt mycket snabbare i Vista - framför allt när man har flera program igång samtidigt.
En nackdel med 64-bitars är att OS:et i sig använder mer minne, så det är i princip oanvändbart om man har mindre än 2GB RAM i datorn. Å andra sidan är minne billigt, så det är lätt att komma runt.
På min dator kan jag spela Crysis med 1920x1200 i upplösning och hög kvalitet på alla inställningar, samtidigt som jag kör en virtuell server (i VMWare) med Windows 2003 Server och Exchange Server. Det hade inte fungerat så bra med mindre minne ...
Anders P Hansson
Aktiv medlem
HDMI m m
Behöver man HDMI räcker det inte med DVI när man använder bildskärm eftersom man kör ljudet från moderkortet/ljudkortet? Jag funderar också på köp av samma skärm men varför betela xtra fär sånt man inte använder?
Behöver man HDMI räcker det inte med DVI när man använder bildskärm eftersom man kör ljudet från moderkortet/ljudkortet? Jag funderar också på köp av samma skärm men varför betela xtra fär sånt man inte använder?
andersli
Aktiv medlem
Tja, det beror på om du tänker redigera bilder på datorn -- eftersom du är här på fotosidan så antar jag att du tänker göra det. I så fall skulle jag starkt rekommendera HDMI eftersom bilder blir mycket bättre.
Med DVI så kan du tappa nyanser, och råka ut för analoga artefakter som ringningar/band/skuggningar.
Med DVI så kan du tappa nyanser, och råka ut för analoga artefakter som ringningar/band/skuggningar.
Anders P Hansson
Aktiv medlem
andersli skrev:
Tja, det beror på om du tänker redigera bilder på datorn -- eftersom du är här på fotosidan så antar jag att du tänker göra det. I så fall skulle jag starkt rekommendera HDMI eftersom bilder blir mycket bättre.
Oki tack för tipset. Såg att Eizo HD2441W har ett bra pris för Swe Clockers medlemmar kr 7.995.- kanske ett bra val trots priset?
afe
Aktiv medlem
andersli skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar? DVI är digitalt, precis som HDMI, och man tappar inte något i signalen mellan datorn och skärmen (om man inte kör analogt över DVI, vilket i och för sig är möjligt).
HDMI är bra för signaler från DVD-spelare, spelkonsoler och annat, i och med att man får både ljud och bild i samma sladd. För koppling från grafikkort till bildskärm har det inga fördelar.
HD2441W är en bra skärm - lika bra som S2431W Jag kollade en del recensionere på nätet innan jag köpte min, och en del tycker den inte är prisvärd om man inte absolut måste ha HDMI. Om det är värt drygt 2000:- mer än de 5800:- S2431W kostar är upp till dig
Anders P Hansson
Aktiv medlem
afe skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar? DVI är digitalt, precis som HDMI, och man tappar inte något i signalen mellan datorn och skärmen (om man inte kör analogt över DVI, vilket i och för sig är möjligt).
HDMI är bra för signaler från DVD-spelare, spelkonsoler och annat, i och med att man får både ljud och bild i samma sladd. För koppling från grafikkort till bildskärm har det inga fördelar.
HD2441W är en bra skärm - lika bra som S2431W Jag kollade en del recensionere på nätet innan jag köpte min, och en del tycker den inte är prisvärd om man inte absolut måste ha HDMI. Om det är värt drygt 2000:- mer än de 5800:- S2431W kostar är upp till dig
Oki bra svar jag blev lite fundersam faktiskt. Funderra på att köpa skärmen som säljs ut den bör väl räcka långt, Blev baar fundersam på varför HDMI kan användas till.. klart allt i en sladd e ju en fördel.
andersli
Aktiv medlem
afe skrev:
Självklart -- fick för mig att det var VGA och DVI som vi jämförde.
(Äter upp min egen fot i ett försök att få er att tänka på något annat...)
afe
Aktiv medlem
Anders P Hansson skrev:
Oki bra svar jag blev lite fundersam faktiskt. Funderra på att köpa skärmen som säljs ut den bör väl räcka långt, Blev baar fundersam på varför HDMI kan användas till.. klart allt i en sladd e ju en fördel.
Om du inte tänker koppla en blu-rayspelare, eller en spelkonsoll till skärmen har du ingen som helst nytta av HDMI.
iSolen.se
Guest
afe skrev:
Men vad skilljer dem? trodde 2441 var en betyldigt bättre skärm?
Jag ska bara köra bildbehandling på den så färg är viktigt (och pris )
iSolen.se
Guest
afe skrev:
2441 är samma skärm som 2431, men med fler anslutningsmöjligheter och möjlighet till bl.a. Bild-i-bild. För bildbehandling är den alltså inte ett dugg bättre.
Då är ju prisskillnaden löjlig.
afe
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Då är ju prisskillnaden löjlig.
Ja, om du inte ska ha den till något annat än datorn så - det är ju det jag försökt förmedla hela tiden