Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Snabb öveföring till extern hårddisk
- Trådstartare spirellan
- Start datum
cango
Avslutat medlemskap
https://www.komplett.se/icy-box-ib-120cl-u3-docking-station/760839
denna ifall din externa inte har usb2 (plocka ut den från chassit och stoppa in den här)
https://www.komplett.se/silverstone-sst-ec04-e-usb-30-pcie/805507
åsse en liknande denna - OBS - denna är för pcie, kolla ditt moderkort och välj vad som passar.
förslagen är för att illustrera endast.
denna ifall din externa inte har usb2 (plocka ut den från chassit och stoppa in den här)
https://www.komplett.se/silverstone-sst-ec04-e-usb-30-pcie/805507
åsse en liknande denna - OBS - denna är för pcie, kolla ditt moderkort och välj vad som passar.
förslagen är för att illustrera endast.
iSolen.se
Guest
Det fungerar endast om det är en desktop. Är det en laptop brukar man oftast sitta med skägget i brevlådan när nya standarder dyker upp.
Till trådskaparen.
Har du en stationär desktop eller har du en laptop?
/Karl
På laptopar kanske det går bra att använda thunderbolt/firewire etc...nog ska man kunna komma runt USB2 begränsningen.
Wiking 1
Aktiv medlem
Hej!
Min datorn har USB-uttag för 2.0 och överföringen till extern hårddisk Seagate tar lång tid. Om jag köper en ny extern hårddisk med sladd för 3.0, funkar det? Det räcker med 1 TB, för det är hastigheten som är det viktiga. Hur gör jag?
Kanske har du en riktigt gammal och slö Seagate? Jag menar, är du helt säker på att det är själva gränssnittet som är problemet, har det gått snabbare tidigare?
Falumas
Aktiv medlem
Kanske har du en riktigt gammal och slö Seagate? Jag menar, är du helt säker på att det är själva gränssnittet som är problemet, har det gått snabbare tidigare?
USB2 är ganska långsamt, men det hade varit intressant att se hur långsamt det går.
Själv fick jag en ökning på över 10x när jag bytte från USB2 till USB3 både på hårddiskar och minneskort. Men hårddisken i sig kan vara flaskhalsen.
/Karl
spirellan
Aktiv medlem
Det fungerar endast om det är en desktop. Är det en laptop brukar man oftast sitta med skägget i brevlådan när nya standarder dyker upp.
Till trådskaparen.
Har du en stationär desktop eller har du en laptop?
/Karl
Det är en stationär desktop. När jag läste att 3.0 gick upp till 10 gånger snabbare så började jag undra.
ztenlund
Aktiv medlem
På laptopar kanske det går bra att använda thunderbolt/firewire etc...nog ska man kunna komma runt USB2 begränsningen.
Förvisso hade min gamla bärbara Firewire, men det var ju 400 och det är ju i samma härad som USB 3. Min stationära har bara USB 2, men där går det att sätta i ett löst kort. Dessutom har den eSATA. Det är väl bara Apple som regelmässigt kört snabbare Firewire eller Thunderbolt, såvitt jag kan påminna mig.
Ventures
Aktiv medlem
Jag kör e-sata till mina externa diskar (som är "nakna" diskar i docka). Det tar ändå fem timmar eller mer att backa upp drygt 1TB, så det körs när jag sover.
Skaffade en sån här http://www.inet.se/produkt/6308850/minneskortlasare-3-5-svart-usb3-0 för att vid behov kunna stoppa minneskort direkt i datorn och kompletterade samtidigt med ett kontrollerkort med 2 interna och två externa USB 3.0-portar.
Så nu har jag fyra externa USB3.0 men har inga kompatibla prylar att testa hastigheten på ännu. Tråkigt bara att kortläsarna går på USB 2.0 när man ändå har 3.0 framdraget.
Vad jag förstår så är skillnaden mellan e-sata och USB att man sänker hastigheten på USB om man kör annan USB-hårdvara samtidigt medan e-sata-porten är dedikerad hela vägen för den hårddisk man kör.
Skaffade en sån här http://www.inet.se/produkt/6308850/minneskortlasare-3-5-svart-usb3-0 för att vid behov kunna stoppa minneskort direkt i datorn och kompletterade samtidigt med ett kontrollerkort med 2 interna och två externa USB 3.0-portar.
Så nu har jag fyra externa USB3.0 men har inga kompatibla prylar att testa hastigheten på ännu. Tråkigt bara att kortläsarna går på USB 2.0 när man ändå har 3.0 framdraget.
Vad jag förstår så är skillnaden mellan e-sata och USB att man sänker hastigheten på USB om man kör annan USB-hårdvara samtidigt medan e-sata-porten är dedikerad hela vägen för den hårddisk man kör.
ztenlund
Aktiv medlem
Det är en stationär desktop. När jag läste att 3.0 gick upp till 10 gånger snabbare så började jag undra.
Det beror ju på vad du har i änden på sladden. En snurrdisk son får öka massor ger ju inte lika mycket som en SSD eller en snurrdisk som läser kontinuerligt. Tio gånger kan du nog inte räkna med i ett verkligt scenario med snurrdisk, men det bör gå flera gånger så snabbt med lite större filer.
afe
Aktiv medlem
Hur skulle man göra det om datorn bara har USB2 hade du tänkt dig?
iSolen.se
Guest
Hur skulle man göra det om datorn bara har USB2 hade du tänkt dig?
Desktoppar stoppar man i ett USB3, eSATA kort i el liknande.
Laptoppar brukar sällan enbart ha USB2 utan sen minst 5 år tillbaka, ofta fireware/thunderbolt eller annan snabb port som inte har USB2s begränsningar.
(det visade sig vara en desktop så då går det bra med alternativ 1)
Falumas
Aktiv medlem
Förvisso hade min gamla bärbara Firewire, men det var ju 400 och det är ju i samma härad som USB 3. Min stationära har bara USB 2, men där går det att sätta i ett löst kort. Dessutom har den eSATA. Det är väl bara Apple som regelmässigt kört snabbare Firewire eller Thunderbolt, såvitt jag kan påminna mig.
Nja, USB 3.0 åker cirklar runt FW400 och USB 3.0 är snabbare än FW800. FW800 var 2-3x snabbare än USB2.
Jag har FW400, FW800, USB2 och USB3 och använder bara FW800 om alternativet är USB2. Har ett par brännare som är FW800/USB2.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Desktoppar stoppar man i ett USB3, eSATA kort i el liknande.
Laptoppar brukar sällan enbart ha USB2 utan sen minst 5 år tillbaka, ofta fireware/thunderbolt eller annan snabb port som inte har USB2s begränsningar.
(det visade sig vara en desktop så då går det bra med alternativ 1)
Det är rätt få laptopar som har FW/TB. Det är väl i stort sett endast Apple som hålls med sådant, men det beror väl mest på att dom var jättesena med USB3? På USB1-tiden var FW400 inte ovanligt, men nu är FW stendött utanför Applevärlden.
/Karl
iSolen.se
Guest
Det är rätt få laptopar som har FW/TB. Det är väl i stort sett endast Apple som hålls med sådant, men det beror väl mest på att dom var jättesena med USB3? På USB1-tiden var FW400 inte ovanligt, men nu är FW stendött utanför Applevärlden.
/Karl
Här på mitt uppdrag har Lenovo och HP såna portar och de datorerna är registrerade 2011.
ztenlund
Aktiv medlem
Nja, USB 3.0 åker cirklar runt FW400 och USB 3.0 är snabbare än FW800. FW800 var 2-3x snabbare än USB2.
Jag har FW400, FW800, USB2 och USB3 och använder bara FW800 om alternativet är USB2. Har ett par brännare som är FW800/USB2.
/Karl
Det skulle stå USB 2 och inte USB 3. En ren felskrivning alltså.
Flash Gordon
Aktiv medlem
/Karl
Nya Apple datorer har heller inga Firewire portar sedan de började släppa Thunderbolt.
Nu är det USB-3 och Thunderbolt som gäller. Så har det varit på nya grejor sedan 1-2 år tillbaka.