Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
snö
- Trådstartare tarragona
- Start datum
tarragona
Aktiv medlem
hej snön är grå på bilden kan jag ändra den i elements har fixat det förut men nu står det still var något med raster.Om den blir grå så beror det på att ljusmätaren blir lurad och du får exponeringskompensera (+). Blir den gul- eller blåaktig så får du justera vitbalansen.
BeriJan
Aktiv medlem
hej snön är grå på bilden kan jag ändra den i elements har fixat det förut men nu står det still var något med raster.
Då är det som ztenlund skrev. Öka exponeringen, ungefär 1-2 steg, så blir den nog vit.
tarragona
Aktiv medlem
Hej vet du exakt hur man gör?Nej, det är inget med raster. Det är något som heter Nivåer på svenska eller Levels om du har en engelsk variant. Där kan du flytta vitpunkten, så att den hamnar nära det ljusaste i bilden. Men det är alltid bättre att exponera rätt från början.
Fredde82
Aktiv medlem
Här var en film t.ex http://m.youtube.com/watch?v=u8n3RVmLoBY
JoakimS
Aktiv medlem
Det går att fixa med Raster också. Skapa ett nytt lager och ändra nlandningsläge till raster så blir bilden mycket ljusare. Sänk opacitet tills det ser bra ut. Blir det inte tillräckligt vitt så kan du köra samma procedur igen.
Det är i.o.f.s. i Photoshop CS5, men jag har för mig att du kan köra samma i Elements.
Det är i.o.f.s. i Photoshop CS5, men jag har för mig att du kan köra samma i Elements.
tarragona
Aktiv medlem
Om det är en JPEG-fil använd "Öppna som" och markera Raw-fil i Elements/PS. Dra sedan i exponeringsregeln i RAW-hanteraren tills du tycker snön ser rätt ut. Bäst är ju att ställa in exponeringskompensationen direkt i kameran på t ex +1,5 alt +2.
Ett stort tack för svaren jag fått.
tarragona
Aktiv medlem
Det går att fixa med Raster också. Skapa ett nytt lager och ändra nlandningsläge till raster så blir bilden mycket ljusare. Sänk opacitet tills det ser bra ut. Blir det inte tillräckligt vitt så kan du köra samma procedur igen.
Hej vad är det för läge?
JoakimS
Aktiv medlem
När du har två lager kan du välja hur de ska blandas. Standard är "Normal" men det går att ändra till "Raster". Som sagt detta är i CS5, men jag tror det är samma i Elements.Hej vad är det för läge?