Annons

Snabba CF-kort och kompatibilitet med Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Summan av mina efterforskningar är att felet ligger hos OS 10.7.4, i varje fall på imac med USB2.0, kanske funkar det om man har USB3.0 med samma operativsystem. Sandisk rekommenderar att skapa ett nytt användarkonto, men det funkar inte heller. Capture One var medvetna om felet och menar också att det år ett OS-problem. Men med Firewire-läsare funkar det helt ok.

Jag har ett liknande problem med min Mac sen den uppdaterades till 10.7.4 och en ImageMate läsare.
lösningen här är att koppla ur läsaren och ansluta den igen, sen sätta i minneskortet och då kan en av två saker inträffa.
1. Det fungerar.
2. Jg får reda på att enheten inte kopplats ur på rätt sätt (vilket iofs inte är sant men...) I det här fallet göt man samma sak kopplar ur läsare, tar ur minneskort och ansluter igen.

Så nåt lurt i 10.7.4 och USB verkar det finnas...
 
Har det hänt nåt på detta område på sistone? Min mac (senaste os och usb2) identifierar inte D800 via usb. Finns det någon aktuell fix eller är det extern minneskortläsare som gäller fortfarande?
 
Kabellösning känns ju himla trist, speciellt för 56 dollares. Apple verkar fastna i vinkelvolten ordentligt kring det här med kompatibilitet vad det verkar. I Win7 dyker kameran upp alldeles fint. Får till och med info om hur mycket batteri det är kvar i kameran....
 
Ahhh. Mycket möjligt att jag inte uppmärksammat detta förut eller att det har varit skit bakom tangentbordet men nu när jag satt och pillade så dyker minsannemig D800:an upp i LR5 som källa. Bara importera och köra. Kameran syns fortfarande inte i Findern men att det dyker upp i LR5 var precis vad jag önskade...

Maskin: MacPro 13" late 2009
Operativ: OS X 10.9.2
Anslutning: medföljande USB-kabel från kamera till USB2-anslutning
Kamera: Nikon 800, Påslagen
Vad dyker upp: båda korten, tyvärr efter varandra utan enhetsseparering
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.