Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba idealdatorn

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Då är det dags igen men för första gången ska datorn enbart optimeras för efterbehandling. Brukar bygga själv men det var 3 år sedan sist och det har hänt en del.

Jag kör mycket lightroom och photoshop och de går samtidigt.

- Nån multikärnsprocessor (Quad?) för att kunna kunna köra många program parallellt.

- Moderkort blir väl nåt som passar processorn.

- 4 eller kanske tom 8 Gig RAM för att minimera swappandet. Minne är så billigt så det är väl lika bra att köpa 8.

- Disk: 2 raid-0 250GB SATAII diskar som systemdisk och en 500GB som datadisk. (Jag har backup på en separat dator.) Både Lightroom och Photoshop har ju swap som man kan ställa in så jag borde kanske ha en snabb swapdisk. Men om systemdisken är snabb nog (300MB/s) kanske det inte behövs om swappen ligger på den? Kanske räcker med en o-raidad systemdisk och en data/swap-disk?

Varför jag tycker det är så viktigt är att jag tillbringar mkt tid med att bara vänta på lightroom och hör att hårddisken går som en galning och allt fryser i flera minuter. Importerar normalt 100-200 bilder i taget á 10MB. Western Digital var tystast sist jag uppgraderade disk.

- Grafikkort: Ingen aning.

- Operativ: Vista 64.

Och datorn ska vara helt tyst så grafikkortet ska få passiv kylning.

Idéer?

Siba har en just nu en med 4 Gig ram och Quadcore nånting för 9000.. Tittat lite själv på den, men den är ju inte knäpptyst även om den är myyycket tystare än min nuvarande 4 år gamla dator :)

Ideal datorn är en snabb quad core (gärna Nahelem när den kommer ut snart)

en SSD (helst micronsnya som lanseras Q4, annars två OCZ core i raid 0)disk som OS och apps disk, sedan två 1TB diskar, varav den ena fungerar som backup åt den andra med daglig eller vecko spegling ( ej raid )

4x2GB ram.

Danlo skrev:
Siba har en just nu en med 4 Gig ram och Quadcore nånting för 9000.. Tittat lite själv på den, men den är ju inte knäpptyst även om den är myyycket tystare än min nuvarande 4 år gamla dator :)

Ska inte köpa hel dator utan komponenter från Komplett eller Dustin. Det brukar bli billigare och så får man det man vill ha.

Jag kör en MacPro med åtta kärnor och 8GB Ram och är fruktansvärt nöjd med den. Det finns en mindre modell med bara en processor (fyra kärnor).

Burken har fyra slots för hårddiskar och kan byggas ut till 32GB Ram. Jag tror inte att jag kommer att växa ur burken på många år...

Du kan antingen boota windows "native" (på infödingsvis?) eller under VM-Ware. Det går t.o.m. att använda samma windowsinstallation för båda lägena.

andersli skrev:
Jag kör en MacPro med åtta kärnor och 8GB Ram och är fruktansvärt nöjd med den. Det finns en mindre modell med bara en processor (fyra kärnor).

Burken har fyra slots för hårddiskar och kan byggas ut till 32GB Ram. Jag tror inte att jag kommer att växa ur burken på många år...

Du kan antingen boota windows "native" (på infödingsvis?) eller under VM-Ware. Det går t.o.m. att använda samma windowsinstallation för båda lägena.

Konfiguration? Pris? Länk? Hur låter den?

Jag har standardkonfigurationen, men stoppat i mer minne och några hårddiskar som jag hade liggande.

Den är relativt tyst, även om fyra hårddiskar gör att den låter och fläktarna går mer. När jag provlyssnade maskinen i en affär hörde jag den överhuvudtaget inte (trots att jag la örat emot), men då var det ju lite stim och stoj runtomkring.

Den är tyvärr inte billig, med åtta cores kostar den 23995:-, med fyra 19625:-. (Är du student så har en ganska stor studentrabatt.)

Grafikkortet har fläkt, men processorerna har kyltorn.

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro

Den största fördelen är självklart operativsystemet. I grund och botten så är det ett stabilt, väldesignat UNIX-system. Ovanpå det så har man ett extremt snyggt och lättarbetat fönstersystem. I stort sett alla stora program finns för Mac, speciellt när det gäller bildbehandling etc.

Så här långt har jag kommit:

- Grafikkort: 8600GT Silent är billigt och har passiv kylning samtidigt som det är högpreserande. 900SEK

- Processor måste bli Intel 2 Quad Q9450 för 2500SEK (inte dyrt för åtta kärnor)

- HD: 2st Samsung Spinpoint F1 750GB som är tysta och snabbast. Väljer 750GB istället för 500 för att få det större cacheminnet på 32MB.

Tror allt kommer kosta 9-10000 ungefär. Trodde macarna gått mer i pris. Var rejält sugen ett tag.

Senast ändrad:
andersli skrev:
Den största fördelen är självklart operativsystemet. I grund och botten så är det ett stabilt, väldesignat UNIX-system. Ovanpå det så har man ett extremt snyggt och lättarbetat fönstersystem. I stort sett alla stora program finns för Mac, speciellt när det gäller bildbehandling etc.

Må så vara men jag kommer aldrig köra mac os igen. Har lämnat den värden.

iSolen.se skrev:
Så här långt har jag kommit:

- Grafikkort: 8600GT Silent är billigt och har passiv kylning samtidigt som det är högpreserande. 900SEK

- Processor måste bli Intel 2 Quad Q9450 för 2500SEK (inte dyrt för åtta kärnor)

- HD: 2st Samsung Spinpoint F1 750GB som är tysta och snabbast. Väljer 750GB istället för 500 för att få det större cacheminnet på 32MB.

Tror allt kommer kosta 9-10000 ungefär. Trodde macarna gått mer i pris. Var rejält sugen ett tag.

Det är väl "bara" fyra kärnor i en Q9450? ;)

Jag byggde en dator för ett par veckor sedan med nedanstående innehåll:

• Låda: Antec P182 (stor låda med bra luftcirkulation och tysta fläktar)
    Nätaggregat: Fractal Design Newton 650W
    Moderkort: Gigabyte EP45-DS4
    CPU: Intel Quad Q9450
    Minne: Corsair Dominator 4 x 2GB
    Hårdisk 1 (OS): WD Velociraptor 300GB
    Hårdisk 2 (Data): 2 x WD Caviar SE 500GB
    Grafikkort: Gigabyte GeForce 9800 GX2

Detta gick totalt på ungefär 16 KKr, och grafikkortet stod för 4,2 av dem (jag ska spela spel på datorn också ;)). Med Vista 64 är den datorn ordentligt snabb, även om det skulle gå att snabba upp ytterligare genom att ha t.ex. två Velociraptor i Raid 0 som systemdisk.

Trots grafikkortet och alla fläktar är datorn inte alls speciellt högljudd. Visst går det att bygga tystare, men jag störs inte av den.

Gfx: ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI-E

CPU: INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-775 med en passiv kylare ZEROTHERM BTF95 FLÄKTLÖS CPU-KYLARE i koppar.

Moderkort: ASUS P5K PRO P35 SOCKET 775 ATX

HD: 2x SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB SATA/300 7200RPM 32 MB

DVD: PIONEER BDC-202BK BLU-RAY INTERN SVART SATA BULK

Låda: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX

Nätagg: ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT

Minnen: 4x 2GB DDR2 800MHz

Summa drygt 9000 plus moms.

"2 QUAD Q9450" heter processorn...var betyder tvåan?

Jag har nån dag på mig att ändra i ordern. Har tex inte kommit på vilken Eizo-skärm jag ska ha.

Tror jag har bra förutsättningar för att få en tyst OCH snabb dator.

Senast ändrad:
Core 2 är namnet på serien av processorer, och de innehåller två eller fyra kärnor.

Det paket du nämner har nog bra förutsättningar att vara både snabbt och tyst, ja. Jag glömde DVD:n i min lista; jag köpte samma Pioneer blu-ray som du nämner.

Kolla att strömkablarna till nätaggregatet är tillräckligt långa för Anteclådan. I och med att nätaggregatet monteras i botten av låden kan det vara lite bökigt att få sladdarna att räcka till.

Apropå Eizo så beställde jag i dag en S2431W för 5800:- inkl. moms och frakt. Mycket skärm för pengarna, om än inte lika bra som ColorEdgeserien för bildbehandling. Skärmen är redan på posten, så förhoppningsvis dyker den upp i morgon :)

afe skrev:
Det är väl "bara" fyra kärnor i en Q9450? ;)

Jag byggde en dator för ett par veckor sedan med nedanstående innehåll:

• Låda: Antec P182 (stor låda med bra luftcirkulation och tysta fläktar)
    Nätaggregat: Fractal Design Newton 650W
    Moderkort: Gigabyte EP45-DS4
    CPU: Intel Quad Q9450
    Minne: Corsair Dominator 4 x 2GB
    Hårdisk 1 (OS): WD Velociraptor 300GB
    Hårdisk 2 (Data): 2 x WD Caviar SE 500GB
    Grafikkort: Gigabyte GeForce 9800 GX2

Detta gick totalt på ungefär 16 KKr, och grafikkortet stod för 4,2 av dem (jag ska spela spel på datorn också ;)). Med Vista 64 är den datorn ordentligt snabb, även om det skulle gå att snabba upp ytterligare genom att ha t.ex. två Velociraptor i Raid 0 som systemdisk.

Trots grafikkortet och alla fläktar är datorn inte alls speciellt högljudd. Visst går det att bygga tystare, men jag störs inte av den.

Roligt att det blev så likt. Och jag sneglade just på de där hårddiskarna men ljudet... :)

iSolen.se skrev:
Roligt att det blev så likt. Och jag sneglade just på de där hårddiskarna men ljudet... :)

Hårddiskarna hör jag inte alls - bara fläktarna. Anteclådan dämpar ljudet ganska väl, och hårddiskarna monteras i gummibussningar.

afe skrev:
.

Apropå Eizo så beställde jag i dag en S2431W för 5800:- inkl. moms och frakt. Mycket skärm för pengarna, om än inte lika bra som ColorEdgeserien för bildbehandling. Skärmen är redan på posten, så förhoppningsvis dyker den upp i morgon :)

Väljer mellan den och _41 modellen. Var hittade du den för det priset?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar