Annons

Snabb Sportglugg??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag funderar på en ny glugg till sportfoto.
Något vidvinkligt hade jag tänkt och med bra ljusinsläpp.
Vad väljer man?
Till Nikon ska de va.

Jag kör både DX FX så det får passa till bägge.
Nu funderar jag på lite mer ljusinsläpp än f2.8 just för ifall jag har den på D300 och dåligt ljus.
Är de snabba i AF dessa Tokina?

Du behöver nog inbyggd AF-motor i objektivet. Är du ute efter å vidvinkliga gluggar kan du väl köra fixfokus, t ex f8? Det måste ju vara snabbast...

/FW

f8 blir nog i sämsta laget då det ofta är dåligt ljus i hallar, säskilt nu under kampsporter då de verkar släcka ner resten av hallen.

Jag kör både DX FX så det får passa till bägge.
Nu funderar jag på lite mer ljusinsläpp än f2.8 just för ifall jag har den på D300 och dåligt ljus.
Är de snabba i AF dessa Tokina?

Sigma 20 eller 24/1,8 kanske, eller den nya Nikon AF-S 24/1,4 om du har bra budget? Jag gillar min Sigma 24/1,8 i alla fall, men har aldrig använt den till sport, dock en del till konsertfoto.

Det finns väldigt ont om alternativ när det ska vara både vidvinkligt och bättre ljusstyrka än f/2,8...

Ok
Ja jag får kolla närmare på 24 o 35
och se om det finns annat än orginal som är snabbt och bra

Hur nära motivet är du? Det är ju inte mycket skruvande som skall till för att sätta fokus om du är på någon meters avstånd. Skulle tro att de flesta är tillräckligt snabba för de små förändringarna. Jag har en 35/f2 utan inbyggd AF-motor och tycker den är riktigt snabb på små korrigeringar. /FW

Hur nära motivet är du? Det är ju inte mycket skruvande som skall till för att sätta fokus om du är på någon meters avstånd. Skulle tro att de flesta är tillräckligt snabba för de små förändringarna. Jag har en 35/f2 utan inbyggd AF-motor och tycker den är riktigt snabb på små korrigeringar. /FW

Det blir säkert lite olika.
När jag fotade MMA så hade jag det himla nätet framför som ibland fastnade på linsen, sedan så sprang ju vissa av dessa runt, fram och tillbak (förstår dem :) ) så det vart lite snabba växlingar. Dock satt jag på ca 50 cm ifrån nätet.
Men det kan också bli så att jag fotar inomhusfotboll och då kan det ju bli lite snabba kontringar.
I dessa fall då jag har 2 kameror med mig så hade jag tänkt att ha den nya på D300 och inte behöva gå upp så himla mycket i iso om jag nu har en f1.4 eller f1.8
Men den ska även passa en FX.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto