Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb kompaktkamera under 4000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ankiflanki

Medlem
Hallå där!

Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.

1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).

2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.

3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.

4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.

5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.

6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.

7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.

8. Den ska kosta max 4000 kr.
 
Hallå där!

Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.

1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).

2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.



3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.

4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.

5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.

6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.

7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.

8. Den ska kosta max 4000 kr.


Har du funderat på Videokamera istället?
 
Tyvärr, den kameran finns inte. Framför allt är det punkt 4 och 7 som ingen (?) "kompaktkamera" kan uppfylla.
 
Tyvärr, den kameran finns inte. Framför allt är det punkt 4 och 7 som ingen (?) "kompaktkamera" kan uppfylla.

Jag kanske frågar på fel forum, för du som fotograf har förmodligen helt andra krav än jag.

Låt mig förtydliga. Kameran jag har för närvarande är en olympus camedia C-310 zoom. Den slukar batterier, man kan filma, men bara utan ljud! Den är seg som attan på att ta bilder, och slutartiden är låååång, så mörkerbilder blir nästan utan undantag suddiga.

Så med punkt nummer 4, tänk bättre kvalitet än den jag har nu. Och punkt nummer 7 är som du ser rätt långt ner på listan, så ljudet behöver inte vara perfekt, så länge det inte är direkt uselt eller störande så duger det!

Alla kriterier måste inte vara uppfyllda och allt behöver inte vara helt perfekt, men om nån kan tipsa om en kamera som uppfyller de viktigaste kriterierna, en kamera som nån här har och är nöjd med, så vore jag tacksam.
 
En Canon powershot S90 borde du bli nöjd med men den kan inte zooma så långt. Bildkvalitén är riktigt bra och den har en stor bländare och ger hyfsade bilder på högre ISO. Filmerna verkar bra men filmar inte i HD om du har det som krav. Verkar som den kan zooma digitalt medan du filmar men tyvärr inte optiskt. Kan fås för precis under 4000:- och lite däröver.

Lycka till!
 
Nej, det har jag inte. Du får gärna utveckla varför en videokamera skulle vara ett bättre alternativ än en "vanlig". Jag vill ju ta stillbilder också, och dessutom ska den inte vara för stor.

Om du nu skulle ta en vanlig videokamera så skulle du kunna ta ut bilder från filmen som still bilder, funkar tex i VLC att göra.
 
Jag tror den här skulle funka för dig Panasonic Lumix DMC-TZ8
Långzoom, ok ljud samt att du kan zooma medan du filmar! HD 1280x720

Canon s90 är en bra fotokamera men när det gäller filmning och inspelat ljud är den ingen höjdare tyvärr!

Storebror Lumix DMC-TZ8 har några uppgraderingar som kan vara nåt och då hamnar prislappen på dryga 4100:-

Lycka till!

Daniel
 
En Canon powershot S90 borde du bli nöjd med men den kan inte zooma så långt. Bildkvalitén är riktigt bra och den har en stor bländare och ger hyfsade bilder på högre ISO. Filmerna verkar bra men filmar inte i HD om du har det som krav. Verkar som den kan zooma digitalt medan du filmar men tyvärr inte optiskt. Kan fås för precis under 4000:- och lite däröver.

Lycka till!

Ja, det är en av dem jag funderar på. Den verkar ta riktigt bra bilder och vara en av de bästa i prisklassen för mörkerbilder. det var det där med zoomen.... Verkar svårt att få in både zoom och bra mörkerbilder i en kompaktkamera. Måste fundera på vad som är viktigast. HD-kvalitet vet jag inte exakt vad det är. Det står väl för high definition? Det verkar inte vara så stor skillnad på hd och det näst bästa efter Hd.

Batteritiden på s90, har du koll på den?

Tack så hemskt mycket för tipset!
 
Jag har själv en canon s90 och det är en underbar kompaktkamera att plåta med. Att filma med räcker den bara till enklare filmningar.
Du kan t ex inte zooma medan du filmar och skall du spela in ljud t ex från en konsert så är risken stor att ljudet överstyr och blir oanvändbart. Det är en för dålig limiter.
Limitern i Lumix Tz8 är bättre!, klarar högljudda miljöer mycket bättre.

Tänk även på att zoomen på s90 är ganska begränsad. 28-105. Lumix ligger väl på 24-500 eller nåt sånt?

Skall du filma och få någorlunda bra ljud samt kunna zooma så är nog Lumiz Tz8 det bättre valet.

HD filmning har med storleken på det inspelade t ex 1280x720 som är måtten på ett HD-format.

Canon s90 filmar 640x480 alltså avsevärt mindre. Kvalitéskillnaden märks tydligt om du t ex tittar på en HD-tv av det inspelade.
 
Tack, ni är väldigt hjälpsamma allihopa!

Jag hittade en mycket intressant jämförelse mellan Sony cybershot DSC HX5V och Panasonic lumix DMC TZ10 ZS7

I det testet så tycker jag att lumix dmc TZ10 är klart överlägsen. Ska kolla lite andra filmer och bilder också...
 
Jag tycker nog sonys modell presterar bättre än Lumix-modellen! Frågan är om man kan få bort den gröna tonen som blir vid mörkerfilmning med sonymodellen. Tz10 har alldeles för kontrastrik film och det sabbar svärtorna och detaljåtergivningen.

Daniel
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog sonys modell presterar bättre än Lumix-modellen! Frågan är om man kan få bort den gröna tonen som blir vid mörkerfilmning med sonymodellen. Tz10 har alldeles för kontrastrik film och det sabbar svärtorna och detaljåtergivningen.

Daniel

Ja, det var det där med kontraster, ja... Och de där lodräta ljuslinjerna. Nej, nu blev jag osäker. Lumixen tz10 har ju tydligen kort batteritid om man har gpsen på, inte för att man behöver ha den på. Men jag såg en konsert som var filmad med tz10, det var helt fantastiskt. Å andra sidan, i vardagen blir det väl mer att man tar kort än filmar. Gah... Beslutsångest.

Det slutar nog med att jag går till en affär och köper den som har finast färg.
 
Ja, det var det där med kontraster, ja... Och de där lodräta ljuslinjerna. Nej, nu blev jag osäker. Lumixen tz10 har ju tydligen kort batteritid om man har gpsen på, inte för att man behöver ha den på. Men jag såg en konsert som var filmad med tz10, det var helt fantastiskt. Å andra sidan, i vardagen blir det väl mer att man tar kort än filmar. Gah... Beslutsångest.

Det slutar nog med att jag går till en affär och köper den som har finast färg.

Hej

vet inte om du köpt din kamera ännu, eller om du fortfarande velar...

Jag har haft en canon sx1:a, panasonic lumix tz7, panasonic ft1 och nu köpte jag en Sony hx5v....

Kan bara säga: Vilken kamera!! Helt underbar att ta kort med, ok. inte systemkamera, men det går att få riktigt bra kort.
vet inte vad reglerna säger om länknig till andra forum men här är en länk till en bra tråd med mycket bilder i. (jag har även ett 20tal bilder av olika karaktär där i slutet av tråden)
jag har i princip slutat ta bilder med blixt sen jag fick kameran..

ok. det finns nackdelar (framförallt mot tz7/10) och det är att bilderna har en tendens att bli mjuka (framförallt med full zoom)...men det går att skärpa upp om man anser sig behöva det.
toppennöjd är iaf jag...burst läget är helt sjukt bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.